ارز همراه مسافر مشکوک به پولشویی در بانک ملی نگهداری می‌شود

سه شنبه،۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳

بانک ملی ایران موظف شد در مواردی که ارز همراه مسافر مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم باشد، ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام اظهار شده را تا زمان تعیین تکلیف نزد خود نگهداری کند.

ارز همراه مسافر مشکوک به پولشویی در بانک ملی نگهداری می شود

بانک مرکزی با هدف تشدید مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، در بخشنامه ای به شبکه بانکی اصلاح مواد (3) و (4) دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام همراه مسافر را ابلاغ کرد. 
ماده 3 این دستورالعمل به این شکل اصلاح شد: در موارد ارجاعی که ظن به پولشویی و تامین مالی تروریسم از سوی گمرک وجود ندارد، بانک ملی ایران باید تنها نسبت به شمارش و تایید مبلغ ارز‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهار شده، اقدام و پس از ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام به مسافر، مراتب را به ‌صورت سیستمی به گمرک اعلام کند. 
بر این اساس، «در این موارد نیاز به نگهداری ارز توسط بانک ملی ایران نبوده و همچنین ضرورتی به استعلام مراتب از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی توسط گمرک وجود نخواهد داشت». 
ماده 4 این دستور العمل نیز اینگونه اصلاح شد: «در موارد ارجاعی که ظن به پولشویی و تامین مالی تروریسم از سوی گمرک وجود دارد، بانک ملی ایران موظف است ضمن شمارش و تایید مبلغ ارز‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهار شده، نسبت به دریافت و نگهداری ارز مربوطه اقدام و پس از ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز یا‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام به مسافر، مراتب را به ‌صورت سیستمی به گمرک اعلام و گمرک نیز نسبت به استعلام مراتب از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی اقدام کند». 
پیش از این ماده 3 این دستورالعمل عنوان می کرد: ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏بانک ملی ایران پس از دریافت ارز یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام، نسبت به ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز‏‏‏‏‏‏‏یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام دریافتی به مسافر اقدام و مراتب را به‌صورت سیستمی به گمرک اعلام می کند. 
همچنین در ماده 4 پیش از اصلاح اخیر آمده بود: گمرک نسبت به استعلام مراتب از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی اقدام می کند. 
به گزارش ایرنا، بر اساس مقررات اعلامی، میزان ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام که هر مسافر می تواند به صورت فیزیکی با خود از کشور خارج یا وارد کند، 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها است.