برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مترو تهران در ایام عزاداری محرم

سه شنبه،۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳

همزمان با ايام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش  شرکت بهره‌برداری متروی تهران وحومه برنامه های متنوع فرهنگی در ايستگاه هاي منتخب متروي تهران برپا كرد است

برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مترو تهران در ایام عزاداری محرم

به گزارش مديريت ارتباطات و امور بين الملل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه مهندس فرنوش نوبخت با اشاره به اينكه ایستگاه‌های منتخب متروی تهران با حال و هوای ماه عزای امام حسین (ع) میزبان مسافران خواهد بود. گفت: هدف از اجرای این برنامه ها ارتقاء بیشتر سطح آگاهی و افزایش شناخت مسافران از زندگی الگوهای دینی به ویژه  حضرت امام حسین عليه السلام و همچنین ایجاد فضای معنوی در ایستگاه‌های مترو است.
 مدير عامل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه تصريح كرد: برنامه فرهنگی و اجتماعی با عنوان "زندگی حسینی"  برنامه فرهنگی و اجتماعی از امروز ۱۱ تا جمعه ۲۲ شهريورماه سالجاری از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در دوازده ایستگاه مترو شامل ایستگاه تجريش، امام خميني (ره)، شهيد بهشتي، شهيد نواب صفوي، تهران(صادقيه)، تهرانپارس، نوبنياد، آزادگان، ميدان حضرت وليعصر(عج)، پيروزي، ميدان آزادي و ارم سبز برپا است.
 وي با بيان اينكه كارشناسان مذهبي در خصوص مواردی همچون خانواده، تربیت فرزند و مهارت هاي زندگي و نيز پاسخ به سوالات و شبهات ديني و مذهبي به ارايه مشاوره مي پردازند افزود: كارشناسان مربوطه در ايستگاه‌ها با هدف ترويج فرهنگ مطالعه در اين ايام، مسابقه كتابخواني "حماسه حسيني" را با مشاركت بنياد علمي و فرهنگي شهيد مطهري در پنج ايستگاه شهرري، امام خميني (ره)، شهيدبهشتي، تئاترشهر و تهران(صادقيه) برگزار مي كنند. 
نوبخت گفت: علاقمندان به مطالعه آثار شهيد مطهري در زمينه قيام حضرت امام حسين(ع) مي توانند از يكشنبه ۱۰ تا يكشنبه ۱۷ شهريور ضمن تهيه كتاب "حماسه حسيني" از طريق سامانه پيامكي و اپليكيشن در مسابقه كتابخواني شركت نمايند و از جوايز ارزنده آن برخوردار گردند. 
وي در  ادامه از برپايي پيش‌خوان‌هاي "خيرات نان" همانند سال هاي گذشته خبر داد و گفت: اين كار با مشاركت بنياد خيريه وفاق سبز علوي در ايستگاه هاي متروي تجريش، ميدان شهدا، دانشگاه شريف، ميدان انقلاب اسلامي و توحيد از ۹ تا ۱۶ شهريور مستقر شده اند و آماده دريافت كمك هاي خيرخواهانه شهروندان و مسافران شهر زيرزميني متروی تهران مي باشد.
نوبخت به ظرفيت گذرگاه هاي مترو جهت اجراي برنامه هاي مختلف اشاره كرد و گفت:به منظور ايجاد محيط بصري مناسب، گذرگاه هاي فرهنگي مترو در اين ايام فضا سازي شده و مسافران مترو در اين روزها مي توانند نظاره گر نمايشگاه هاي مختلف عكس و پوستر با موضوع قيام عاشورا و حماسه حضرت اباعبدالله الحسين (ع) باشند.
همچنين نمايشگاه‌هاي پوستر "مرثيه آفتاب" و "سوگواره عاشورايي" و نيز نمايشگاه‌هاي عكس "جلوه سوگ"، عكس "حرم" و عكس "محرم" در ايستگاه‌هاي شادمان، امام خميني (ره)، تئاترشهر، ميدان حضرت وليعصر (عج)، تجريش، فردوسي، میدان انقلاب اسلامي و ارم سبز ميزبان نگاه مسافران است
در بخش ديگري از برنامه كه به صورت مشاركتي برگزارمي شود، پرچم هاي عزاي حسيني با عنوان "سلام بر محرم" توسط مسافران رنگ آميزي و به خود آن ها اهدا مي شود. اين برنامه ۱۲ شهريور از ساعت ۱۵ در ايستگاه میدان شهدا برگزار مي شود.
وي گفت: ماه محرم و مراسم عزاداري امام حسين (ع) به عنوان يكي از بزرگترين و مهم‌ترين مناسك و شعائر شيعيان بخشي از هويت ديني و مذهبي ما را تشكيل مي دهد. در گذشته نقاشي قهوه خانه اي به عنوان يك اثر هنري حاوي پيام حماسه عاشورا بود كه توسط پرده‌خوان ها و نقال ها روايت مي شد. به همين منظور و با هدف هويت بخشي ايستگاه هاي متروي تهران در يك برنامه ورك شاپ هنري درايستگاه تئاترشهر ، نقاشي قهوه خانه اي "نقش ماندگار" توسط هنرمندان هنر نقاشي آماده سازي و در ايستگاه متروي ميدان حر رونمايي مي شود. 
همچنين بخش عمده اي از مفاهيم و پيام هاي فرهنگي مرتبط با قيام عاشورا از طريق ساخت تيزر و فتوكليپ آماده و از شبكه هاي مجازي و هم چنين نمايشگرهاي قطارها و سكوي ايستگاه‌هاي مترو در اختيار مسافران قرارمي‌گيرد. دراين برنامه "روزشمار محرم" كه هر روز مزين به نام مبارك يكي از بزرگان حماسه حسيني است و نيز در بخش ديگر، پيام هاي فرهنگي و عاشورايي با عنوان "اخلاق حسيني" كه در قالب داستان كوتاه با موضوع اخلاقي و آموزش شهروندي تهيه شده است، پخش مي شود.
نوبخت به تأثير هنرهاي نمايشي به خصوص هنر تعزيه در معرفي حماسه عاشورا اشاره و خاطرنشان كرد: در گذشته و با فرارسيدن ايام سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) تعزيعه خوان ها به ذكر مصيبت خاندان عصمت و طهارت (ع) مي پرداختند و مفاهیم متعالي عاشورايي را به زبان تعزيه بيان مي نمودند.
 لازم به توضیح است این برنامه ها به همت معاونت امور فرهنگی و اجتماعی این شرکت و با مشارکت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران هماهنگ و برگزار گردیده، ضمن اینکه معاونت امور فرهنگي و اجتماعي شركت از ۱۱ تا ۱۸ شهريور ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در ايوان انتظار ایستگاه ميدان حضرت وليعصر (عج)، ايستگاه متروي امام خميني (ره) و تجريش اقدام به برگزاري نمايش تئاتر محيطي در قالب تعزيه با عنوان سقاي حرم مي پردازد.

انتخاب شركت بهره برداري متروي تهران و حومه به عنوان شوراي برتر احیاء امر به معروف و نهي از منكر

در نخستین اجلاسیه روساء و دبیران شورا‌های احیاء امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی و قضایی استان تهران، شركت بهره برداري متروي تهران و حومه به عنوان شوراي برتر سال ۱۳۹۸ معرفي و به مهندس نوبخت نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تندیس و لوح يادبودي اهدا شد.