رونمایی از الواح هخامنشی با حضور مونسان

چهارشنبه،۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴

یکهزار و ۷۸۳ گل‌نبشته هخامنشی که در تاریخ هشتم مهر، بعد از بیش از ۸۰ سال به کشور بازگشتند، امروز با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل موزه ملی رونمایی شدند.

رونمایی از الواح هخامنشی با حضور مونسان

این الواح تاریخی که بخشی از آثار به امانت داده شده در موسسه شیکاگو آمریکا هستند در تالار هخامنشی موزه ملی ایران به نمایش درآمده و قرار است تا ۳۰ مهر نمایش این الواح ادامه داشته باشد.

الواح هخامنشی شامل بیش از ۳۰ هزار لوح بود که در سال ۱۳۱۴ بر اساس مصوبه دولت از طریق کشتی به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو فرستاده شد و سال ۱۳۱۶ به آنجا رسید. بر آن اساس قرار بود در مدت سه سال بررسی‌های کارشناسی و مطالعات روی این الواح انجام و به ایران برگردانده شود، ‌چند سال نخست که این اقدام انجام نشد؛ اما با پیگیری‌ها بخشی از الواح در سال ۱۳۲۷ و بخشی نیز در سال ۱۳۵۰ به کشور بازگردانده شد. همچنین بخش دیگری از آنها در سال ۱۳۸۳ به ایران برگردانده شد.
در انفجاری که در سال ۱۹۹۷ میلادی در بیت‌المقدس رخ داد چند یهودی به بهانه جبران خسارت و ارتباط واهی ایران با این انفجار درخواست توقیف الواح را کردند و در نهایت با رای دادگاه این الواح توقیف شد. در جلسات دادگاهی که در این زمینه برگزار شد، نمایندگان ایران ثابت کردند الواح جنبه‌ تجاری ندارند و آثاری با جنبه‌ فرهنگی و مطالعاتی بوده و قابل توقیف نیستند.
در طول چند سال گذشته و به دنبال برگزاری دادگاه‌ برای تعیین سرنوشت این الواح پژوهشی و تاریخی، وکلای مرکز شرق‌شناسی شیکاگو نیز اعلام کردند که الواح هخامنشی تجاری نیستند و دادگاه نباید آنها را توقیف می‌کرد.