آسیب تحریم‌های آمریکا به ماشین‌آلات آلمان

سه شنبه،۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲

مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان با بیان اینکه ماشین‌آلات آلمان از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیشترین آسیب را دیدند، گفت: این صنایع در سال ۲۰۱۰ حدود ۴.۱ میلیارد یورو تجارت با ایران داشتند اما در سال ۲۰۱۳ به ۴۳۵ میلیون یورو کاهش یافت.

آسیب تحریم‌های آمریکا به ماشین‌آلات آلمان

«داگمار فن بن‌اشتاین» در نشست روابط تجاری ایران و آلمان گفت: روابط اقتصادی ایران و آلمان همچنان ادامه دارد اما نمی‌توانیم به شرایط موجود راضی باشیم.

وی با بیان اینکه برای دو طرف مهم است به جایگاه تجاری سابق بازگردیم، بیان کرد:  حجم تجارت در سال ۲۰۱۰ با رقم ۴.۸ میلیارد یورو بسیار بالا بود، اما در سال ۲۰۱۳ به دلیل تحریم‌ها این رقم به ۲.۱ میلیارد یورو کاهش یافت. در سال ۲۰۱۷ یعنی پس از برجام و با گشایش‌های موجود، حجم تجارت دو کشور به ۳.۴ میلیارد یورو رسید اما خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت مجدد تحریم‌ها منجر به کاهش رقم تجاری ایران و آلمان شد که این رقم به ۳.۱ میلیارد یورو تنزل یافت.

مدیر عامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان با اعلام اینکه در اولین هفت ماهه سال ۲۰۱۹، صادرات آلمان به ایران با ۴۹ درصد کاهش رو به رو بوده تصریح کرد: همچنین صادرات ایران به آلمان ۵۷ درصد کاهش یافته و مبادلات تجاری جمعا ۵۰ درصد کاهش را تجربه کرده است.

به گفته وی مهم‌ترین محصولات صادراتی آلمان به ایران در بخش ماشین آلات، خودرو و شیمی هستند در حالیکه ایران مواد اولیه و مواد غذایی به آلمان صادر می‌کند.

بن‌اشتاین با بیان اینکه ماشین‌آلات آلمان از شرایط موجود بیشترین آسیب را دیدند، گفت: این صنایع در سال ۲۰۱۰ حدود ۴.۱ میلیارد یورو تجارت با ایران داشتند اما در سال ۲۰۱۳ به ۴۳۵ میلیون یورو کاهش یافت. حجم تجارت آن‌ها در سال ۲۰۱۸ دو برابر شد و به بالای یک میلیارد یورو رسیدکه داشت به قدرت خود باز می‌گشت. ولی بازهم این رقم در نیمه اول سال ۲۰۱۹ تنزل شدیدی داشت و به ۱۸۳ میلیون یورو کاهش یافت که برای هر دو طرف تلخ است.

وی چین را رقیب ماشین‌آلات آلمانی در ایران دانست و افزود: چین ماشین آلاتی به ارزش ۱.۸ میلیارد یورو به ایران صادر کرده و این کشور در حال قدرت گرفتن در ایران است.

مدیر عامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا بزرگترین مانع بهبود روابط اقتصادی ایران و آلمان است، افزود: اهمیت بازار آمریکا برای آلمانها بسیار زیاد است، چرا که شرکت‌های آلمانی بیشترین صادرات را به آمریکا دارند. در ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۹ صادرات از آلمان به آمریکا ۵۸ میلیارد یورو بوده و ۳۵ میلیارد یورو واردات از آمریکا داشته‌اند.

وی با اعلام اینکه روابط تجاری آلمان و آمریکا ۶ درصد افزایش داشته، ادامه داد: همچنین صادرات صنایع خودروی آلمان به آمریکا ۹ درصد افزایش یافته است. این آمارها گویای آن است که هیچ شرکت آلمانی نمی‌تواند ریسک کرده و بازار آمریکا را از دست دهد.