ورشکستگی غول صنعت گردشگری انگلیس

سه شنبه،۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶

"توماس کوک" یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های مسافرتی جهان، گروه توماس کوک، ورشکسته شد و تمام تورها و پروازهای خود را لغو کرد. سقوط این شرکت صدها هزار مسافر را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار داده است.

ورشکستگی غول صنعت گردشگری انگلیس

به گزارش اقتصاد کارا به نقل از رویترز، شرکت توماس کوک  که در سال 1841 تاسیس شده بود، تمام تورها و پروازهای خود را لغو کرد. سقوط این شرکت صدها هزار مسافر را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار داده است.

تخمین زده می‌شود حداقل ۶۰۰ هزار مسافر از سراسر جهان به علت این اتفاق بلاتکلیف شوند و دولت‌ها مجبور خواهند شد با استفاده از شرکت‌های بیمه و سایر هواپیمایی‌ها برای بازگرداندن شهروندان خود اقدام کنند.

این شرکت انگلیسی با 178 سال قدمت، زیر بار فشار خردکننده بدهی ۲.۱ میلیارد دلاری خود، پس از این که آخرین تلاش‌ها برای به تعویق انداختن بازپرداخت بدهی، به جایی نرسید، با اعلام ورشکستگی حالا  مجبور است فورا  دارایی‌های خود را به نقدینگی تبدیل کند. بدهی شرکت توماس کوک به بانک‌ها بسیار کلان است. این شرکت موظف به پرداخت ۹۰۰ میلیون پوند انگلیس برابر با یک میلیارد یورو شده است. افزون بر آن، شرکت توماس کوک باید برای بازپرداخت هزینه‌‌های اضافه ناشی از تلاش‌بانک‌ها برای نجات این شرکت، مبلغی حدود ۲۲۶ میلیون یورو دیگر نیز بپردازد.

این شرکت تفریحگاه‌های ساحلی، خطوط هواپیمایی و کشتی‌های تفریحی در ۱۶ کشور جهان داشت. توماس کوک حدود ۲۲ هزار کارمند در استخدام دارد که فقط ۹ هزار نفر آن‌ها در بریتانیا مشغول به کارهستند. توماس کوک همچنین صاحب ۱۰۵ فروند هواپیمای مسافربری و گردشگری است. ۵۸ هواپیمای این شرکت در اختیار شرکت آلمانی کوندور قرار دارد. شرکت کوندور برای نجات خود اقدام به مذاکره با نمایندگان دولت آلمان کرده است؛ مذاکراتی که از نتیجه آن خبری منتشر نشده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده است که برای انتقال مسافران بریتانیایی که توسط هواپیماهای شرکت توماس کوک به دیگر کشورهای جهان سفر کرده‌اند، اقدام خواهد شد. دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا نیز گفت: ناظر هوانوردی مسافری انگلستان به ۱۵۰ هزار مسافر این کشور که حالا در خارج حضور دارند کمک خواهد کرد که به کشور بازگردند، اما سرنوشت سایر مسافران نامعلوم خواهد ماند.

گفته می‌شود ابهامات ناشی از برگزیت بر فعالیت شرکت‌های مسافربری و گردشگری و از جمله ورشکستگی " توماس کوک " تاثیر گذاشته است.