وزیر صمت: رعایت الزامات زیست محیطی جزو اولویت های وزارت صمت است

يکشنبه،۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش توسعه فعالیت های اکتشافی ایران و در گفت و گو با خبرنگاران گفت: توسعه بخش معدن و بهره برداری مناسب از معادن موجود نیازمند برخی مقتضیات از جمله شناسایی، اکتشاف، تجهیز و بهره برداری و همچنین توسعه صنایع معدنی است که قطعاً نیازمند همراهی و همکاری دستگاه های مختلف و ذیربط در این حوزه می باشد.

 

وزیر صمت: رعایت الزامات زیست محیطی جزو اولویت های وزارت صمت است

به گزارش شاتا، رضا رحمانی در مورد اهمیت برگزاری همایش توسعه فعالیت های اکتشافی ایران خاطر نشان کرد: بخش اکتشافات مبنا و پایه توسعه معدنی و صنایع معدنی در کشور است و بدون ورود دقیق و عملیاتی به این بخش، عملکرد سایر حوزه های معدنی کشور در حد شعار باقی می ماند و رشد و توسعه ای نخواهند داشت.

وی افزود: در مجموعه وزارت صمت اعتقاد به حفظ محیط زیست و ممانعت از هرگونه تخریب در سطح طبیعت به جد دنبال می شود و در همین راستا تمامی معدن داران موظف و مکلف به رعایت قوانین و حتی انجام هزینه های مربوطه برای اعمال استانداردهای قانونی مرتبط شده اند.

رحمانی ادامه داد: مقرر شده است در کمیته ای مشترک متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و سایر دستگاه های مسئول، تمامی موارد مربوط به این موضوع احصاء و به گونه ای تصمیم گیری شود تا در کنار افزایش مناسب تولیدات معدنی کشور همه الزامات زیست محیطی نیز اعمال شود.

وزیر صمت با اشاره به راه اندازی واحد تکمیلی تولید اسید در کنار صنایع مس با اعمال هزینه های بالای چند صد میلیارد تومانی، تصریح کرد: تمامی این هزینه ها در راستای حفظ محیط زیست و تامین منافع عمومی در حال انجام است که امیدواریم نتایج مناسبی نیز داشته باشد.

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری یکی از ضروریات سال رونق تولید در تامین نقدینگی مورد نیاز واحدها و تامین تسهیلات درخواستی آنها، گفت: در کنار منابع بانکی و برای افزایش سهولت تامین سرمایه در گردش واحدها به سراغ شیوه های نوین تامین مالی از جمله بازار سرمایه، صندوق های توسعه ای در سطح استان ها، صندوق های ریالی و ارزی توسعه ای و همچنین تشکیل کنسرسیوم ها نیز رفته ایم که مطمئن هستیم مدل های مدنظر، آثار و نتایج خوبی را نیز به دنبال خواهد داشت.

انجام اکتشافات عمقی معدنی در کشور ضرورت دارد

وزیر صنعت ، معدن و تجارت از اکتشاف به عنوان شروع نهضت معدنی نام برد و گفت : امروز ارزش تولیدات معدن و صنایع معدنی حداقل 20 میلیارد دلار است .

رضا رحمانی در همایش توسعه فعالیتهای اکتشافی ایران، پهنه ها، فرصت ها و چالش ها با اشاره به تدوین 7 برنامه کاری وزارت صمت در سال رونق تولید گفت : یکی از محور های بحث، معدن و صنایع معدنی است که می تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد از این رو اکتشاف در معدن از لحاظ اهمیت چیزی شبیه ساخت داخل در صنعت است و این در حالی است که بخش عمده ارز مورد نیاز را در سال گذشته واحدهای معدنی تامین کردند .
وی افزود : سالانه نزدیک به 500 میلیون تن استخراج مواد معدنی با 130 میلیون تن افزایش را شاهد بودیم اما باز قانع کننده نیست .
رحمانی افزود : امروز باید بدانیم چه کار مهمی را آغاز کرده ایم، معدن خود به خود فعال نمی شود و باید سرمایه گذاری و برنامه ریزی صورت گیرد و چنانچه آمارها نشان می دهد یکی از بخش هایی که ضعف داشته ایم بخش اکتشاف است. متاسفانه اکثر اکتشافات ما سطحی است درحالی که در دنیا و حتی کشورهای آفریقایی حداقل 200 متر اسکن صورت می گیرد .
وی اضافه کرد : در حوزه صنعت 10 برنامه عملیاتی را برای امسال دنبال می کنیم که نهضت ساخت داخل در صنعت و صادرات و برنامه ریزی توزیع و لجستیک تجاری در حوزه بازار از جمله آنهاست .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت بعد از اکتشاف درحوزه معدنی بحث فناوری و نیز ورود استارت آپها و شرکتهای دانش بینان در حوزه بهره وری و استخراج و صنایع اهمیت دارد .
وی ادامه داد : با وجود نقشه راه معدنی و در ذیل انقلاب معدنی، اکتشاف و فعال سازی معادن کوچک قرار دارد که این حرکت آغاز شده و در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به خوبی دنبال می شود .
رحمانی در ادامه بر تجمیع اطلاعات تاکید کرد و گفت : لازم است شرکتهای بزرگ معدنی دولتی و بخش خصوصی با هم کار کنند اما این همه توان آنها نیست و سازمانهای دیگر هم مانند سازمان انرژی اتمی و سازمان محیط زیست در این حوزه ورود کرده اند و از آنجا که شناسایی مقدمه توسعه صنایع معدنی است و بخش خصوصی هم باید پای کار باشد و اطلاعات همه دستگاه ها در مکانی واحد تجمیع شود .
وی دانشگاهها و مراکز پژوهشی را بال دیگر توسعه فعالیتهای معدنی برشمرد و افزود : شرکتهای دانش بنیان و مجموعه دانشی و دانشگاهها و مراکز پژوهشی باید تقویت شوند و ما باید آنها را تشویق کنیم که در پایان نامه ها و پروژه های تحقیقاتی این حوزه ورود کنند .
رحمانی در ادامه با اعلام فعال شدن شورای عالی معادن در استانها بر لزوم تفویض اختیار به 31 استان کشورتاکید کرد و گفت : باید همه معادن 31 استان کشور و مناطق محروم در توسعه نقش آفرینی کنند و اختیارات لازم باید به شورای معادن استانی تفویض شود چنانچه به آقای سرقینی ماموریت داده ام هر اختیاری که که قابل تفویض است به شرط اینکه خلاف قانون نباشد تفویض کند .
وی تصریح کرد : معدن هر کجا می رود باید مردم احساس کنند که فقر از آنجا خواهد رفت و توسعه جایگزین می شود و مسوولیت اجتماعی آن ناظر بر این است که همزمان مباحث محیط زیستی و منابع طبیعی را نیز رعایت کرده و حفظ کنیم از این رو پکیج جدید را در انقلاب معدنی در برنامه داریم و در دوره جدید در ایمیدرو هم اقدامات بدیعی شروع شده است .

امضای تفاهم نامه همکاری میان ایمیدرو و سازمان فضایی ایران

در حاشیه همایش توسعه فعالیت های اکتشافی ایران تفاهم نامه همکاری میان میان ایمیدرو و سازمان فضایی ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد.

این تفاهم نامه در راستای بهبود عملکرد و ارتقای بهره وری در حوزه معادن و صنایع معدنی با استفاده از فناوری پیشرفته صنایع فضایی می باشد.

این تفاهم نامه به امضای خداداد غریب پور" معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو" و مرتضی براری" معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران" رسید.

آمادگی شرکت های ایرانی برای مشارکت در توسعه صنعتی و معدنی سوریه /پیشنهاد تشکیل بلوک اقتصادی ایران،عراق،سوریه و لبنان

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با علی سلیمان غانم وزیر نفت و منابع معدنی سوریه، بر آمادگی کامل ایران در خصوص گسترش همکاری های تجاری، صنعتی و معدنی با کشور سوریه تاکید کرد.

رضا رحمانی در این جلسه با اشاره به رابطه تاریخی و دوستانه دو کشور ایران و سوریه، اظهار داشت: همکاری و همراهی ملت های این دو سرزمین در مبارزه با تروریسم روابط طرفین را در سطحی ویژه و کاملا استراتژیک ارتقا بخشیده است که این مهم در حوزه های مختلف صنعت، معدن و تجارت نیز باید تقویت شده و به سطح قابل قبولی برسد.
وی افزود: انتظار داریم در دوره جدید و همزمان با آغاز بازسازی کشور سوریه روابط اقتصادی فی مابین وارد مختصات جدیدی شده و همکاری های صنعتی و معدنی را بیش از پیش ارتقاء ببخشیم.

همکاری های گسترده

رحمانی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود می توانیم در حوزه معادن و صنایع معدنی نیز همکاری های گسترده ای با هم داشته باشیم.
وی با اشاره به برخی پتانسیل های معدنی و صنایع معدنی ایران، گفت: ایران از جمله کشورهای مهم معدنی دنیاست و هم اکنون بالغ بر 55 میلیارد تن ذخایر معدنی با قابلیت استخراج بیش از 64 نوع ماده معدنی در کشورمان وجود دارد که پیرو مطالعات و طرح های اکتشافی اخیر این حجم به بیش از 2 برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: خوشبختانه کشور سوریه نیز در حوزه معادن ظرفیت های مناسبی دارد که البته از گذشته همکاری هایی با هم داشته و ضرورت دارد این همکاری ها را افزایش داده و به عبارتی دیدار امروز باید نقطه عطفی در ارتقای چشمگیر همکاری های طرفین باشد.
رحمانی ادامه داد: با توجه به توانمندی های مهندسی و تجهیزات و همچنین تجربیات موجود در ایران، شرایط برای توسعه فرصت های همکاری مشترک با بخش معادن و صنایع معدنی کشور سوریه وجود دارد و آماده هر گونه همکاری هستیم.
وزیر صمت در دیدار با وزیر نفت و منابع معدنی سوریه بر ضرورت تشکیل کمیته تخصصی صنعتی، معدنی و تجاری دو طرف ذیل کمیسیون همکاری های مشترک تاکید کرد و گفت: در چارچوب وظایف این کمیته باید مقدمات همکاری و مراودات موثرتر بخش خصوصی و دولتی دو کشور فرآهم آید.
وی افزود: فعالسازی و مشارکت بیشتر در نمایشگاه های بین المللی طرفین و همچنین برنامه ریزی برای اصلاح مقررات تعرفه ای در راستای گسترش همکاری های تجاری طرفین باید در دستور کار قرار گیرد.
رحمانی خاطرنشان کرد: کشور های ایران، عراق، سوریه و لبنان می توانند در سایه مراودات سیاسی استراتژیک و دوستانه خود یک بلوک اقتصادی قدرتمند نیز تشکیل دهند و همکاری های صنعتی و معدنی خود را ارتقاء دهند.
وی اضافه کرد: طی 2 مرحله از تحریم های شدید اعمالی نسبت به ایران، خوشبختانه کشورمان در برخی بخش های مهم صنعتی و تولیدی به خودکفایی خوبی دست یافته که در همین راستا می توانیم تجربیات و دستاوردهای خود را در اختیار کشور دوست و برادر سوریه قرار دهیم.
رحمانی گفت: در حوزه مطالعات معدنی، استخراج و بهره برداری از معادن، خدمات فنی و مهندسی و انواع تولیدات صنعتی و صنایع معدنی، صنایع نفت و پتروشیمی و همینطور در سایر تولیدات صنعتی شرایط برای همکاری مناسب میان دو کشور مهیاست.
وزیر صمت در پایان تصریح کرد: طی یکسال گذشته سطح مراودات تجاری میان ایران و سوریه افزایش 35 درصدی داشته که با توجه به ظرفیت های موجود برای گسترش همکاری ها باید تراز تجاری موجود را تا پایان امسال به نحو چشمگیری ارتقا دهیم.