لزوم تدوین مقررات فنی برای واردات

سه شنبه،۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران معتقد است باید برای برخی محصولات و خدمات وارداتی به ایران، مقررات فنی جدای از استانداردها تدوین شود.

لزوم تدوین مقررات فنی برای واردات

«نیره پیروزبخت» در برنامه روز جهانی استاندارد که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: در دنیایی زندگی می‌کنیم که تغییرات جزو لاینفک جهان است و سازمان‌ها باید به صورت پویا نه فقط به سمت تغییر بلکه به سمت تحول پیش روند.

وی ادامه داد: سیر تکاملی تجارت به خصوص تجارت بین‌الملل و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی نامشخص است، به ویژه تغییر پارادایم‌های سیاسی باعث شده که تجارت آزاد با چالش‌های متعدد مواجه شود. در نتیجه برای بنگاه‌های اقتصادی نوعی عدم اطمینان نسبت به پیشبرد اهداف توسعه بلندمدت کشورها ایجاد شده که دسترسی به محصولات و خدمات را با مشکل مواجه می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه این فضا سازمان‌های ذی‌ربط را متاثر می‌کند، افزود: از سوی دیگر مصرف‌کنندگان انتظار دارند محصولات و خدمات متناسب با نیازهایشان عرضه شود، آن‌ها همچنین سطح بالایی از شفافیت را خواستار هستند.

پیروزبخت معتقد است که چنین شرایطی، سازمان‌ها را به فراگیر کردن طیف ذی‌نفعان در فرایندهای تصمیم‌گیری سوق می‌دهد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه تغییراتی در عرصه ملی و بین‌المللی در فرایندها و تصمیم‌گیری‌ها اتفاق افتاده، خاطرنشان کرد: امسال در مجمع عمومی سازمان ملی استاندارد بیشترین تمرکز بر این بود که استانداردها به تامین نیازهای جهانی بپردازند و اولویت‌ها هم بر همین اساس تعیین شد.

وی با اشاره به نقش استاندارد در رونق تولید گفت: اولین نقش آن، کاهش هزینه‌ و افزایش بهره‌وری تولید است، به این صورت که باعث کاهش ضایعات و خطای تولید می‌شود.

پیروزبخت دیگرنقش استاندارد را قابلیت انطباق بهتر محصولات با مقررات فنی دانست و ادامه داد: اینگونه اعتماد مشتری به سلامتی و ایمنی محصول و مسئولیت‌پذیری واحدهای تولید در برابر کالا افزایش می‌یابد. همچنین محصولات ایرانی در بازارهای جهانی سریعتر مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

وی گزارشی از فعالیت‌های سازمان ارائه کرد و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم ، قوانین متعددی در مجلس تصویب شد مانند قانون تقویت نظام استاندارد، قانون عضویت ایران در ایسکا، قانون عضویت ایران در اسمیک، قانون عضویت ایران در موسسه اندازه شناسی کشورهای آسیا و اقیانوسیه و ...

پیروزبخت با اشاره به مصوبات جدید هیات وزیران در حوزه استاندارد بیان کرد: که یکی از مهم‌ترین آنها، تدوین استاندارهای ملی رمزارزها و حوزه اینترنت اشیا و دستگاه‌های مسیریاب است.

این مقام مسئول تعداد کل وداحدهای فعال تولیدی تحت پوشش به عنوان استاندارد را ۲۵ هزار و ۶۰۰ مورد عنوان کرد و افزود: تعداد پروانه‌های استاندارد اجباری ۲۸ هزار و ۲۰۰ مورد و معاینه فنی موتورخانه دستگاه‌های اجرایی دو هزار مورد بوده است.

به گفته وی تاکنون ۳۳ هزار و ۵۰۰ استاندارد در ایران تدوین شده که حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰  مورد آن در سال‌های اخیر بوده است.

پیروزبخت با اشاره به تشکیل ستاد مقابله با تحریم‌ها در داخل سازمان، ادامه داد: ۲۱ گواهی انطباق برای محصولات دانش بنیان صادر شده است. در این سال از بین ۱۶۳ کشور جهان، توانسته‌ایم در جایگاه ۲۱ در سازمان بین‌المللی دست یابیم و طی ۶ سال حدود ۱۰ رتبه ارتقا داشتیم.

وی همچنین اعلام کرد که استاندارد ایران پس از کشورهای چین و ژاپن، رتبه ۳ آسیا را کسب کرده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه ۹۰ استاندارد بین‌المللی در حوزه‌های فناوری نانو، مواد غذایی، چرم، فولاد و ... تدوین شده ادامه داد: در روزهای اخیر استاندارد هتل‌های میراثی و سفره‌خانه‌های سنتی به ما واگذار شده است.

وی با تاکید بر لزوم ساده سازی مقررات ارزیابی و انطباق گفت: این موضوع در دستور کار سازمان قرار دارد. در دنیا به جای یک سری ضوابط و استاندارهای اجرایی، مقررات فنی حکمرانی می‌کند که تحقق این موضوع با همکاری همه دستگاه‌ها میسر است.

پیروزبخت تصریح کرد: باید در راستای ساده سازی مقررات، برای برخی محصولات و خدمات وارداتی به ایران، مقررات فنی جدای از استانداردها تدوین کنیم .

در بخش دیگر این برنامه، تندیس واحدهای نمونه توسط معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد رونمایی و از ۱۸ واحد تولیدی نمونه ملی با اهدای تندیس و لوح تقدیر شد.