کشف محوطه تاریخی مربوط به هزاره سوم

چهارشنبه،۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷

در اکتشافات معدن سنگ و ماسه در میناب یک محوطه تاریخی مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد در این شهرستان کشف شد و یک کاسه منقوش شکسته متعلق به آن دوران هم به دست آمد.

کشف محوطه تاریخی مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد در میناب

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اظهار کرد: ارزش تاریخی این محوطه با بین النهرین که برای تاریخدانان دارای اهمیت بالایی است، برابری می‌کند.

عباس نوروزی ادامه داد: بر اساس نقوش سفال‌های به دست آمده قدمت این محوطه تاریخی به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد و سفال‌ها از مکتب جنوب شرق کشور بوده که حکایت از همزمانی آن با حوزه هلیل رود و مناطق جیرفت و سیستان و بلوچستان دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع از ادامه کار معدن جلوگیری شد و سرپرست کارگاه متهعد به حفظ این محوطه تاریخی شده و یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم این را رصد می‌کند.

به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان، پس از پایان بررسی‌ها می‌توان نسبت به نجات بخشی آثار و یا محوطه اقدام کرد، گاهی با خروج آثار ارزش تاریخی محوطه کاهش می‌یابد و گاهی به دلیل وجود برخی بناها ارزش محوطه حفظ می‌شود.

میناب در فاصله ۹۰ کیلومتری واقع شده است.