فرید ذکریا: ترامپ مذاکره کننده بدی است

جمعه،۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲

فرید ذکریا، از تحلیلگران شناخته شده مسائل سیاست خارجی در آمریکا، بر این عقیده است که منطق ترامپ برای خروج از توافق هسته ای ایران را درک نمی کند. او بارها و بارها، سیاست های مقام های دولت ترامپ درخصوص ایران از جمله پمپئو و بولتون را به چالش کشیده است.

فرید ذکریا: ترامپ مذاکره کننده بدی است

او چندی پیش در سخنانی خطاب به ترامپ گفت:  آقای ترامپ! احتمال اینکه ایران توافق مورد دلخواه شما را بپذیرد، نزدیک به صفر است. قضاوت نادرستی از ناسیونالیسم در ایران دارید.

این چهره شناخته شده حوزه سیاست در آمریکا در تازه ترین تحلیل خود که در ویدئویی منتشر نموده است، با اشاره به تعویض 3 مشاور امنیت ملی و انتخاب چهارمین مشاورظرف کمتر از سه سال، می گوید: دولت فدرال آمریکا که یکی از پیچیده ترین نهادهای سیاسی دنیاست، توسط ترامپ مثل یک بنگاه املاک شلوغ اداره می شود. سیاست خارجی این دولت کاملا به هم ریخته است. این رویکرد هرج و مرج زیادی ایجاد کرده، ولی تقریبا دستاوردی نداشته است. هنوز توافق با چین حاصل نشده است. ایران، کره شمالی، طالبان و صلح اسرائیل و فلسطین با بی ثباتی، نا امیدی و مجموعه ای از احساسات دوگانه روبرواست.

ذکریا در ادامه می گوید: ترامپ همیشه می گوید در معامله کردن عالی است.اما مذاکره کننده بدی است. اما جدا از تغییرات جزئی در نفتا و توافقنامه آمریکا و کره جنوبی، دستاورد دیگری نداشته است. در برابر کره شمالی و طالبان او اهرم های مهمی را از همان بتدا واگذار کرد. کره شمالی دهه است که خواستار دیدار با رئیس جمهور آمریکا بوده است. ترامپ فورا آن امتیاز را واگذار کرد. در مورد طالبان هم رفتار نادرست مشابهی داشته است.

او در مورد ایران می گوید که اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران بسیار موثر بوده است. اما ایران یک تمدن پرافتخار است که قدرت منطقه ای بالایی دارد. به راحتی تسلیم نمی شود اما شاید با توافقی جدید موافقت کند. توافقی که دستاوردی بیش از توافق اوباما داشته باشد. ایران در صورتی کوتاه می آید که تحریم ها قبل از گفت و گو لغو شوند. آنها می خواهند هر تغییری را صرفا، پیوستی به توافق موجود بنامند.

او با اشاره به نکاتی که می تواند منجر به توافق با ایران شود، گفت: ترامپ باید علاقه همیشگی خود برای رسیدن به برد مطلق را کنار بگذارد. او اگر همین موضوع را درک کند، دستاوردی بسیار نادر در دوره خود کسب کرده است