وزیر صنعت، معدن و تجارت از ملت ایران عذرخواهی کرد

سه شنبه،۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی، فهرست 100 نفره شرکت ها و افرادی را که بنا به ادعای این وزارتخانه با اعمال تغییرات در سامانه ثبت سفارش، نسبت به واردات غیرقانونی خودرو اقدام کردند، منتشر کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از ملت ایران عذرخواهی کرد

«محمد شریعتمداری» که صبح سه شنبه در برنامه «حالا خورشید»سخن می گفت، خاطر نشان کرد: این 100 شرکت یا شخص، با بکارگیری متخصصان خبره فناوری اطلاعات وارد سامانه ثبت سفارش واردات کالا (ثبتارش) شدند و با اعمال تغییراتی در نام کالاها، تاریخ ثبت سفارش، تاریخ مجوزها، تاریخ تمدید ثبت سفارش ها و غیره، آنها را تبدیل به «واردات خودرو» کردند.
به گفته وی، «اینها افراد یا شرکت هایی هستند که نمایندگی فروش خودروی خارجی داشته یا متقاضی خرید این خودروها بودند».
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: این تخلف با همکاری عده ای واردکننده، کاربران رایانه و کارمندانی متخلف در دولت های دهم و یازدهم اتفاق افتاده و اینجانب به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت بابت این تخلف و فساد از محضر همه ملت شریف ایران اسلامی عذرخواهی می کنم.
شریعتمداری ابراز امیدواری کرد با تمهیدات اندیشیده شده، مجموعه اقدام های فسادآمیز در دولت به صفر میل کند.
وی افزود: بررسی ها نشان داده در مجموع 6 هزار و 481 رکورد در سامانه ثبت سفارش مورد دستکاری قرار گرفته که طبق نامه گمرک تاکنون هزار و 934 دستگاه از این خودروها وارد کشور شده است که در نهایت از شماره گذاری 300 دستگاه خودرو جلوگیری شد.
به گزارش ایرنا، موضوع واردات بیش از 6 هزاردستگاه خودروی خارجی در زمانی که ثبت سفارش خودرو ممنوع بوده، درحالی توسط رسانه ها در مرکز توجه و تمرکز خبر قرار گرفت که ابتدا وزارت صنعت این تخلف را کشف و به دستگاههای نظارتی منعکس کرده بود ضمن آنکه در 30 بهمن 96 و پنجم تیر 97 در اطلاعیه های جداگانه این موضوع را به اطلاع مردم رساند.
همچنین، مرکز حراست وزارتخانه با هماهنگی نهادهای مرتبط از جمله گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت اطلاعات و دیگر مراکز مرتبط اقدام هایی را در توقف ورود این خودروها و پیگیری تخلف انجام داد که منجر به توقف ادامه عملیات و ترخیص چهار هزار و 500 دستگاه خودرو از مجموع 6 هزار و 481 دستگاه خودرو از گمرکات شد.