نوبخت: درخواست کناره گیری کردم، رییس جمهوری نپذیرفت

چهارشنبه،۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه «اکنون وقت تسویه حساب سیاسی نیست»، گفت: برای اینکه دست رئیس جمهوری برای ترمیم کابینه باز باشد، داوطلبانه درخواست کردم از همه مسئولیت های دولت کناره گیری کنم اما هنوز نتوانسته ام ایشان را قانع کنم.

نوبخت: درخواست کناره گیری کردم، رییس جمهوری نپذیرفت

محمد باقر نوبخت روز چهارشنبه در حاشیه نشست دولت در جمع خبرنگاران افزود: «مردم را دوست دارم و علاقه مندم اکنون که بودن من نمی تواند با این همه زحمت، نفعی به مردم برساند شاید بیرون رفتنم از دولت بتواند کمک کند.»
سخنگوی دولت در ادامه به نابسامانی های بازار ارز و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمد اشاره کرد و گفت: انتظار و مطالبه مردم این است که وضعیت اقتصادی بویژه بازار ارز بهبود یابد.
نوبخت اظهار داشت: عده ای این موضوع بهبود بازار ارز را با ترمیم و تغییر کابینه و تیم اقتصادی دولت همراه دانستند اما واقعیت این است که موضوع ارز با سازمان برنامه و بودجه ارتباطی ندارد؛ با این حال ترجیح دادم برای اینکه زمینه اصلاح و بهبود در کابینه پیش آید و دست رییس جمهوری باز باشد داوطلبانه درخواست کناره گیری کنم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد واکنش هایی که این کناره گیری به همراه داشته است، افزود: «عده ای گفتند که چنین اقدامی فداکاری است و برخی دیگر اعلام کردند برای تسویه حساب سیاسی، فضاسازی شده است.
معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: اکنون بیش از هر چیزی باید نگران مردم و وضعیت اقتصادی کشور باشیم؛ نظام با فشارهای خارجی مواجه است و وقت تسویه حساب سیاسی نیست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: لحظه شماری می کنم که بتوانم همه مسائل را واگذار کرده و بعنوان یک معلم در کلاس دانشگاه حضور یابم تا بار مسئولیت های مختلف از جمله پردخت های جاری، عمرانی، یارانه و .. از دوشم برداشته شود.
نوبخت ادامه داد: «برای حالت های مختلف برجام و تحریم برنامه داریم؛ آنچه که سازمان مدیریت و برنامه ریزی وظیفه دارد، انجام می دهد؛ با این حال برای باز کردن دست رئیس جمهوری، یک در هزار اگر امکان تسریع و کمک به انجام امور شود، آمادگی دارم با همه وجود و هرچه سریعتر از دولت کنار روم.»
وی تاکید کرد: «هیچ وابستگی به حضور در دولت ندارم، جز اینکه بار سنگینی روی دوشم احسساس می کنم؛ بسیاری چیزها اکنون بر ما حرام است و باید به خاطر این مسئولیت آنها را انجام دهیم.»
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: «برخی از رقبای سیاسی اگر رضای خدا را در نظر نمی گیرند، به خاطر مردم هم شده بدانند که اکنون وقت تسویه حساب نیست.»
نوبخت افزود: «با این حال بنده مرتب به رئیس جمهوری درخواست کناره گیری را گفتم؛ البته امیدوارم آنچه که تصمیم مقتصی است گرفته شود؛ متاسفانه ایشان هر زمان که اظهارنظر کرده اند در حضور یا غیاب بنده، نشان از درک عمیق و محبت هایی است که بیش از 30 سال من را می شناسند و از روحیات و سلوک اجتماعی من باخبرند.»
رئیس سازمان برنامه و بودجه به سخنان برخی سیاسیون درباره این سازمان اشاره کرد و گفت: از سخنان یکی از شخصیت ها که گفته شده «کسی به این سازمان برود که استقلال نظر داشته باشد»، تعجب کردم.»
معاون رئیس جمهوری یادآورشد: طبق اصل 126 قانون اساسی، سازمان برنامه و بودجه از اختیارات خاص رئیس جمهوری است؛ رئیس این سازمان با دیگر معاونت ها متفاوت است؛ اگر قرار بر استقلال باشد باید کار دیگری از دولت و این مسئولیت انتظار داشته باشیم.»
نوبخت خاطرنشان ساخت: «نتوانسته ام آقای رئیس جمهوری را (به کناره گیری ام) قانع کنم.
وی در ادامه با بیان اینکه «از طرفی اصرار و فشار برای ترک این مسئولیت، یک فرصت طلبی تلقی می شود که در این شرایط سخت برخی خواسته اند عافیت طلبی کنند»، این اشعار را خواند:
ما را ز کوی باده فروشان گزیر نیست/ تا باده در خم است همینجا نشسته ایم
طفل زمان فشرد چو پروانه ام به مشت/جرم دمی که بر سر گلها نشسته ایم

روحانی تعهدات خود به مردم را می داند

سخنگوی دولت با بیان اینکه کمتر از یک سال است که این کابینه و آقای روحانی با رای گسترده مردم کار را شروع کرده است، گفت: رئیس جمهوری خود را در برابر مردم متعهد می داند؛ بیش از هر کسی تعهدهایی که به مردم داده را می شناسد.
نوبخت افزود: رئیس جمهوری آنچه برای مردم بهتر و به مصلحت نظام باشد را فراموش نخواهد کرد.

فاز دوم پرداخت مطالبات بازنشستگان

نوبخت همچنین از پرداخت مطالبات بازنشستگان بابت پاداش های آخر خدمت خبر داد و افزود: پیش از این، پرداخت پاداش بازنشستگان با اولویت فرهنگیان از تیرماه امسال شروع و 1.2 میلیارد تومان پرداخت شد.
وی ادامه داد: پرداخت های بازنشستگان دانشگاه ها و دیگر دستگاه ها از این ماه آغاز می شود و امیدورایم در ماه های آینده همه این نوع مطالبات را پرداخت کنیم.
نوبخت اظهار داشت: بنابر این در ماه جاری علاوه بر اینکه مطالبات بازنشستگان فرهنگی پرداخت می شود، دانشگاهیان و سایر دستگاه ها نیز پاداش بازنشستگی خود را دریافت می کنند تا در چند ماه به تدریج این مطالبات را تسویه کنیم.

110 نفر شامل مصوبه ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان

معاون رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی تاثیر ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در دولت نیز گفت: براساس آنچه امروز گزارش شد، نزدیک به 110 نفر مشمول این قانون می شوند؛ اگر این مصوبه به تصویب شورای نگهبان برسد و قانون شود، به طور قطع آن را با دقت اجرا خواهیم کرد.
وی ادامه داد: همه تلاش دولت این است که برای جوانان شغل ایجاد شود؛ گرچه با این 110 نفر مشکل اشتغال جوانان حل نمی شود؛ به همین جهت برای بیش از یک میلیون فرصت شغلی خودمان را آماده کرده ایم.
نوبخت اظهار داشت: در بهار امسال 711 هزار نفر وارد بازار کار شدند و حدود 44 هزار نفر از تعداد بیکاران کشور کاهش یافت اما همچنان سه میلیون و 200 هزار جوان بیکار در کشور وجود دارد.

نقش بازار ثانویه در نوسانات بازار سکه و ارز

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که «چرا ایجاد بازار ثانویه نتوانسته است تاثیری در نوسانات بازار سکه و ارز ایفا کند؟»، گفت: امروز بعد از انتصاب رئیس کل جدید بانک مرکزی مقرر شد در نخستین جلسه ستاد اقتصادی دولت، گزارش بانک مرکزی برای چگونگی مهار و تنظیم بازار ارز و واقعی کردن قیمت سکه و دلار ارایه شود.
وی ابراز امیدواری کرد رئیس کل بانک مرکزی در این شرایط حساس با سیاست های جدید و مناسب بر این مسئولیت فایق آید.

اجرای برجام، پیش شرط مذاکره با آمریکا

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد مواضع اخیر آمریکا گفت: «ما با وجود آنکه همواره دیوار بلند بی اعتمادی را مطرح می کردیم، مدت ها با آمریکایی ها وارد مذاکره شدیم و وزیر امور خارجه ما با وزیر امور خارجه آنها مذاکره داشت؛ نتیجه آن مذاکرات به «برجام» ختم شد و در اجرای برجام، همه مجامع بین المللی و به ویژه آژانس بین المللی انرژی اتمی، 11 بار اعلام کرده که تهران آنچه با واشنگتن و سایر کشورهای اروپایی توافق کرد را انجام می دهد؛ آمریکایی ها بودند که از این توافق بیرون آمدند و پیمان شکنی کردند.»
سخنگوی دولت اظهار داشت: «اگر بگویند ما با این آدم های پیمان شکن که با تعهدات قبلی وفادار نیستند مذاکره کنیم، به طور قطع هیچ عقل سلیمی این را تائید نمی کند و ملت نیز به ما این اجازه را نمی دهد».
نوبخت گفت: «اگر آمریکا می خواهد حسن نظر نشان دهد، بر پیمان قبلی پایبند باشد، آن را اجرا کند و نشان دهد اگر مذاکره کند، طبق آنچه که توافق نهایی شد عمل می شود؛ آن وقت تصمیم دیگری گرفته می شود».
وی ادامه داد: اینکه در شرایط کنونی آمریکایی ها پیمان قبلی خود را نادیده گرفته و می گویند دوباره مذاکره کنیم، امری غیرمنطقی است.
معاون رئیس جمهوری افزود: آمریکایی ها اگر با پیام های اخیر می خواهند پیام مثبت دهند، باید برگردند و دقیقا آنچه در برجام بود را اجرا کنند تا ملت ایران اطمینان حاصل کند آنها به آنچه می گویند متعهدند؛ آن موقع تصمیم مناسب اتخاذ خواهد شد.