ایران؛ میزبان ۳۰۰‌ اثر تاریخی اسپانیا متعلق به هزاران سال پیش

دوشنبه،۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹

رئیس موزه ملی ایران از برگزاری نمایشگاهی از ۳۰۰ اثر تاریخی اسپانیا متعلق به ۳۵۰ هزار سال پیش تا قرن بیستم در موزه ملی خبر داد.

ایران؛ میزبان ۳۰۰‌ اثر تاریخی اسپانیا متعلق به هزاران سال پیش

جبراییل نوکنده روز یکشنبه در نشست خبری افتتاح موزه  میراث باستان‌شناسی اسپانیا گزیده ای از موزه باستان شناسی آلیکانته که در موزه ملی برگزار شد، گفت: برگزاری موزه ایران مهد تمدن در هلند، مسئولان موزه اسپانیا را نیز علاقه‌مند به برگزاری موزه مشترک با ایران کرد.
وی افزود: برگزاری نمایشگاه مشترک بین ایران و هلند نگاهی تمدنی به شمال اروپا بود و حالا برگزاری این نمایشگاه با اسپانیا تصویری باستان شناسی از حوزه دریای مدیترانه را ارائه می‌دهد.
نوکنده افزود: کاتالوگ این نمایشگاه کتاب ۳۰۰ صفحه از آثار باستانی شناسی اسپانیا به زبان فارسی است.
رییس موزه ملی ایران برگزاری نمایشگاه ایران مهد تمدن در هلند و اکنون برگزاری نمایشگاه آلیکانته اسپانیا در ایران را کاری بی نظیر و نشان از دوستی ایران با این دو کشور دانست و گفت: برگزاری این نمایشگاه در این مدت زمانی کوتاه کاری بزرگ و شگفت بوده است.

از برگزاری نمایشگاه در ایران احساس شعف می کنم

مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا نیز در این نشست خبری گفت: برگزاری نمایشگاهی با این عظمت و بزرگی به نوع خود یک مراسم بزرگ و به‌یادماندنی است. این نمایشگاه احساس شعف در من ایجاد می‌کند و برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به تعاملات فرهنگی ایران و اسپانیا کمک کند.

جوزف آلبرت کورتس، افزود: نمایش اشیای تاریخی اسپانیا امروز در یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین موزه‌های دنیا یعنی موزه ملی ایران به نمایش درمی‌آید که مهم‌ترین پیام آن دوستی است. ایران، هلند و اسپانیا به‌خاطر برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای، اشتراکات فرهنگی بیشتری پیدا کرده اند و امروز برگزاری این نمایشگاه یک اعتماد دو جانبه بین ایران و اسپانیا به وجود آورده است.

وی ادامه داد: در نمایشگاه ایران در اسپانیا که به‌مدت پنج ماه برگزار شد، شاهد بازدید ۱۰۰ هزار بازدید کننده بودیم. اعتقاد من بر این است که ایران و اسپانیا روابط فرهنگی خوبی با یکدیگر داشته‌اند. جوی که در نمایشگاه ایران در اسپانیا به وجود آمد باعث شد تا ما فاصله‌ها را طی کنیم و با کشور بزرگی به نام ایران بیش از پیش آشنا شویم و نمایشگاه باستان شناسی اسپانیا را در موزه ملی ایران برگزار کنیم.

رئیس موزه باستان‌شناسی آلیکانته اسپانیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: این یک تمایل دو جانبه بین دو طرف است که این نمایشگاه به آینه برای نشان دادن ارتباطات فرهنگی دو کشور باشد.

وی افزود: در موزه ملی ایران و موزه آلیکانته، دنباله‌روی تمدن‌ها از یکدیگر دیده می‌شود، در این نمایشگاه‌ها و موزه‌ها می‌توانیم اشیای مختلفی را ببینیم حتی برخی از این اشیا در جنگ بین تمدن ها به کار رفته است اما امروز شاهد این هستیم که در فضای صلح و دوستی و به شکلی صلح جویانه در کنار هم به نمایش در آمده است..

جوزف آلبرت کورتس در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: نمایشگاه موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا در تهران ادامه‌دهنده روابط شکوهمند ایران و اسپانیا است.
مدیر فنی موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا نیز در این نشست خبری گفت: سطح تخصصی و حرفه ای بودن نیروهای موزه ملی ایران در نمایشگاه ایران در اسپانیا و نمایشگاهی که قرار است از اسپانیا در ایران از امروز افتتاح شود، کاملا مشخص و محرز است

مانوئل اولیسنا دومنک، گفت: این اشیا به عنوان نمونه هایی از تاریخ و تمدن آلیکانته به شمار می رود و این تاریخ مدیترانه و تاریخ اسپانیا را به ما نشان می دهد و می توانیم گذر تاریخ را در تمدن های مختلف می توانیم از نزدیک ببینیم.

او ادامه داد: از طریق این اشیا می توانیم شیوه های زندگی مردمان در دوران مختلف را در ذهن خود تصور کنیم برای ما این یک افتخار است که توانسته ایم این نمایشگاه را در موزه ملی ایران به نمایش بگذاریم تا از این طریق بازدید کنندگان بیش از پیش با تمدن و تاریخ اسپانیا آشنا شوند همان طور که بازدید کنندگان از نمایشگاه ایران در اسپانیا نیز از نزدیک با تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران آشنا شدند.
نمایشگاه در راستای دوستی و همکاری ایران و اسپانیا است

خورخه سولر دیاز مدیر نمایشگاه های موزه باستان شناسی آلیکانته، سخنران بعدی این نشست خبری، گفت: این نمایشگاه در راستای دوستی و همکاری خوب ایران و اسپانیا برگزار شده است و اشیایی که در نمایشگاه ایران در اسپانیا به نمایش درآمد و نیز اشیایی که در نمایشگاه اسپانیا در ایران از امروز به نمایش درمی آید، نمونه هایی از اشیای بسیار ارزشمند هستند.