ایران در آستانه جهش سوم صنعت پتروشیمی

دوشنبه،۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
وزیر نفت خبرداد:

هدف گیری تولید سالانه 150 میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش 25 میلیارد دلار در برنامه است

ایران در آستانه جهش سوم صنعت پتروشیمی

هم اکنون در آستانه جهش سوم صنعت پتروشیمی هستیم. قرار است در این جهش، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ۱۵۰ میلیون تن در سال برسد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با بیان این مطلب اظهار داشت: در سال ۷۶ که دولت وقت آغاز شد ارزش تولیدات پتروشیمی یک میلیارد دلار بود که با تلاش و کمک شرکت ملی نفت وزارت نفت و دولت و تعامل بین المللی توانستیم مجموعه عظیمی از طرح‌ها را آغاز کنیم که بخشی از آن‌ها تا سال ۸۴ به نتیجه رسید و بخشی دیگر به مدار آمد و ظرفیت تولید کشور به ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار رسید.

وی گفت در دوران تصدی وزارت نفت تلاش شد طرح‌های نیمه‌تمام پایان یابد. در حال حاضر نیز بیشتر طرح‌ها متوجه پلاستیک و الفین است که خوراک در آن‌ها عامل تعیین کننده است. به عنوان مثال در سال ۹۲ تولید اتان ۴.۲ میلیون تن بود که در سال ۹۷ به ۷.۳ میلیون تن رسید و در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ میلیون تن خواهد رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر جمع‌آوری گاز‌های فلر با ۱.۲ میلیارد دلار توسط هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی کارون در جریان است و با اجرای واحد‌های ان جی ال و خارک گاز‌های مشعل صفر شده و تمامی آ‌نها تبدیل به ثروت خواهند شد و از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری خواهد شد.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه "در جهش سوم پتروشیمی تا 1404 ارزش تولید محصولات پتروشیمی به 37 میلیارد دلار می‌رسد"، گفت: تا سال ۱۴۰۰ که اجرای جهش دوم صنعت پتروشیمی ادامه دارد، حدود ۲۷ طرح جدید در شرایطی اجرایی می‌شود که در تحریم به سر می‌بریم. وی افزود: اکنون چند ملاحظه داریم که از جمله تنوع خوراک و تنوع محصول است؛ بیشتر تاکید بود حداکثر استفاده از اتان تولیدی داشته باشیم بنابراین تعداد زیادی واحد متانول و کود اوره طراحی شده و قصد این است که از خوراک مایع در تلفیق با گاز استفاده شده و به تولید پروپیلن برسیم و زنجیره پایین‌دست تنوع یابد.

وزیر نفت در ادامه گفت: در حال حاضر در داخل سرزمین، مساله کم‌آبی را داریم. بنابراین توسعه پتروشیمی در کنار سواحل خزر را در دستور کار قرار دادیم. البته به شرط اینکه زنجیره پایین دست نیز توسعه یابد.هدف این است که ظرفیت تولید به 150 میلیون تن به ارزش ۳۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ برسد که معادل مصرف خوراک آن یک و نیم میلیون بشکه هیدروکربن خواهد بود.

زنگنه در پاسخ به منتقدان با تاکید بر اینکه جلوگیری از خام فروشی یکی از برنامه‌های اصلی ما بوده است گفت: اگر رساندن یک میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار تا 1400 جلوگیری از خام فروشی نیست پس چه چیزی است. وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه پنج میلیارد دلار خوراک به پتروشیمی‌ها فروخته می‌شود که البته عامل محدود کننده آن تقاضا است که ناشی از پارامتر‌های اقتصاد کلان است. وی تصریح کرد: در سال ۹۷، پالایشگاه‌ها پنج میلیارد دلار خوراک تحویل دادند که دو میلیارد دلار آن به پتروشیمی‌ها اختصاص یافت.

وزیر نفت با بیان اینکه "پتروشیمی خط مقدم جنگ اقتصادی است"، گفت: پتروشیمی بالاترین نقش را در بازگرداندن ارز در چرخه اقتصادی کشور داشته است و عمده ارز نیز به نیما داده شده و مابقی صرف اجرای طرح‌های نیمه تمام شد‌ها ست. وی ادامه داد: ما برای استارت‌آپ‌ها در صنایع پایین دست، بالادست و بازرگانی پتروشیمی برنامه مفصلی داریم که امسال آغاز خواهد شد فقط استقرار فیزیکی مطرح نیست بلکه روابط اجزا و مجموعه زنجیره مهم است.