عبدالله جاسبی، جلای وطن کرد

جمعه،۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵

عبدالله جاسبی چهره شناخته شده سیاست در ایران برای همیشه از ایران رفت. این خبری بود که عصر پنجشنبه گذشته بر روی شبکه های اجتماعی و سایت ها قرار گرفت.

عبدالله جاسبی، جلای وطن کرد

نام عبدالله جاسبی با نام دانشگاه آزاد گره خورده است. او از بدو تاسیس این دانشگاه که با ایده آیت اله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت، بر مسند ریاست دانشگاه بود تا بالاخره در میانه دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، مجبور به ترک صندلی این دانشگاه بزرگ شد.

جاسبی برای دوبار کاندیدای ریاست جمهوری شد و هر دوبار ناکام. اما آنچه شهرت او را فراگیر کرده، گره خوردن هویت او با دانشگاه آزاد اسلامی است. شاید نام و امضای عبدالله جاسبی پای بیش از 10 میلیون مدرک تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نقش بسته باشد. او با حمایت هاشمی رفسنجانی و با رویکرد توسعه گرا، دانشگاه آزاد  را توسعه داده و به بزرگترین دانشگاه جهان تبدیل کرد. هرچند نقدهایی به کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد نسبت به آموزش عالی در دانشگاههای دولتی مطرح بوده، ولی نمی توان منکر تاثیرات و اهمیت این دانشگاه در توسعه آموزش عالی در کشور طی 4 دهه گذشته داشت.

جاسبی یکی از معتمدین آیت اله هاشمی رفسنجانی و اعضای حزب کارگزاران بود و همین امر باعث شد در یک دهه گذشته در هیچ منصب مهمی از او استفاده نشود. او متولد 1323 و دارای مدرک دکترای تولید و فناوری از دانشگاه بیرمنگام انگلیس در سالهای پیش از انقلاب است و 8 کتاب به رشته تحریر درآورده که عمدتا اقتصادی است.

در خبر منتشره از سوی سایتها آمده است، او سرشناس‌ترین چهره در جمهوری‌اسلامی است که ایران را برای همیشه ترک کرده است. این خبر البته دقیق نیست. چرا که در سالهای گذشته فردی همچون عطاالله مهاجرانی ایران را ترک کرده که معاون پارلمانی دولت آیت اله هاشمی رفسنجانی و وزیر ارشاد دولت خاتمی بوده است.

وابستگان عبدالله جاسبی، دلیل کوچ دائمی او را، درمان اعلام کرده‌اند. بدون آنکه اشاره کنند او به کدام کشورمی‎رود و چرا تصمیم به مهاجرت همیشگی گرفته شده است. البته برخی بخاطر حضور وی دربیرمنگام انگلیس در سالهای جوانی برای تحصیل در دانشگاه آستین، احتمال می‎دهند او به این کشور مهاجرت کند. راستی چرا او که در سالهای پیش در گفت و گوهای متعدد از سیل مهاجرت انتقاد کرده و آن را نگران کننده دانسته بود، خود نیز جلای وطن کرد؟

رشد مهاجرت مردم بویژه جوانان، متخصصان و سرمایه داران در سالهای اخیر، مورد گلایه افکار عمومی و صاحبنظران اجتماعی و اقتصادی است. ایران، به نسبت جمعیت خود، در صدر فهرست کشورهای مهاجرفرست در دنیا قرار دارد.