اتاق ایران وگسترش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه

سه شنبه،۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

"بررسی راهکارهای توسعه تجارت با کشورهای دوست و همجوار"، محور حضور اتاق ایران در رویداد بزرگ کیش اینوکس است.

اتاق ایران وگسترش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه

محسن عامری مدیر سرمایه گذاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: در شرایط تحریم، دسترسی ایران  به بازارهای بین المللی محدود شده است. بنابراین واقع بینانه تر این است که ما با کشورهایی که همجوارهستند، تجارت مان را حفظ کرده و راههای خلاقانه ای برای توسعه آن بیابیم.

وی افزود:عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان، عمان، قطر، روسیه، گرجستان از کشورهایی هستند که بدلیل مرادوات سیاسی، اجتماعی و تجاری، برای بررسی ظرفیت های حداکثری توسعه همکاری‎های متقابل در کیش اینوکس انتخاب شده اند. در این راستا، اتاق های مشترک بازرگانی بین ایران و این کشورها را در محوریت پنل های محتوایی رویداد امسال قرار داده ایم.

به گفته وی، اتاق‎های مشترک، نهادهایی هستند که در آن فعالان اقتصادی ایرانی که با کشور متقابل کار می کنند، ساماندهی شده و با نهادهای دولتی، شرکتها و بخش تجاری سفارتخانه های متبوع ارتباط دارند . از اینرو در مباحث پنل ها، نماینده اتاق های مشترک کشورهای مورد اشاره، نماینده سفارت ایران در کشور متقابل، نماینده سفارت 8 کشورمورد نظر، رایزن های بازرگانی و مدیران یا کارشناسانی از معاونت اقتصادی وزارت خارجه در پنل ها حضور خواهند یافت.

محسن عامری در ادامه گفت: در این نشست ها، ابتدا گزارشی از روابط ایران با کشورهای مورد نظر ارائه شده و شرایط کنونی تجارت در حال حاضر مورد بررسی قرار می گیرد. شرایط ثبت شرکت، شرایط تجارت، حمل و نقل کالا، تعرفه های واردات و صادرات، توافقنامه های تجارت ترجیحی با کشور متقابل، مرور آمار صادرات و واردات و در نهایت بررسی فرصت های تجاری برای صادرات و واردات و سرمایه گذاری مشترک با کشور متقابل انجام می پذیرد.

وی افزود: در نیمه دوم نشست ها،  زمانی برای پرسش و پاسخ درنظر گرفته شده تا با ایجاد ارتباطات تازه برای علاقمندان، این مراودات را  بتوان گسترش داد.

به گفته وی، اتاق ایران مسئولیت ساماندهی و برگزاری این نشست ها را از طریق اتاق های مشترک بر عهده دارد.

عامری با اشاره به حضور اتاق ایران در بخش نمایشگاهی رویداد کیش اینوکس گفت: اتاق های مشترک در غرفه اتاق ایران در نمایشگاه، میز اختصاصی خواهند داشت تا پاسخگوی مراجعان باشند.

مدیر سرمایه گذاری اتاق ایران درخصوص اهمیت رویداد کیش اینوکس در بازار پول و سرمایه گفت: کیش اینوکس یکی از برگترین رویدادهای زیست بوم سرمایه گذاری کشور با ابعاد بین المللی است. ما الان شاهد شدیدترین تحریم های اقتصادی هستیم. در این شرایط، باید نهایت تلاش خود را برای  حفظ ارتباطات بین المللی با دنیا داشته باشیم و بازارها را تا حد امکان بر روی خود باز نگه داریم. بنابراین رویدادی مثل کیش اینوکس، نه تنها می تواند رویدادی باشد که اجزاء اکوسیستم سرمایه گذاری کشور را دور هم جمع کند، بلکه با دعوت از میهمانان خارجی و نیز پوشش رویداد در ابعاد جهانی این پیام را به دنیا مخابره کند که فعالان اقتصادی ایران در بخش دولتی و خصوصی با انسجام در حال کار و فعالیت هستند.

وی در پایان ضمن اظهار امیدواری در خصوص تعامل بخش های مختلف اقتصادی کشور که بعضا رفتارهای جزیره ای دارند، گفت: علاوه بر موفقیت در تحقق اهداف رویداد امسال، امیدوارم ما همچنان شاهد برگزاری این گردهمایی بزرگ بازار پول و سرمایه در سالهای پیش رو و رشد کمی و کیفی بصورت ممتد باشیم. برگزاری هدفمند چنین رویدادهایی در بهبود، بالندگی و شکوفایی اقتصاد کشور تاثیرگذار است.

ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی ویازدهمین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور، با عنوان KishINVEX2019 از تاریخ 27 لغایت 30 آبان ماه 1398 در جزیره کیش برگزار می‌گردد.