بزرگترین شرکت سازنده اتوبوس انگلیس ورشکست شد

چهارشنبه،۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳

 دو روز پس از اعلام ورشکستگی قدیمی‌ترین آژانس گردشگری انگلیس، بزرگترین و تنها شرکت باقیمانده سازنده اتوبوس این کشور موسوم به «رایت‌باس» هم ورشکست شد.

بزرگترین شرکت سازنده اتوبوس انگلیس ورشکست شد

این شرکت بر اثر بحران‌های اقتصادی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که همچون سونامی ده‌ها شرکت دیگر انگلیسی را طی سه سال گذشته درنوردیده است، روز چهارشنبه در وضعیت «ادمینستریشن» قرار گرفت و به این ترتیب یک هزار و ۴۰۰ نفر از کارکنان این شرکت بیکار شدند.

بر اساس رویه حقوقی در انگلیس، شرکت‌هایی که توانایی تسویه بدهی خود را ندارند به اصطلاح در وضعیت «ادمینستریشن» قرار می‌گیرند که مشابه اعلام ورشکستگی در سایر کشورهاست، با این تفاوت که شرکت بدهکار امتیاز مدیریت تشکیلات خود را برای تسویه بدهی به مجموعه‌ی دیگری واگذار می‌کند.

اسناد مالی منتشر شده نشان می دهد که اوضاع مالی رایت‌باس یک سال پس از برگزاری همه پرسی برگزیت افول کرد و به رغم تعدیل نیرو در دو سال گذشته نتوانست از ورشکستگی فرار کند.

این شرکت انگلیسی در سال ۲۰۱۲ میلادی موفق شد تا در مناقصه به روز رسانی ناوگان اتوبوس شهر لندن پیروز شود و بعدها به نام اتوبوس بوریس جانسون، شهردار سابق لندن و نخست وزیر کنونی انگلیس معروف شد.  

منتقدان همان موقع اعلام کردند که اتوبوس های جدید گران و به صرفه نیست اما جانسون پیش از برگزاری همه پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ از کارخانه این شرکت بازدید و اعلام کرد که شهرداری ۲۰۰ فروند اتوبوس جدید خریداری خواهد کرد. قرداد خرید این تعداد اتوبوس ۶۲ میلیون پوند برآورد شد تا تعداد کل اتوبوس های شهر لندن را به یک هزار فروند برساند.

یکی از بزرگترین اتحادیه‌های کارگری انگلیس از نخست وزیر خواست تا با تزریق کمک مالی این شرکت را احیا و از بیکار شدن یک هزار نیروی کار جلوگیری کند. با این حال، تحولات اقتصادی و تجاری انگلیس در آستانه خروج رسمی این کشور از اتحادیه اروپا تعریف چندانی ندارد و بانک مرکزی انگلیس پیش‌ بینی کرده که این کشور ممکن است در سال جاری دچار رکود اقتصادی شود.

تاکنون بسیاری از شرکت های تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در انگلیس تعطیل و یا نیروهای خود را تعدیل داده‌اند. دو روز پیش شرکت گردشگری تامس کوک با ۱۷۸ سال قدمت، ۲۰ میلیون مشتری، ۱۰۵ هواپیما و ۲۰۰ هتل در ۱۶ کشور جهان ورشکست شد. بر اثر این رویداد، صدها هزار مسافر انگلیسی در سراسر جهان سرگردان شدند و دولت لندن بزرگترین عملیات بازگرداندن شهروندانش را آغاز کرده است.