انتخاب مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سه شنبه،۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸

رافائل گروسی با کسب دو سوم آرای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مدیر کل جدید این نهاد برگزیده شد. مرگ غیرمنتظره یوکیا آمانو در ماه ژوئیه، انتخاب یک مدیر کل جدید برای این آژانس را الزامی کرده بود.

انتخاب مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رافائل گروسی با کسب ۲۴ رای مثبت از مجموع ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست این آژانس وابسته به سازمان ملل متحد انتخاب شد. گروسی دیپلماتی آرژانتینی است و از پشتیبانی کشورهایی همچون آمریکا و برزیل برخوردار بوده است.

انتخاب مدیرکل جدید برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌بایست سال آینده صورت می‌گرفت. اما مرگ ناگهانی یوکیا آمانو، مدیرکل این آژانس، در ماه ژوئیه انتخاب یک مسئول جدید برای این نهاد را الزامی کرد. چند کاندید برای احراز پست مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح بودند. پس از حذف یکی از کاندیداهای این مقام به علت فقدان حمایت لازم از سوی اعضای شورای حکام، دو کاندید اصلی پیشنهاد شدند: کورنل فروتا و رافائل گروسی. کورنل فروتا که دیپلماتی رومانیایی است، پس از درگذشت آمانو به طور موقت ریاست آژانس را برعهده داشت. فروتا یکی از دو نامزد اصلی این مقام بود. رافائل گروسی نیز در دور پیشین انتخابات که روز ۱۹ اکتبر برگزار شده بود، موفق به کسب حمایت شمار زیادی از کشورهای عضو شورای حکام شد.

لازم به یادآوری است که انتخاب مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منوط به کسب دو سوم آرای ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس است.در دور دوم، رافائل گروسی با کسب ۲۴ رای به عنوان مدیرکل جدید آژانس انتخاب شد. او از پشتیبانی کشورهایی مانند آمریکا و برزیل نیز برخوردار بود. کورنل فروتا تنها موفق به کسب ۱۰ رای شد. یک کشور نیز رای ممتنع داده است.

برنامه و سیاست رافائل گورسی

رافائل گروسی ۵۸ سال سن دارد و پیش از این از جمله به عنوان سفیر آرژانتین در اتریش فعالیت داشته است. او پس از آن، نماینده آرژانتین در آژانس بوده است. او همچنین مسئولیت نظارت بر امور سیاسی و ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی در آژانس را برعهده داشت. یکی از وظایف اصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است. روزنامه "تایمز آف اسرائیل" با انتشار گزارشی در همین رابطه از مسئله نظارت دقیق‌تر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران سخن گفته است. رافائل گروسی اعلام کرده است که در دوره زمامداری خود به مسائل ایمنی فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای مختلف توجه ویژه‌ای خواهد داشت.

«رافائل ماریانو گروسی» مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه وعده داده که درباره ایران بی‌طرف عمل خواهد کرد.