۴۴ میلیون یورو صرفه جویی با داخلی سازی قطعات ایران خودرو

شنبه،۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱

مدیرعامل ایران خودرو گفت:‌ از محل قراردادهایی که در راستای داخلی سازی قطعات با قطعه سازان منعقد شده، ۴۴ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در ایران خودرو انجام می‌شود.

 ۴۴ میلیون یورو صرفه جویی با داخلی سازی قطعات ایران خودرو

«فرشاد مقیمی» در دومین میز تخصصی تعمیق داخلی سازی صنعت خودرو در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود:‌ در میز نخست که به همت وزارتخانه در ماه های گذشته تشکیل شد، اکنون ۶ قطعه مورد نیاز محصولات ایران خودرو به تولید انبوه رسیده و در خطوط تولید در حال استفاده است.

وی بیان داشت:‌ پنج قطعه دیگر نیز در مراحل پایانی تولید انبوه است و تایید نمونه یک قطعه دیگر نیز به انجام رسیده است.

مقیمی از مشخص شدن سهم داخلی سازی پنج ماژول اصلی محصولات این گروه صنعتی شامل برق و الکترونیک، بدنه، تزئینات داخلی، شاسی و قوای محرکه به منظور کاهش آسیب پذیری در برابر تحریم ها خبر داد.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمیته ساخت داخل به منظور داخلی سازی قطعات در ایران خودرو شکل گرفته و در این راستا ماموریت های جدیدی برای ساپکو (شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران‌خودرو) تعریف شده است.

این مقام مسئول بیان داشت:‌هیچ خرید خارجی در ایران خودرو، جز با تایید این کمیته انجام نخواهد شد و در حقیقت تامین قطعات از خارج کشور یا مکانیسم داخلی سازی آنها را بر عهده خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، در میز نخست تعمیق ساخت داخل قراردادهایی بین ساپکو، سازه گستر و مگاموتور با ۳۲ شرکت قطعه ساز با هدف تولید ۳۵ قطعه برای یک سال مصرف ایران خودرو و سایپا منعقد شد.

ارزش ریالی سرمایه گذاری این قراردادها ۷۴۰ میلیارد تومان بود که انتظار می رود طی یک سال ۸۵ میلیون یورو کاهش ارزبری به دنبال داشته باشد.

کاهش خودروهای کف کارخانه سایپا به کمتر از ۲۵ هزار دستگاه

در این مراسم «سیدجواد سلیمانی» ‌مدیرعامل سایپا نیز گفت:‌ گروه سایپا در میز نخست داخلی‌سازی، تعداد ۱۵ قطعه و در میز دوم ۲۴ قطعه مورد نیاز محصولات خود را بومی‌سازی کرده است.
به گفته وی، در میز نخست برای هر دستگاه خودرو ۱۸۶ یورو کاهش هزینه محقق شد که این عدد در میز دوم به ۲۴۷ یورو رسیده است.
این مسئول ادامه داد: با اجرای این پروژه تعداد خودروهای ناقص کف کارخانه از ۹۶ هزار دستگاه در ابتدای سه‌ماهه دوم امسال به کمتر از ۲۵ هزار دستگاه در حال حاضر رسیده است.
سلیمانی خاطرنشان کرد: تا انتهای هفته، تعداد خودروهای دارای کسری قطعه در کف کارخانه سایپا به کمتر از ۲۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
مدیرعامل گروه سایپا گفت: به‌زودی طرح سایپا برای بومی‌سازی قطعات محصولات پلت‌فرم SP۱۰۰ و نحوه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی اعلام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: ارزبری هر دستگاه پراید هزار و ۸۳۰ یورو بود که با بومی‌سازی کامل چندین قطعه این خودرو، نیاز ارزی این محصول به هزار و ۴۰۰ یورو کاهش یافته و قصد داریم تا پایان امسال این رقم را به کمتر از هزار یورو برسانیم.