جانسون شمشیر را برای اجرای برگزیت از رو بست

چهارشنبه،۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵

کمتر از یک ماه مانده به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و افزایش فشارهای داخلی برای تمدید ضرب‌الاجل برگزیت، نخست وزیر انگلیس در سخنانی تند به مخالفان دولت گفت: هر چه می‌خواهد بشود، ۳۱ اکتبر اتحادیه اروپا را ترک می کنیم.

جانسون شمشیر را برای اجرای برگزیت از رو بست

«بوریس جانسون» که برای اولین بار در اجلاس سالانه حزب حاکم محافظه کار در کسوت نخست وزیر سخن می‌گفت عنوان کرد: به رغم گذشت نزدیک به سه سال از رای مردم به خروج از اتحادیه اروپا، خواست آنها اجرا نشده و احساس می کنند «احمق فرض شده اند».

وی افزود: آنها تصور می کنند نیروهایی در کشور وجود دارد که نمی‌گذارد برگزیت اجرا شود. اگر فکر آنها درست از آب درآید در آن صورت عواقب بدی در انتظار اعتماد به دموکراسی خواهد بود. پس بگذارید تا ۳۱ اکتبر برگزیت اجرا شود.

نخست وزیر انگلیس تاکید کرد تاخیر در اجرای برگزیت بی حاصل و هزینه‌بر است، در صورتی که انگلیس می تواند رابطه جدید و به تعبیر او مثبتی را با اتحادیه اروپا شکل دهد.

جانسون عنوان کرد انگلیس به رغم خروج از اتحادیه اروپا همچنان اروپایی است و خود را اروپایی می داند.
وی به پیشنهاد جدید لندن برای حل چالش مرزی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند اشاره کرد که طرح آن امروز تحویل مقامات اتحادیه اروپا می شود.
نخست وزیر انگلیس این طرح را معقول و سازنده خواند که به توافق صلح میان دو ایرلند احترام می گذارد. او با بیان اینکه پیشنهاد لندن به مقررات تجاری میان دو ایرلند به رغم اجرای برگزیت احترام می گذارد ابراز امیدواری کرد طرف اروپایی هم نرمش به خرج دهد تا دو طرف به توافق برسند. در غیر اینصورت وی هشدار داد که جایگزینی جز اجرای برگزیت بدون توافق وجود نخواهد داشت.
او با بیان اینکه تمایلی به این سناریو ندارد تصریح کرد: اما با اعتماد نفس کامل اعلام می کنم که برای این سناریو آمادگی کامل داریم. جانسون همچنین در میان سخنانش عنوان کرد که مادرش در همه پرسی سال ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه اروپا رای داده است.
نخست وزیر انگلیس پارلمان و احزاب مخالف دولت را هم بشدت مورد انتقاد قرار داد که مانع اجرای برگزیت می‌شوند. او در سخنانی نسبتا توهین آمیز پارلمان را به جنگلی تشبیه کرد که نه اجازه می دهد برگزیت اجرا و نه انتخابات سراسری برگزار نشود. جانسون در پایان سخنان خود بر اراده دولت محافظه کار برای تحقق برگزیت و ایجاد وحدت در کشور تاکید کرد.
انگلیس تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند. پارلمان انگلیس تاکنون سه بار طرح پیشنهادی دولت را درباره نحوه اجرای برگزیت رد کرده است. نخست وزیر انگلیس طرح جدیدی را پیشنهاد کرده که امیدوار است پیش از برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا رضایت آنها را کسب کند. او همچنین امروز عصر با رئیس کمیسیون اروپا درباره این طرح تلفنی گفت وگو خواهد کرد. جانسون در صورت کسب موافقت اروپا بایستی این طرح را به تایید پارلمان انگلیس هم برساند تا به قانون تبدیل و اجرا گذشته شود. روندی که ناظران بعید می دانند در فرصت باقیمانده تا مهلت برگزیت عملی باشد.