دلار از مبادلات مالی با روسیه و ترکیه حذف شد

چهارشنبه،۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اکنون همه مبادلات مالی ما با روسیه از طریق پول ملی دو کشور است، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مبادلات با ترکیه نیز با پول ملی انجام می‌شود و بقیه آن نیز با یورو در حال انجام است.

دلار از مبادلات مالی با روسیه و ترکیه حذف شد

عبدالناصر همتی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره مبالات بانکی و تجاری با ترکیه و روسیه از طریق پول های ملی، گفت: اکنون با این کشورها با دلار تعامل تجاری نداریم. اگر برخی مواقع نیز از یورو نام می بریم، در واقع یورو را به عنوان مبنای تبدیل در نظر گرفته‌ایم تا اگر پول ملی دو کشور افت و خیز داشته باشد، طرف مقابل ضرر نکند.

همتی با بیان اینکه ما با روسیه با روبل و ترکیه با لیر در حال مبادله هستیم، افزود: این روند به تدریج دلار را از چرخه مبادلات حذف می‌کند، بسیاری از کشورها اکنون تمایل دارند که با پول ملی خود مبادله تجاری کنند تا آمریکا بر روند مبادلاتشان نظارت نداشته باشد.

وی اضافه کرد: اکنون همه مبادلات مالی ما با روسیه از طریق پول ملی است، حدود ۳۰  تا ۴۰ درصد مبادلات با ترکیه نیز با پول ملی انجام می‌شود و بقیه آن نیز با یورو در حال انجام است.

 تحریم مجدد بانک مرکزی، اقدامی تبلیغی است

همتی درباره تحریم مجدد بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی را تحت عنوان یک سرفصل دیگر تحریم کرده‌اند که البته این اقدامات از نظر ما تبلیغاتی است.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: البته واقعیت این است که مشکلات جدی برای ما از نظر روابط بانکی ایجاد کرده اما ما راه‌های دیگری را برای اجرای کارهای خود یافته‌ایم.

وی تصریح کرد: ما دنبال دور زدن تحریم  نیستیم، اکنون در حال انجام تجارت بدون تحریم هستیم.

 رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دیروز کویت بودم که در آنجا با بسیاری از روسای بانک‌های مرکزی کشورهای منطقه مذاکره کردیم.

وی گفت: به نظرم تحریم مجدد بانک مرکزی با هدف ایجاد یک جو روانی است و اتفاق جدیدی رخ نمی دهد و ما در حال انجام کارهای خود هستیم.

همتی خاطر نشان کرد: در آینده نیز روابط تجاری و مالی و بانکی را با استفاده از روش هایی جدا از روش هایی که مدنظر آمریکاست برقرار می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مشکلی تاکنون برای ما رخ نداده و اگر چهار بار دیگر نیز ما را تحریم کنند تاثیر جدیدی نخواهد داشت.

همتی اضافه کرد: همان بار اول که تحریم کردند ما پیش بینی هایی کردیم تا خارج از مقرراتی که آنها در نظر گرفته بودند بتوانیم کارهای خود را پیش ببریم.

کنترل نرخ سود با خرید اوراق در عملیات بازار باز

رئیس کل بانک مرکزی درباره انتشار اوراق جدید در عملیات بازار باز گفت: در واقع این اوراق را باید مردم خریداری کنند. خزانه داری این اوراق را برای کسری بودجه خود در بازار می فروشد.

همتی افزود: عملیات بازار باز یک ابزار سیاست پولی است و قرار نیست با عملیات بازار باز هر چه دولت اوراق می فروشد را ما خریداری کنیم. ما با دخالت خود در بازار اوراق، اجاره نمی دهیم که نرخ آن افزایش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: ما در حد اصلاح و کنترل نرخ بهره دخالت می‌کنیم و بقیه را مردم خریداری خواهند کرد. در سال‌های بعد که وضع دولت بهتر شود، اوراق را پس می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این یک روش عادی در دنیاست که خزانه داری اوراق منتشر می کند و بانک های مرکزی نیز از طریق عملیات بازار باز، نرخ بهره را کنترل می کنند تا اهداف تورمی بانک مرکزی لطمه نبیند.

بازار ارز تحت کنترل است

رئیس کل بانک مرکزی درباره ادعای اینکه ثبات نرخ دلار در هفته های اخیر آرامش قبل توفان است، گفت: کنترل کامل بر بازار ارز برقرار است. روند صادرات غیر نفتی ادامه دارد و عرضه مداوم ارز در نیما در حال انجام است. ادعای آرامش قبل از توفان که مطرح شده فقط باعث خالی کردن دل مردم می شود.

وی افزود: اکنون روند خوبی حاکم شده و در آینده بهتر نیز می شود. هدف ما تامین ارز مورد نیاز کالاهای ضروری است.

همتی با بیان اینکه برخی می‌گویند که بانک مرکزی تقاضاهای ارزی را محدود کرده است، افزود: در شرایط جنگ اقتصادی و فشارهای سنگین اقتصادی قرار نیست که واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری را آزاد بگذاریم یا خروج سرمایه از کشور را مجاز کنیم. بنابراین دنبال محدود کردن مصرف ارز در بخش های غیر ضروری بوده ایم.

وی خاطر نشان کرد: اکنون کنترل کامل بر بازار داریم و نگرانی از این بابت نداریم و در آینده این ثبات ادامه می یابد.

اختلاف نظر درباره میان بدهی به بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی درباره تغییر جایگاه ماشین آلات وارداتی از گروه یک با دو و خسارت وارده به سرمایه گذاران، گفت: اینها تصمیماتی است که دولت می گیرد که در کمیسیون اقتصادی نیز بحث می شود.

همتی ادامه داد: مواردی که فکر می کنیم توجیه اقتصادی واردات ماشین آلات به هم می خورد. تجدید نظرهایی داشته و مصوباتی داشتیم که برخی از این ماشین آلات را از این قضیه معاف کرده اند.

وی درباره گلایه بانک ها از بانک مرکزی مبنی بر اینکه بابت قرضی که از بانک مرکزی می گیرند سود می دهند اما دولت نه طلب و نه سود این بانک ها را نمی دهد، گفت: دولت سود معمول بانک ها را محاسبه می کند، البته اکنون نیز بانک مرکزی به بانک ها چندان قرض نمی دهد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره رقم دقیق بدهی دولت به بانک ها، گفت: اختلاف نظر است و سازمان حسابرسی باید تعیین کند.