نه به دیالیز و پیوند کلیه با سلول‌های بنیادی

چهارشنبه،۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴

سلول‌های بنیادی و استفاده از آن برای درمان بیماری‌های کلیوی آینده روشنی را پیش روی بیماران قرار داده است، به طوریکه محققان بر این باورند به زودی دیگر دیالیز و پیوند کلیه تنها انتخاب درمان آنها نیست

نه به دیالیز و پیوند کلیه با سلول‌های بنیادی

در دنیای امروز با پیشرفت علم و فناوری شاهد تغییر و تحولات بسیاری در بخش های مختلف از جمله رشته پزشکی هستیم.

محققان تا کنون با سلول‌های بنیادی در درمان برخی بیماری‌ها شگفتی آفریده‌اند و امید برای درمان در آینده نزدیک به وسیله این سلول ها را افزایش داده‌اند.

یکی از موثرترین درمان‌ها برای بیماران کلیوی سلول‌های بنیادی هستند. به کارگیری این سلول‌ها باعث می‌شود دیگر دیالیز یا پیوند کلیه در آینده‌ای نزدیک تنها انتخاب بیماران نباشد.

اگر چه هنوز در این زمینه دارویی وارد بازار نشده است اما محققان در مرحله کارآزمایی بالینی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند.

در تحقیقاتی که در کشورمان انجام شده با تزریق سلول‌های بنیادی مزانشیمی به بیمار روند کاهش پرده صفاقی کند شد. موارد مشابه دیگری نیز وجود دارد که ترزیق سلول بنیادی به بیماران روند پیشرفت بیماری را با تاخیر مواجه کرده است.

بر اساس آمارها بیش از ۵۰۰‌ میلیون نفر در جهان از انواع آسیب‌های کلیوی رنج می‌برند و سالانه میلیون‌ها نفر به خاطر حملات قلبی و مغزی ناشی از بیماری‌های مزمن کلیوی جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین از هر ۱۰ نفر در جهان بین یک تا ۳ نفر دچار نارسایی کلیه هستند و بیماری های مزمن کلیوی سالانه بین ۶ تا ۸ درصد در سراسر دنیا در حال افزایش است.

 سال ۱۳۷۷ در ایران آمار مبتلایان به نارسایی کلیه ۱۳۷ نفر به ازای هر یک میلیون نفر بود اما این رقم ۱۰ سال بعد به ۴۳۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر رسید. از آنجا که بیماری کلیه یک بیماری خاموش است و اغلب دیر تشخیص داده می‌شود بسیاری از سیستم‌های بهداشتی در کشورهای مختلف جهان، نسبت به این بیماری هوشیار شده‌اند.

تحقیقات برای درمان بیماری‌های کلیوی در ایران نیز از چند سال پیش آغاز شده است و محققان پژوهشگاه رویان به موفقیت‌های خوبی در زمینه زمان بی اختیاری ادراری، نارسایی مزمن کلیه، کلیه پلی کیستیک و پیوند کلیه رسیدند. پس امید است  درمان با سلول‌های بنیادی و روش‌های دیگر درمانی به زودی بتواند علاوه بر پیوند کلیه و دیالیز به عنوان گزینه دیگری در اختیار پزشکان قرار گیرد. اکنون ترمیم و درمان بیماری های کلیوی با استفاده از سلول های بنیادی غیر کلیوی برای درمان آسیب های وارده به کلیه مورد استفاده قرار می گیرد.

در همین راستا ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با فعالیت در این زمینه قصد دارد مسیر محققان و پژوهشگران در این حوزه را هموار کند. برگزاری سمپوزیوم‌های تخصصی یکی از اقدامات این ستاد است تا به گردهمایی و تعامل فعالان این حوزه شاهد پیشرفت آن باشیم.