چرا آمریکا دوباره بانک مرکزی ایران را تحریم کرد

شنبه،۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱

وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده است که چند نهاد ایران، از جمله بانک مرکزی ایران را تحریم کرده است.

چرا آمریکا دوباره بانک مرکزی ایران را تحریم کرد

علاوه بر بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی، و شرکتی به نام اعتماد تجارت پارس هم به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند. این تحریم‌ها دو روز پس از دستور دونالد ترامپ برای اقدامات تحریمی بیشتر علیه ایران اعلام شده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت ترجیح می‌دهد که به جای توسل به اقدام نظامی، از طریق تحریم‌ها روی ایران اثر بگذارد. او دستور تحریم بیشتر را چند روز پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان اعلام کرد. مقام‌های آمریکایی تاکید دارند که ایران را مسئول این حمله می‌دانند. او در کاخ سفید در جمع خبرنگاران از توسل به تحریم، به جای اقدام نظامی دفاع کرد.

وی در توضیح استفاده از تحریم‌ها علیه ایران گفت: ساده‌ترین کار این است که ۱۵ جای عمده را در ایران بزنم. می‌توانم همین حالا جلوی شما این کار را بکنم و همین است که هست. بعد هم شما خبر قشنگ و بزرگی برای گزارش دارید. اما من فکر می‌کنم که شیوه برخورد شخص قدرتمند و چیزی که قدرت شما را نشان می‌دهد این است که قدری خودداری کنید.

تحریم بانک مرکزی ایران در حالی اعلام می‌شود که یک سال پیش، وقتی آمریکا تحریم‌های رفع‌شده در برجام را بازگرداند، بانک مرکزی ایران تحریم شد. وزارت دارایی آمریکا گفته تحریم جدید علیه بانک مرکزی ایران به خاطر حمایت مالی آن از نیروی قدس سپاه و حزب الله لبنان وضع می‌شود.

استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا، ضمن اعلام تحریم‌ها، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران را متهم کرد که به جای تامین رفاه مردم ایران، برای انتقال ذخایر ارزی به عوامل تروریستی‌شان استفاده شده‌اند. در بیانیه وزارت دارایی به این اشاره شده که پیش از این ولی‌الله سیف، رئیس پیشین بانک مرکزی ایران و علی طرزعلی، معاون بین‌الملل وقت این نهاد تحریم شده‌اند. این بیانیه ضمن اشاره به چند مقامی که پیشتر تحریم‌ شده‌اند، اشاره نکرده است که تحریم‌های ثانویه آمریکا پیشتر شامل بانک مرکزی ایران شده است.

وزارت دارایی آمریکا می‌گوید شرکت اعتماد تجارت پارس برای وزارت دفاع ایران نقل و انتقالات ارزی انجام می‌داده است.

صندوق توسعه ملی به عنوان نهادی نوپا اما تاثیرگذار در اقتصاد کلان ایران با رویکردی دانش محور، مسئولیت دارد تا بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز و میعانات گازی را به ثروت های  زاینده تبدیل کرده و سهم نسل های آینده کشور را از این ذخایر ملی حفظ کند. هزینه کرد بودجه این صندوق که پیشتر به صندوق ذخیره ارزی معروف بود، در امور زیربنایی و کلان و با دستور رهبری انجام می‎پذیرد.