وزیر صمت: با رونق تولید، کل چرخه اقتصاد به حرکت در می آید

دوشنبه،۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۷

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو گفت: برگزاری این ‌میز تخصصی جدید در حوزه تعمیق ساخت داخل، در واقع یک پیروزی جدید در جنگ اقتصادی است.

وزیر صمت: با رونق تولید، کل چرخه اقتصاد به حرکت در می آید

رضا رحمانی افزود: امروز زحمات و پیگیری ها در حوزه ساخت داخل به بار نشسته و در حال ثمر دادن است؛ از این بابت خوشحالم؛ چرا که با ساخت هر قطعه جوانی در جایی از کشور بکار گرفته شده و یا دوباره به کار برگشته است.

وی ادامه داد: از ثمرات تعمیق ساخت داخل تحقق عملی رونق تولید و البته موجبات آبادانی، توسعه کشور و با عث ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان این مرز و بوم می شود.

رحمانی با اشاره به تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری که راه حل رفع مشکلات اقتصادی کشور در رونق تولید توصیف نموده اند، خاطر نشان کرد: توجه به بخش تولید علاوه بر اشتغال، در زدودن آثار فقر، معشیت عمومی، رفع معضلات بانکی و احیای ارزش پول ملی تاثیر مستقیم دارد.

وی تصریح کرد: امروز باید به وجود همه صنعتگرانی که در راستای تعمیق ساخت داخل گام بر می دارند، ببالیم و از آن ها حمایت جدی کنیم چرا که تحریم ها یک اراده واحد برای حل مشکلات کشور به وجود آورده است و در همین مسیر است که می توانیم از تحریمها فرصت بسازیم.

برگزاری ۵ میز تخصصی قطعات خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تا پایان سال 5 میز تخصصی دیگر در حوزه ساخت داخل قطعات خودرو تکرار می شود و همچنین میز های تعمیق ساخت داخل برای حوزه فولاد،مس، پتروشیمی، موتور سیکلت، برق و الکترونیک، ICT و...؛ نیز برقرار است و با جدیت نتایج آن ها در حال پیگیری است.

رحمانی در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو تاکید کرد: عبارت نهضت ساخت داخل بار معنایی دارد و باید کارها نهضتی انجام شود.

وی گفت: باید تغییری در نگاه همه احاد مردم ایجاد شود و همه به این باور برسند که راه نجات کشور تولید ملی و ساخت داخل است؛ با این باور بسیاری از رفتار های ما تغییر می یابد چر که همه مردم باید بدانند که ساخت داخل امروز یک تکلیف عمومی است.

وزیر صمت افزود: مقام معظم رهبری تولید را امری مقدس و حفظ تولید و اشتغال را امری جهادی دانسته اند و ما در این راستا ۷ محور راهبردی برای رونق تولید اعلام کردیم که اولین آن تعمیق ساخت داخل است و نهضت ساخت داخل ذیل آن به عنوان یک برنامه عملیاتی پیگیری می شود.

رحمانی ادامه داد: در جلسات متعدد با خودرو سازان همواره به این نکته تاکید شده است که باید توقعات بجای مردم از صنعت خودرو در ایجاد تنوع در محصول، قیمت مناسب و کیفیت بالا برآورده شود.

وی اضافه کرد: باید در چارچوب یک هدف مشترک میان قطعه سازان و خودروسازان در برنامه ریزی ها نگاهمان به آینده باشد و متناسب با رشد صنعت خودرو در دنیا، این صنعت نیز در کشورمان پیشرفت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با داخلی سازی ۳ قطعه از قرار داد انجام شده در نخستین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو که در حاشیه نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید برگزار شد، ۲۰ هزار خودرو از کف پارکینگ خارج و تحویل مردم شده است که این رقم واقعا قابل توجه است.

دومینوی تعطیلی کارخانجات

رحمانی تصریح کرد: دشمن در ماه های پایانی سال 97 انتظار داشت دومینوی تعطیلی کارخانجات ایجاد شود که خوشبختانه با همراهی مردم، صنعتگران و همه عوامل موثر در حوزه تولید نقشه دشمن با کار جهادی شکست خورده است.

وی تاکید کرد: کار و تلاش مدیران و کارگران و مهندسان در این شرایط سخت اقتصادی قابل تقدیر است، چرا که در تقابل و عبور از بحران های تحمیلی این جنگ اقتصادی همه به نوعی مشارکت داشته و همت به خرج داده اند که جای تشکر ویژه دارد.

وزیر صمت با تاکید بر تدوام تعهدات خودرو سازان در قبال قطعه سازان، خاطر نشان کرد: نباید وقتی یک مدیر عوض می شود برنامه ها و سورس تامین قطعات تغییر کند، در همین راستا باید قراردادها طولانی مدت و با رعایت تمامی الزامات اخلاقی در تعهدات فی ما بین باشد.

کاهش۲۲ درصدی واردات کالاهای صنعتی

رحمانی تصریح کرد: قطعه ساز و خودروساز در کنار هم اند، مشکلات یکی در واقع مشکلات دیگری است، به هم وابسته اند و این نزدیکی باید در رفع موانع و حل مشکلات نیز بیشتر شود.

وی افزود: خوشبختانه در شرایط موجود صدا و سیما در امر رونق تولید جهادی عمل می کند و اقدامات ستودنی انجام می دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام کرد: واردات کالاهای صنعتی سال گذشته ۲۲ درصد کاهش داشته است و این کاهش در کالاهای مصرفی بالای ۳۰ درصد بوده است که این جهت گیری کشور با هدف تعمیق ساخت داخل است.

رحمانی تاکید کرد: هر کس در هر جای کشور می تواند قطعه و کالایی تولید کند پای کار بیاید، ما واردات کالای مشابه آن را ممنوع می کنیم همانگونه که واردات ۱۵۰۰ کد تعرفه را تاکنون ممنوع کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: برای رونق تولید همه باید پای کار بیایند، همه باید به این باور برسند که راه نجات کشور همین رونق تولید است.

وزیر صمت با اشاره به جمع بندی های صورت گرفته توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، گفت: تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به عنوان مهمترین مانع در توسعه صنعتی کشور است و باید نحوه دسترسی به منابع مالی برای حمایت از رونق تولید و تعمیق ساخت داخل مدنظر قرار گیرد، ظرفیت کم نظیری در تولید داریم و مشکلات باید برای استفاده از این ظرفیت ها رفع شود.

رحمانی به عنوان نمونه به برخی اقلام کالایی با ظرفیت های بالای تولیدی در کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۲ برابر مصرف کشور در کاشی و سرامیک تولید داریم، ۲.۵ برابر مصرف فولاد و ۲ برابر مصرف کشور در پتروشیمی تولید داریم که ظرفیت های صادراتی بسیار خوبی برای کشور هستند.

وی تاکید کرد: نهضت ساخت داخل مشمول همه حوزه های مختلف صنعت و معدن از جمله، فولاد، مس، آلومینیوم، لوازم خانگی، پوشاک، خودرو سازی و...؛ است که داخلی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز آنها در دست اقدام است.

رحمانی با اشاره به اهمیت تامین الکترود گرافیتی مورد نیاز صنعت فولاد کشور در ماه های پایانی سال گذشته، تصریح کرد: با وجود خودکفایی خوبی که در صنعت فولاد داریم در برخی بخش های مهم مثل همین الکترود گرافیتی دغدغه هایی برای کشور ایجاد شده بود که علاوه بر تامین مناسب و به هنگام، طبق برنامه ریزی و اقدام انجام شده تا آخر امسال خط مونتاژ آن نیز در داخل کشور راه اندازی می شود.

وی افزود: ظرفیت های تولیدی و البته بازار مصرف بالایی در بسیاری حوزه ها در داخل کشورداریم از جمله ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه یخچال و تلویزیون که امسال ۴۰ درصد ظرفیت تولید این‌حوزه را به ۵۰ رسانده ایم.

وزیر صمت تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده بالغ بر ۲۶ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان برای تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهایی داریم که ظرفیت تولیدشان در کشور خالی است.

رحمانی اضافه کرد: برخی واحدها با توجه به ظرفیت های مناسب در بازار مصرف داخلی و خارجی با نقدینگی به راحتی قابل احیا هستند که در همین راستا احیای ۲ هزار واحد را در سالجاری در دستور کار قرار دادیم.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه اکتشاف و معدن هم گام های بلندی برداشته شد، مثلا ذخایر ما در سنگ آهن ۲ برابر شده و ذخایر مس هم حداقل به ۲ برابر رسیده است.

رحمانی اعلام کرد: برای تولید داخلی چادر مشکی طرح داریم، بالای ۸۰ درصد در این حوزه وارداتی است که برنامه داخلی سازی در دستور کار است و با افتتاح یک واحد تولیدی چادر مشکی در قزوین که حدود ۳۰ میلیون متر مربع چادر مشکی می تواند تولید کند، حدود ۳۰ درصد واردات این کالا کم می شود.

وی گفت: تامین لاستیک سنگین مورد نیاز کشور مورد دیگری از این اقلام وارداتی به کشور است که در همین خصوص 5 طرح برزگ در مناطق مختلف کشور آغاز شده که بین 10 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و با راه اندازی آنها واردات ما در این بخش کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در مجموع داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلار قطعات و ملزومات وارداتی را برای کاهش ارزبری تا پایان سال 1400در دستور کار داریم و در این خصوص قطعات مدنظر برای داخلی سازی نیز شناسایی شده است.

رحمانی خاطر نشان کرد: در راستای تخقق اهداف ساخت داخل و رونق تولید هر یک از ما باید به عنوان سرباز وارد این میدان شویم و در راه رونق تولید مطالبه گر باشیم.

وی با اشاره به اهمیت رعایت الزامت زیست محیطی در بخش صنعت و معدن گفت: وزارت صنعت، معدن و. تجارت خود در رعایت یکایک الزامات قانونی محیط زیست پیشقدم است و همه موارد را در اولویت کاری خود قرار داده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: رابطه خودروساز با قطعه ساز باید سالم و عاری از هرگونه فساد باشد، چرا که در محیط فسادزا صنعت و تولید نمی تواند رشد کند و باید مردم مطمئن شوند که سیستم سالم است و برای سرمایه گذاری ترغیب شوند.

رحمانی در پایان تاکید کرد: با رونق تولید، کل چرخه اقتصاد به حرکت در می آید و در همین راستا امیدواریم با حمایت همه بخش ها در ساخت داخل و خودکفایی نتایج لازم را بدست آید که البته همه مردم هم از این حرکت استقبال می کنند.

بازدید و افتتاح 13 واحد صنعتی/ نشست با نمایندگان و فعالان اقتصادی استان قزوین و گیلان/ دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گیلان

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سفر های استانی خود و بررسی مسائل مناطق مختلف کشور در سفری فشرده و پر بار در 2 روز از شهرک ها و 13 واحد صنعتی البرز، قزوین و گیلان بازدید و افتتاح کرد.

رضا رحمانی در این سفر تا ساعات پایانی شب با حضور در واحدهای صنعتی مسائل مورد طرح از سوی صنعتگران را مورد رصد و توجه قرار داد و دستورات مقتضی را صادر کرد.

در این سفر با حضور وزیر صمت نشست هایی با مجمع نمایندگان و فعالان اقتصادی قزوین و گیلان برگزار و سیاست ها و برنامه های جامع وزارت صنعت، معدن و تجارت تشریح شد و ضمن دریافت نقطه نظرات مربوطه در راستای تسهیل و رفع موانع موجود تصمیمات لازم اتخاذ گردید.

در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گیلان، رحمانی بخشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص رونق تولید در سطح کشور را مطرح نمود و آیت الله فلاحتی رهنمود لازم را ارائه کردند.

بازدید از کارخانه سیمان آبیک در استان البرز

وزیر صمت در ابتدای سفر دو روزه خود به این 3 استان، با حضور در شرکت سیمان آبیک از روند تولیدات انواع محصولات در این واحد بزرگ صنعتی بازدید به عمل آورد.

این واحد اولین تولید کننده سیمان پرتلند آهکی در ایران، اولین تولید کننده سیمان پرتلند مرکب و مجری بزرگترین طرح افزایش ظرفیت در کشور (از ۳۵۰۰ به ۸۵۰۰ تن در روز) است.

هم اکنون شرکت سیمان آبیک با سرمایه گذاری بالغ بر 10هزار میلیارد ریال زمینه اشتغال حدود 1250 نفر را به طور مستقیم فرآهم آورده است.

ظرفیت تولید سالیانه بالغ بر 5 میلیون تن در سال و انجام صادرات به کشورهای آفریقایی و شرق آسیا از جمله توان تولیدی و صادراتی شرکت سیمان آبیک است.

رشد ۵ درصدی تولید سیمان در ۶ ماهه نخست امسال/روند نزولی قیمت ها در سال آینده هم تداوم خواهد داشت

وزیر صنعت معدن و تجارت در بازدید از شرکت سیمان آبیک طی نشستی با مدیران این شرکت اظهار داشت: جای خوشحالی است که این شرکت نسبت به ۶ ماهه سال گذشته ۵۳ درصد رشد تولید داشته و همچنین مجموع تولید سیمان کشور طی این مدت 5 درصد افزایش یافته است.

رحمانی افزود: خوشبختانه روند تولید در کشور در مقایسه با سه ماه پایانی سال ۹۷ سیر صعودی داشته و حتما تا سال آینده کل اقتصاد ایران مثبت خواهد بود،

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد ۶۰ درصدی صادرات استان البرز در ۶ ماهه اول امسال افزود: این رقم دو برابر میانگین کشوری است و این نشان دهنده ظرفیت بالای استان البرز در تولید محصولات صادراتی و همچنین عملکرد خوب مسئولان در این بخش می باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: تمامی تلاش های صورت گرفته در راستای بهبود شرایط اقتصادی مردم است و خوشبختانه طبق آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی ایران شاخص بهای تولید کننده کاهش داشته و حتما با حفظ این روند در سال آینده شاهد کاهش قیمت مصرف‌کننده انواع اقلام کالایی در کشور خواهیم بود.

بازدید و افتتاح 3 طرح صنعتی در استان قزوین

وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از بازدید از سیمان آبیک راهی استان قزوین شد و از واحد نساجی دسترنج رضا بافت بازدید کرد و طرح های صنعتی هفت الماس و تونل ساز ماشین را افتتاح کرد.

بازدید از شرکت دسترنج رضابافت در استان قزوین

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به قزوین، در اولین برنامه کاری خود در استان قزوین از شرکت دانش بنیان دسترنج رضابافت بازدید بعمل آورد.

شرکت دسترنج رضابافت با هدف تولید نخ‌های میکروفیلامنتی (ابریشم مصنوعی) احداث شده است.

محصولات تولیدی این شرکت به عنوان محصولات بالادستی واحدهای تولید کننده انواع فرش ماشینی، انواع پتو، انواع پرده، پارچه های گردبافت، تخت بافت، انواع پوشاک آنتی باکتریال ورزشی و همچنین محصولات میکرو فیلامنت این کارخانجات در تولید انواع پارچه های ظریف (به ویژه چادر مشکی) استفاده می شود.

هم اکنون شرکت دسترنج رضابافت با سرمایه گذاری ریالی بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال و ارزی بیش از 21 میلیون یورو، زمینه اشتغال حدود 476 نفر را به طور مستقیم فرآهم آورده است.

تا 3 سال آینده در تولید چادر مشکی به خودکفایی خواهیم رسید

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از شرکت دسترنج رضا بافت در استان قزوین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در کشورمان ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه نساجی، پوشاک و تولید پارچه داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

رضا رحمانی گفت: در گذشته بخش عمده ای از نیاز بازار به محصولات نساجی از خارج کشور و از طریق واردات انجام می شد که در بخش تامین چادر مشکی این رقم ۸۰ درصد مصرف این محصول را به خود اختصاص داده بود.

وی افزود: با توجه به اهمیت خودکفایی در این بخش شرکت دسترنج رضا بافت در این حوزه سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده و یکی از واحدهای پیشرو ما در تامین مواد اولیه و تولید پارچه مخصوص چادر مشکی در کشور می باشد.

رحمانی ادامه داد: خوشبختانه واحد هایی از این دست که با همکاری دانشگاه ها و بخش های علمی کشور و شرکت های دانش بنیان قدم های بسیار خوبی در توسعه فناوری های لازم در این صنایع برداشته اند در سطح کشور در حال افزایش هستند که مورد حمایت جدی ما قرار خواهند گرفت.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: تولیدات شرکت دسترنج رضا بافت در محصول چادر مشکی، دارای کیفیت بسیار بالایی است و همتراز با تولیدات کشورهای ژاپن و کره جنوبی می‌تواند بخش اعظمی از نیاز بازار مصرف این کالا را در کشور پوشش دهد.

رحمانی خاطر نشان کرد: طبق برنامه‌ریزی و زمان بندی انجام گرفته از سوی وزارت صمت، امیدواریم تا سه سال آینده در تولید چادر مشکی در کشور به طور کامل به خودکفایی برسیم.

افتتاح طرح توسعه شرکت هفت الماس

شرکت صنایع هفت الماس با هدف تولید انواع ورق های فولادی پوشش شده با آلیاژ آلومینیوم-روی(ورق گالوالوم) راه اندازی شده است.

در حال حاضر شرکت صنایع هفت الماس با سرمایه گذاری بالغ بر 2 هزار و 240 میلیارد ریال زمینه اشتغال حدود 730 نفر را به طور مستقیم فرآهم کرده است.

بهره برداری شرکت دانش بنیان تونل ساز ماشین

شرکت تونل ساز ماشین با قابلیت تامین تجهیزات Tunneling و قطعات یدکی دستگاههای حفار تونل را دارا بوده و با تامین چندین دستگاه TBM کامل، سیستم های نوار نقاله تونلی، تجهیزات یدکی خاص از قبیل Main Bearing، کاترهد کامل و غیره؛ ارائه خدمات می کند.

شرکت تونل ساز ماشین با سرمایه‌گذاری بالغ بر 33 میلیارد ریال، امکان اشتغال 105 نفر را به صورت مستقیم فرآهم آورده است.

حضور در جمع نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی و جمع فعالان اقتصادی استان بخش پایانی برنامه کاری رحمانی در قزوین بود.

نهضت ساخت داخل در راس برنامه های وزارت صمت قرار دارد/بکارگیری روش های نوین تامین مالی واحدها یک ضرورت است/ شاخص های اقتصادی کشور رو به بهبودی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست فعالان اقتصادی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قزوین، گفت: طی یک سال گذشته یکی از راهبردهای اصلی بنده در راستای مقابله با تحریم‌ها حضور در استان‌ها و رصد دقیق مسائل از نزدیک و همچنین تصمیم‌گیری در محل واحدهاست.

رضا رحمانی اظهار داشت: اولویت بنده در سفرهای استانی نشست با خود فعالان اقتصادی و صنعتگران و تولیدکنندگان استان هاست تا با دریافت نقطه نظرات دقیق ایشان در روند تصمیم گیری ها دقت بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: هم اکنون در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی به سر می بریم و با مرور شیوه های جدید تحریم‌ها می‌توان اینگونه برداشت کرد که دشمن هدف اصلی خود را بر روی تعطیلی واحدهای صنعتی کشور متمرکز کرده بود؛ با این حال طبق برآوردهای به عمل آمده و اعلام بانک جهانی، اقتصاد کشورمان نسبت به چهار ماهه پایانی سال ۹۷ سیر صعودی داشته و در ماه‌های آینده نیز شرایط مثبت تر از پیش خواهد بود

رحمانی با اشاره به روند کاهشی تولیدات خودرو در شرکت های خودروسازی بزرگ کشور در ماه‌های پایانی سال گذشته، گفت:خوشبختانه طی چند ماه اخیر این روند تغییر یافته و در عمل شاهد بهبود شرایط و افزایش میزان تولید در این صنعت هستیم که در حقیقت می توان از آن به عنوان یک پیروزی بزرگ در برابر تحریم ها نام برد.

وزیر صمت تصریح کرد: وضعیت بسیار سخت و خطیری را پشت سر گذاشته ایم و در این راستا از همه صنعتگران و فعالان اقتصادی و کارگران فعال در بخش تولید تشکر می‌کنم این اتفاق مرهون تلاش همه این عزیزان است.

رحمانی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل مطرح شده از صنعتگران در این جلسه، با همت مسئولان امر در خود استان قابل حل هستند و نباید فراموش کنیم که ما موفق شدیم مشکلات بسیار پیچیده تحریم ها را رفع کنیم فقط کافیست همت و جدیت لازم را به خرج دهیم و در حل مسائل پیگیر تر عمل کنیم.

وی تاکید کرد: باید تمامی مدیران و مسئولان در برابر حوزه صنعت و تولید کشور مسئولیت‌پذیر باشند و موظف هستند در این حوزه هم تصمیمات درست اتخاذ و هم گام‌های محکم تری از پیش بردارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: ۷ برنامه محوری در وزارت صنعت، معدن تجارت امسال مورد توجه بوده است که در راس همه آن‌ها نهضت ساخت داخل قرار دارد و با توجه به فرمایش موکد مقام معظم رهبری و اینکه ایشان نتایج این این حرکت را به دقت دنبال می‌کنند باید همه مسئولان و عوامل موثر در این بخش با تمام توان و بکار گیری ظرفیت‌های موجود شرایط را برای توسعه صنعتی و معدنی کشور فراهم آورند.

رحمانی با اشاره به ممنوعیت واردات ۱۵۰۰ قلم کالا در سال گذشته، افزود: از همه صنعتگران می‌خواهیم که اگر محصول تولید می‌کنند که می‌تواند نیاز کشور را تامین کند حتماً آن را به ما اعلام کنند تا شرایط ممنوعیت و محدودیت وارداتی را در خصوص آن اعمال کنیم

وی خاطرنشان کرد: ساخت داخل برای بنده اهمیت خاصی دارد و در این خصوص با تمام وجود از کالاهای ساخت داخلی حمایت می‌کنم.

وزیر صمت با اشاره به مشکلات مطرح شده در خصوص تامین نقدینگی واحدهای صنعتی، اظهار داشت: با توجه به اعلام بانک مرکزی حدود ۸۹ درصد منابع مالی مورد نیاز واحدها از طریق شبکه بانکی تامین می شود و در همین راستا با توجه به مشکلات موجود، به کارگیری روشهای نوین تامین مالی از جمله راه اندازی صندوق های توسعه استانی و صندوقهای توسعه ای رشته‌ها ای و همچنین استفاده از فرصت‌های تامین مالی بازار سرمایه در دستور کار است.

رحمانی گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری امروز حفظ وضعیت موجود تولید و اشتغال کاری جهادی است و در همین راستا باید تمام ظرفیت‌های موجود در کشور برای تحقق این امر به کار گرفته شود.

وی افزود: در شرایط حاضر فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی واحدها، راه‌اندازی واحدهای که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد هستند و همچنین با توجه به برنامه احیای ۲ هزار واحد صنعتی در سالجاری، انتظار داریم در بحث تامین منابع مالی مورد نیاز بانک‌ها همکاری بهتری را انجام بدهند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص نحوه تخصیص تسهیلات از محل تبصره ۱۸، منابع روستایی و سایر منابع، اختیارات کافی به استان‌ها تفویض شده که می‌توانند با توجه به اهمیت موارد، منابع موجود را جهت دهی بهتری نمایند.

توجه به مزیت های منطقه ای برای توسعه صنایع در کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم افتتاح شرکت گیل راد، گفت: بر اساس طرح آمایش صنعتی کشور، مزیت های منطقه ای در توسعه و استقرار نوع صنایع در سطح کشور مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رضا رحمانی افزود: همه واحدهای مورد بازدید و افتتاح امروز به نوعی در چارچوب مزیت های منطقه ای در این استان مستقر شده اند.

وی همچنین با اشاره به افتتاح واحد تولید انواع مفتول مس در گیلان، خاطرنشان کرد: این واحد صنعتی مصداق عینی جلوگیری از خام فروشی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و حتما واحدهایی از دست مورد حمایت جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

رحمانی در خصوص بازدید از یک واحد قطعه سازی خودرو، تصریح کرد: تولیدات واحد به خودکفایی و کاهش واردات در بخش تامین قطعات خودرو کشور کمک شایان توجهی می کند.

وزیر صمت تاکید کرد: فعالیت این واحد در راستای اهداف نهضت ساخت داخل است که در بسیاری از صنایع دیگر مورد توجه بوده و امیدواریم با تداوم این رویکرد واردات انواع کالا ها و قطعات مورد نیاز کشور هر روزه کاهش یابد و تولیدات داخلی ما بیش از پیش رونق گیرد.

باید ظرفیت های صادراتی کشور های حاشیه خزر فعال شود/ گیلان می تواند قطب صنعت پوشاک کشور شود/ می توانیم شهرک تخصصی بسته بندی در گیلان ایجاد کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه سفر خود به گیلان در جلسه مجمع نمایندگان این استان حضور یافت.

رحمانی در این جلسه با اشاره به ظرفیت ها و فرصت های صادراتی گیلان به کشورهای حاشیه خزر، گفت: تبادلات تجاری ایران با کشورهای اورآسیا از آبان ماه سال جاری آغاز می شود؛ این مهم یکی از بهترین فرصت های ممکن برای توسعه و افزایش صادرات انواع اقلام کالایی از استان های شمالی ایران به این کشور های عضو این پیمان اقتصادی است.

وی افزود: ضرورت دارد از روابط استراتژیک خود با کشورهای حاشیه خزر، برای توسعه مبادلات تجاری خود بهره برداری کنیم.

رحمانی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری روی فرصت های صنعتی و معدنی گیلان، خاطر نشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای توسعه متوازن صنایع در بخش های مختلف کشور از حضور سرمایه‌گذاران در این مناطق حمایت کامل می کند.

وی ادامه داد: با توجه به دغدغه های موجود در تامین نقدینگی مورد نیاز واحد ها، انتظار می رود در این خصوص مدیریت دقیق تری اعمال شود و با یک اولویت بندی روی طرح هایی باید سرمایه‌گذاری کنیم و تامین مالی کنیم ظرفیت های توسعه و تثبیتی داشته و به ایجاد اشتغال و فعال سازی اقتصاد استان کمک بیشتری نماید.

رحمانی تصریح کرد: بیش از 410 طرح صنعتی استان دارای پیشرفت بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی است که می توانند در تخصیص منابع مالی جزو اولویت ها باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه صنایع پوشاک در کشور، گفت: استان گیلان استعداد و ظرفیت های لازم را برای توسعه صنعت پوشاک دارد و حتی می تواند قطب صنعت پوشاک کشور شود.

رحمانی اضافه کرد: مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای روی تولید و صنعت کشور دارند و به دقت موارد را رصد می کنند چرا که این بخش به عنوان یک پیشران می تواند سایر حوزه ها در کشور فعال و سرپا نگه دارد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت توسعه صنایع بسته بندی در گیلان تاکید کرد: این استان تولیدات و ظرفیت های کالایی مناسبی برای صادرات دارد که نیازمند بهره مندی از صنایع بسته بندی و همچنین صنایع وابسته آن دارد که در این خصوص می توانیم یک شهرک صنعتی تخصصی در گیلان ایجاد کنیم.

تهاجم اقتصادی در بخش تولید شکست خورده است/ تحفق نهضت ساخت داخل مستلزم یک باور عمومی است/ سرمایه گذاری در تولید امر مقدسی است

وزیر صنعت معدن و تجارت در بخش پایانی سفر خود به گیلان در نشست با فعالان اقتصادی استان، گفت: مهمترین هدف دشمن در جنگ اقتصادی حاضر، تعطیلی واحدهای صنعتی بود و به طور آشکار به این موضوع اعتراف می کند ولی خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده و گام های برداشته شده و همچنین حمایت مردم؛ تهاجم اقتصادی به کشورمان در بخش تولید عملاً شکست خورده است.

رضا رحمانی افزود: با تداوم روند موجود در حوزه تولید به طور حتم در سال ۹۷ رشد اقتصادی کشور صعودی و مثبت خواهد بود.

وی ادامه داد: سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت صمت در سال جاری در 7 محور اساسی دنبال می‌شود که ساخت داخل به عنوان یکی از رئوس برنامه ها و با هدف جایگزینی تولیدات داخلی با کالاهای وارداتی در دستور کار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تا سال ۱۴۰۰ جایگزینی و داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلاری انواع کالاهای ی وارداتی برنامه ریزی شده و خوشبختانه طی همین چند ماه گذشته و از زمان آغاز برنامه بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار از اهداف این نهضت تحقق پیدا کرده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: ساخت داخل مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری، جزو برنامه‌های محوری دولت و در عمل وزارت صنعت و معدن تجارت پرچمدار این مهم برای تحقق در همه بخش های تولیدی کشور است.

وی تصریح کرد: به هر میزان موفق شویم تولیدات کشور را بومی‌سازی کنیم در تامین اشتغال پایدار برای جوانان خود موفق عمل کردیم و در همین راستا نهضت ساخت داخل نیازمند یک باور عمومی و حمایت اساسی مردم است و قطعاً با دستورالعمل و بخشنامه نمی‌توان این هدف را به سرانجام رساند بلکه باید آستین همت را بالا بزنیم و همه عوامل موثر در حوزه تولید به این رویکرد اساسی کمک کنند.

وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری تولید امر مقدس و حفظ تولید یک کار جهادی است؛ در همین راستا باید فرهنگ توجه به توان داخلی را به تمام بخش‌های اقتصادی کشور تزریق کنیم.

رحمانی با اشاره به اهمیت توسعه صادرات در راستای تحقق اهداف نهضت ساخت داخل افزود: تولید به دو بال نیاز دارد که یکی از آنها صادرات و دیگری توسعه فناوری است.

وی ادامه داد: امسال پیشران اقتصاد و رونق تولید در کشور، توسعه صادرات است و با توجه به اهمیت این حوزه و افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای حاشیه خزر برای استان گیلان انتظار داریم همه مسئولین و عوامل در این راستا گام های بهتر و موثرتری بردارند.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد افزایش نرخ ارز صادرات را توجیه‌پذیر کرده است و قاچاق کالا را توجیه ناپذیر؛ لذا صنایعی که می‌توانند تولیدات صادراتی داشته باشند را باید مورد حمایت قرار دهیم خصوص شناسایی و عملیات ساز عملیاتی کردن بازارهای صادراتی جدید باید اقدامات موثرتری انجام دهیم.

رحمانی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در توسعه و آبادانی مناطق مختلف کشور گفت: سرمایه گذاری کار مقدسی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمامی سرمایه گذاران در بخش تولید به صورت ویژه حمایت می‌کند.

وی در خصوص تفویض اختیارات به تشکل ها و همچنین سازمان استانی تصریح کرد:تمامی اختیارات ممکن به سازمان‌های استانی تفویض شده است و در خصوص تشکل ها نیز موارد در حال بررسی است و حتماً در این خصوص اقدامات لازم انجام می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص 2 محصول برنج و چای گفت: تمام تصمیمات اتخاذ شده در خصوص این دو کالا با مشورت از تشکل‌های بخش خصوصی مرتبط بوده که البته سعی شده است تا منافع مصرف کنندگان، بازرگانان و همچنین تولیدکنندگان این محصولات به بهترین شکل ممکن رعایت شود.

رحمانی همچنین در مورد تامین منابع مورد نیاز صنوف تولیدی افزود: با توجه به اهمیت این بخش در ایجاد اشتغال، از بانک مرکزی برای تعریف ردیف مشخصی جهت تخصیص منابع لازم پیگیری هایی شده است که امیدوارم نتایج آن به زودی محقق شود.

کاهش بروکراسی اداری و بهبود فضای کسب و کار بخش دیگری از سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع فعالان اقتصادی استان گیلان بود که در این خصوص تصریح کرد: برای تسهیل در امور مردم، صنعتگران، معدن کاران، بازرگانان و همچنین اصناف، هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و باید تمامی ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از این بخش ها به کار گرفته شود.

رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های بخش تولید طی سال‌های اخیر تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای بوده که در این خصوص پیگیری های مجدانه از طرف وزارت صنعت، معدن تجارت انجام شده و پیرو جلسات متعددی که با روسای بانکها داشتیم امیدواریم شرایط در این بخش بهبود یابد و چرخ های صنعت بهتر از پیش به چرخش درآید.

تشکیل میز صادرات به کشورهای حاشیه خزر در گیلان/ تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان سفر یکروزه خود به استان گیلان در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به بازدیدها، برنامه افتتاح چند طرح صنعتی، جلسه با مجمع نمایندگان استان و همچنین فعالان اقتصادی گیلان، گفت: سفر خوب و پر باری بود و امیدوارم با انجام پیگیری‌های لازم دستاوردهای خوبی برای استان گیلان داشته باشد

به گزارش شاتا، رضا رحمانی افزود: با توجه به سیاست های دولت در خصوص توسعه صادرات و ظرفیت های منطقه ای و صنعتی_تولیدی استان مقرر شد میز صادرات به کشور روسیه و سایر کشورهای حاشیه خزر و همچنین کشورهای عضو پیمان اوراسیا در گیلان تشکیل شود و با همراهی همه عوامل از جمله بخش خصوصی توانمند، تحول خوبی در این خصوص در منطقه ایجاد شود.

وی ادامه داد: ظرفیت های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در این استان وجود دارد که متناسب با آن حضور شرکت های سرمایه گذاری برای مشارکت در طرح های توسعه ای این منطقه را در دستور کار قرار دارد.

رحمانی اضافه کرد: این مهم به صورت ویژه در صنایعی همچون پوشاک، نساجی لوازم خانگی صنایع بسته بندی صنایع مرتبط با محصولات کشاورزی و صنایع دستی مورد توجه قرار خواهد گرفت

وزیر صمت تاکید کرد: تسریع در تکمیل طرح های در دست اجرا و طرح های نیمه تمام استان با هدایت منابع موجود به این بخش ها در اولویت کاری قرار گرفت و تصمیم گیری شد.

رحمانی گفت: در این سفر مقرر شد سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در خصوص تامین زیرساخت های لازم برای شهرک های صنعتی و پیگیری های مرتبط از دستگاه های خدمات رسان، اقدامات مقتضی را انجام دهند.

وی افزود: با توجه به محدودیت در تامین زمین مورد نیاز برای توسعه صنایع در استان، منابع موجود به شکل بهتری مدیریت شود و اولویت با سرمایه‌گذارانی باشد که در راه اندازی واحدهای صنعتی قابلیت های بیشتری دارند و می توانند در بازه زمانی مناسب طرح خود را به بهره برداری برسانند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در خصوص تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدها، با توجه ظرفیت های بسیار خوب در توسعه و تولیدات برخی صنایع در استان انتظار می رود در این بخش بانک های گام های موثرتری بردارند؛ البته این موضوع از طریق بانک مرکزی و پیرو جلسات مکرر با این عزیزان به جد دنبال شده است، امیدواریم شرایط بهبود یابد و تولیدکنندگان ما در تامین سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و ارز مورد نیاز با دغدغه کمتری مواجه شوند.

رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های صنعتی استان، امیدوارم این سفر مقدمات توسعه بیشتر منطقه را فرآهم کند و گیلان به عنوان پیشانی کشور در حوزه صادرات به توفیقات بیشتری دست یابد.

حاضریم تمام اختیاراتی که منع قانونی ندارند را به طور کامل تفویض کنیم/ اعتقاد دارم با تحقق انقلاب در بخش معدن ظرفیت‌های جدیدی در کشور فعال می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با رئیس، اعضای شورای مرکزی و روسای استانی سازمان نظام مهندسی معدن کشور، گفت: نظام مهندسی معدن یکی از تشکل‌های فعال، سالم و کارشناسی در سطح کشور است و هر اختیاری را که بتوانیم به ایشان تفویض کنیم، آمادگی واگذاری آن را داریم.

رضا رحمانی اظهار داشت: امسال در 7 محور اساسی سیاست ها و برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت را اعلام کردیم که شامل توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، مدیریت بازار و سازماندهی لجستیک تجاری، بهبود فضای کسب و کار و به کارگیری روش های نوین در تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری است.

وی افزود: اعتقاد جدی دارم که این برنامه‌ها و این محورها باید تا سال ۱۴۰۰ در کشور تداوم داشته باشند و در چشم انداز توسعه ای کشور باید به این رویکردها توجه ویژه ای شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: طرح عباراتی مانند انقلاب معدنی با هدف خاصی دنبال می‌شود و ما به دنبال آن هستیم که در این بخش کاری کاملاً متفاوت انجام دهیم چرا که طی ۴۰ سال گذشته و به جز در مقطعی خاص که سرمایه‌گذاری کمی در بخش معدن کشور انجام گرفته بود؛ کار زیربنایی و اساسی در این حوزه تاکنون انجام نشده بود و ضرورت داشت که در این راستا گام‌های بهتر و مستحکم تری برداریم.

وی تصریح کرد: امروز بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند جایگزینی مطمئن برای اقتصاد نفتی کشور و حلال بسیاری از مشکلات کشور باشد؛ لذا باید تمام توان و ظرفیت های موجود برای تحقق انقلاب معدنی در کشور بسیج شود.

وزیر صمت با اشاره به همکاری نظام مهندسی معدن در تدوین نقشه راه معدن کشور گفت: این سند بر اساس نظرات کارشناسی تدوین شده و محدود به زمان نیست و نیازمند توجه و تداوم اجرای آن برای توسعه آینده معدنی کشور است.

رحمانی اظهار داشت: به تفویض اختیارات کاملا معتقدم و بر ضرورت آن تاکید دارم و اعتقادم بر این است که نظام مهندسی معدن پتانسیل و ظرفیت های قانونی لازم را داشته و از پایه قانونی منسجم و کارشناسی نیز برخوردار می باشد که باید در مسیر توسعه بخش معدن بکار بسته شود.

وی تاکید کرد: البته بخش خصوصی در قبال تفویض اختیارات باید مسئولیت پذیر نیز باشند و در برابر قانون و حتی در برابر افکار عمومی پاسخگوی اقدامات و کارهای خود باشند.

رحمانی تصریح کرد: جلسه حاضر را نقطه عطفی در بررسی روند تفویض اختیارات به بخش خصوصی قلمداد می کنم و پیشنهاد دارم شورای عالی مشورتی معادن تشکیل شود تا چارچوب یک اتاق فکر پیشنهادات و نظرات کارشناسی افراد خبره در حوزه معادن را جمع بندی و ارائه نماید.

وی ادامه داد: برای شکوفایی حوزه معادن باید بخش خصوصی گام های محکم تری بردارد و وزارت صنعت معدن و تجارت می تواند در نقش ناظر کمک کننده و یاریگر ایشان باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برآورد اولیه از ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در سطح کشور تصریح کرد: سوق دادن این حجم از نقدینگی به سوی تولید و بخش معادن می تواند نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته و اقتصاد کشور را دچار تحول اساسی نماید لذا لازم است تمامی کارشناسان و افراد صاحب نظر در این خصوص ورود و تمام راهکارهای لازم برای این امر مهم را ارائه کنند.

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر لزوم تبیین جایگاه و اهمیت معادن و توسعه صنایع معدنی به مسئولان و حتی افکار عمومی اظهار داشت: در این بخش ما نیازمند تکمیل بانک اطلاعات و پایه اطلاعاتی برای اقدامات و برنامه ریزی های آتی هستیم که در این خصوص انتظار دارم با همکاری همه بخشهای مسئول این اتفاق به زودی رخ دهد.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی نباید میان دولت و خود فاصله ای را قائل شود و از اعلام نظرات و کارشناسی خود برای بهبود شرایط دولت را محروم نماید.

وزیر صنعت معدن و تجارت در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت رعایت الزامات زیست محیطی در حوزه معادن، گفت: هر صنعتگر و یا معدن کاری که بخواهد محیط‌زیست را تخریب کند از ما نیست و هیچ گونه حمایت قانونی نیز از وی نخواهیم کرد.

رویکرد کلی ما ممانعت از خام فروشی مواد معدنی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در حاشیه دومین همایش بین‌المللی چشم‌انداز صنایع غیرآهنی و فناوری‌های وابسته، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اعمال قانون عوارض 25 درصدی بر صادرات سنگ آهن و مواد خام، گفت: این تصمیم در راستای عزم دولت برای مقابله با خام فروشی بوده است، چرا که در گذشته زنجیره ای متوازن از تولیدات معدنی برای عدم خام فروش وجود نداشت و به ناچار مواد خام صادر می شد؛ اما اکنون با ایجاد ظرفیت های لازم سیاست کلی دولت مبنی بر عدم خام فروشی است.

به گزارش شاتا، رضا رحمانی با اشاره به اینکه در سال های اخیر اقدامات زیادی در زمینه توسعه صنایع معدنی در کشور صورت گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت ها و زنجیره تولید ما در بخش فولاد و مس به حالت توازن رسیده است و هر چند که اقدامات انجام گرفته بسیار نتیجه بخش بوده، اما همچنان پیگیر هستیم تا با تکمیل ظرفیت ها، مواد اولیه ما تبدیل به ارزش افزوده بیشتر و در نهایت منجر به ایجاد شغل بیشتر برای جوانان شود.

وی افزود: در چند سال گذشته ایران 23 میلیون تن سنگ آهن صادر می کرد که این رقم در سال 97 به زیر 8 میلیون تن رسیده است و این نشان دهنده کاهش فروش مواد خام معدنی و تبدیل آن به فرآیند افزایش ارزش افزوده و مصرف در صنایع داخلی است.

وزیر صمت با بیان اینکه تمام مواد خام، فلزی و غیرفلزی در راستای این هدف مورد توجه هستند، خاطرنشان کرد: به همین منظور تقویت تولیدات داخلی، جلوگیری از خام فروشی و توجه به شرکت های دانش بنیادن در سرلوحه کار قرار گرفته است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه می توان به درآمدهای حاصل از معادن اتکاء و آن را جایگزین نفت کرد، گفت: ظرفیت های موجود در معادن کشور به اندازه ای است که می تواند به عنوان یکی از گزینه های جدی در جایگزینی درآمدهای نفتی در کشور باشد.
رحمانی افزود: ارزش تولیدات معدنی و صنایع معدنی ما تا سال گذشته، 20 میلیارد دلار بود که با برنامه ریزی های صورت گرفته قصد داریم، امسال این رقم از مرز 21 میلیارد دلار عبور کند و با توجه به آمار 6 ماهه نخست امسال می توان گفت این امر قابلیت تحقق فراوانی دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور و مشارکت در طرح های توسعه ای بخش معدن کشور، اظهار داشت: آینده سرمایه گذاری در بخش فلزات روشن است و به همین دلیل دولت سرمایه گذاران را به فعالیت در این بخش ترغیب و از آنها حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از معادن هنوز بکر هستند و در کشور مناطقی وجود دارند که فعال شدن آنها برای دولت در اولویت است، گفت: در سال گذشته بخش عمده ای از نیازهای ارزی ما از طریق پتروشیمی و فولاد و مس تامین شد، بنابراین می توان جایگاه بهتری برای سودآوری در این زمینه ها ایجاد کرد.

رحمانی از تدوین و ابلاغ نقشه راه معدن برای اولین بار در کشور خبر داد و افزود: فعالسازی معادن کوچک نیز در دستور کار قرار دارد و علاوه بر این در حوزه اکتشافات، فعالیت هایی که امسال برنامه ریزی کردیم و انجام خواهد شد به اندازه کل سال های گذشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر سیاست های دولت برای تشویق سرمایه گذاران در بخش صنایع و معادن، گفت: دولت از اعطای تسهیلات و انجام حمایت های مالی بلاعوض و در اختیار قرار دادن معادن و اختصاص زمین در شهرک های صنعتی به سرمایه گذاران با حداکثر تخفیف، دریغ نخواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در 6 ماهه نخست امسال میزان جذب سرمایه گذاری چه اندازه بوده است، اظهار داشت: آمار مربوط به این بخش به طور رسمی از سوی وزارت صمت منتشر شده است و برخلاف تصور برخی ها، تقاضای سرمایه گذاری در حوزه های صنعت، معدن و تجارت افزایش پیدا کرده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: دنیا می داند که اقتصاد ایران ظرفیت های زیادی دارد از این رو سرمایه گذاران علاقه مند هستند تا در کشورمان حضور فعالانه تری داشته باشند.

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که معتقد بود عرضه و تقاضا باید در قیمت گذاری نقش داشته باشد و نه دولت، گفت : اگر شرایط کشور عادی باشد این یک منطق درست است، اما نباید اجازه بدهیم در کشور عده ای با ایجاد رانت، بطور نامشروع و غیر قانونی صاحب درآمد شوند لذا مجبوریم که در این زمینه کنترل های لازم را داشته باشیم.

نمایندگان از پاسخ‌های وزیر صمت درباره علت بکارگیری بازنشستگان و بهبود فضای کسب و کار قانع شدند

نمایندگان مجلس در نشست علنی دوشنبه، 8 مهرماه مجلس شورای اسلامی در جریان سوال سید ناصر موسوی لارگانی با عنوان علت حضور بازنشستگان در وزارت صمت از پاسخ های رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با 142 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه،قانع شدند.

همچنین در خصوص سوال سید فرید موسوی «نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس» در مجلس در خصوص اقدامات وزیر در جهت بهبود فضای کسب و کار کشور با توجه به قانع شدن نمایندگان مجلس رای گیری انجام نشد.

قانون منع به کارگیری بازنشستگان در وزارت صمت اجرا شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: من به جرأت عرض می کنم که یکی از وزارتخانه هایی که به طور کامل مصوبات مجلس درخصوص منع به کارگیری بازنشستگان را اجرا کرده ، وزارت صمت بوده است.

رضا رحمانی که در پاسخ به سوال نماینده فلاورجان درخصوص علت اصرار به استمرار حضور بازنشستگان در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: برای اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان 17 نفر در رده مدیریتی از وزارت صمت جدا شدند و تعدادی معاون نیز در این زمینه تسویه کردند.

او افزود: من به معاونت منابع انسانی تاکید کردم که این قانون باید به طور کامل اجرا شود و با جرأت عرض می کنم در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ فردی خلاف قانون منع به کارگیری بازنشستگان مشغول به کار نیست.

رحمانی ادامه داد: درخصوص شرکت های تابعه و شرکت هایی که به نحوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در آنها سهام دارد نیز قانون به طور کامل اجرا شده است. به عنوان مثال با وجود آنکه ما در شرکت فولاد مبارکه 17 درصد سهام داریم، قانون را کامل اجرا کردیم و برای مدیرمورد تاکید نماینده محترم سوال کننده نیز همه استعلامات قانونی از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و سایر نهادهای مرتبط اخذ شده و بر مبنای آنها عمل کرده ایم.

او تاکید کرد: ما در کمیسیون اصل 90 در این باره حاضر و در مورد فرد مذکور گزارشات لازم را ارائه کردیم و تایید شد که قانون به درستی عمل شده است. همچنین اداره قوانین و سازمان بازرسی نیز این موضوع را تایید کرده اند.

وزیر صمت با بیان اینکه براساس قانون شرکت های تابعه ای که مشمول بند 5 قانون خدمات کشوری نمی شوند و یا از بودجه دولتی استفاده نمی کنند، شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی شوند، اما من به این شرکت ها نیز توصیه کردم که قانون را اجرا کنند، چرا که نظر مجلس و مسئولان نظام بر به کارگیری نیروهای جوان بوده است. همچنین در شرکت های زیرمجموعه ایدرو نیز این قانون اجرا شده است.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: ما براساس اطلاعات داده های فضای مجازی و یا حدس و گمان نمی توانیم در وزارتخانه تصمیم بگیریم، بلکه قانون، استعلامات، سابقه و شناسنامه افراد ملاک عمل ماست و فرد مذکور که البته اسم آن برده نشده اما من اطلاع دارم که نگرانی آقای سیدناصر موسوی لارگانی از کجاست، مشمول این قانون نیستند.

او تصریح کرد: ما در رده معاونت 8 نفر را تسویه کردیم و دقت عمل داشتیم با افراد براساس قانون رفتار شود و به طور جدی اراده اجرای قانون را داشته ایم و وقتی در رده معاونت افراد تسویه کردیم، قطعاً برای یک نفر آن هم در یک شرکت تابعه استثنا قائل نیستیم.

تجارت فرامرزی ۴۵ پله صعود کرده است

همچنین رضا رحمانی در پاسخ به سوال سید فرید موسوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در خصوص اقدامات وزیران در جهت بهبود فضای کسب و کار کشور گفت: بهبود فضای کسب و کار از جمله عوامل تأثیرگذار و تعیین کننده در اقتصاد کشور است، وزارت اقتصاد و امور دارایی مسئولیت پروژه‌ها را برعهده دارد، این وزارتخانه مسئول پایش کسب و کارها نیز است.

او ادامه داد: با این حال به خاطر اهمیت موضوع در سال 98، 7 محور اعلام کردیم و پیگیر برنامه‌های بهبود فضای کسب و کار در حوزه صنعت و معدن هستیم؛ برای یکی از محورهای هفتگانه 10 سرفصل، برای بهبود فضای کسب و کار در نظر گرفته‌ایم که در این بین تجارت فرامرزی، سرفصلی است که به صورت مستقیم به وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نزول 4 پله‌ای بهبود فضای کسب و کار ایران در جهان تأکید کرد: با وجود نزول 4 پله‌ای باید گفت شاخص تجارت فرامرزی در سال گذشته 45 پله ارتقاء داشته است و در واقع مانع سقوط بیشتر شاخص بهبود فضای کسب و کار ایران در جهان شده است، این به آن معناست که اقدامات وزارتخانه موثر بوده است.

رحمانی با بیان اینکه از 10 محور، 3 محور ارتقاء و 7 محور سقوط کرده است، گفت: سرفصل تجارت فرامرزی از جمله مواردی بوده است که در موضوع بهبود فضای کسب و کار ارتقاء چشمگیری داشته است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های دیگر از جمله اصلاح فرآیند، تنقیح قوانین، ارتباط با بخش‌های خصوصی و تشکل‌ها نیز برنامه‌های متعددی داشته است، در خصوص آیین‌نامه مورد تأکید نماینده سوال کننده باید گفت 3 مورد آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت برگشته که کارگروه تشکیل و جلسات متعددی برای تعیین تکلیف آن برگزار شد اما باید گفت در ساختار فضای کسب و کار سطح مالکیت به سازمان اسناد و اجرای قراردادها و ورشکستگی و پرداخت دیون، به قوه قضائیه ارجاع داده شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: ما خود را متولی اصلی تولید می‌دانیم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم چرا که بهبود فضای کسب و کار از جمله مواردی است که چند بار مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

40 درصد مراحل صدور مجوز کسب و کار کاهش پیدا کرده است

او با بیان اینکه کل موضوع بهبود فضای کسب و کار در حوزه مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، گفت: در دوره مسئولیت بنده در وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات متعددی در حوزه بهبود فضای کسب و کار در بخش صنعت و معدن صورت گرفته است به طوری که تعداد بخشنامه‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سال گذشته یکی از مهمترین گلایه‌ها تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی تعدد و تکثر بخشنامه‌ها و رویه‌ها بود، اکنون همه فعالان اقتصادی اذعان دارند که بخشنامه‌ها به حداقل رسیده و کمترین تغییرات را داریم آن هم به خاطر تحریم‌ها است که مجبوریم به خاطر آنها تصمیم‌گیری را تغییر دهیم با این حال هیچ‌گونه بخشنامه‌ای بدون نظر فعالان اقتصادی ارائه می‌شود چرا که این سیاست کلی دولت است.

رحمانی اظهار داشت: در حوزه وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت صدور 98 مجوز برعهده ما بود، امروز میزان آن به 47 مجوز کاهش پیدا کرده است، در واقع 40 درصد مجوزهای کسب و کار ادغام یا حذف شده است و مراجعه مردم و مراحل کار را کمتر کرده‌ایم؛ این امر در 11 ماه حضور بنده در وزارتخانه محقق شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: وزارت اقتصاد که مرکز پایش بهبود فضای کسب و کار است، وزارت صنعت و معدن را به عنوان دستگاه برگزیده در این حوزه اعلام کرده است. علاوه بر این ما حضور فعالی در شورای گفت‌وگو در استان و شورای گفت‌وگوی ملی داریم که روسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه، صنایع، کشاورزی و اقتصادی نیز در شورای گفت‌وگوی ملی حضور دارند و شاهد فعالیت‌های وزارتخانه هستند.

او با اشاره به سامانه‌های متعدد وزارت صنعت و معدن گفت: این سامانه‌ها در حال ارتقاء هستند، با این حال سامانه‌ها باید به سازمان‌های دیگر متصل شوند در صورت این اتصال مشکلات برطرف می‌شود و از رانت جلوگیری خواهد شد.