قیمت خانه در ۱۱ منطقه تهران کاهش یافت

چهارشنبه،۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵

گزارش جدید دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از جزئیات بازار مسکن مهرماه حاکی از کاهش قیمت خانه در ۱۱ منطقه شهر تهران نسبت به شهریور ماه امسال دارد.

قیمت خانه در ۱۱ منطقه تهران کاهش یافت

بر اساس این گزارش، قیمت خانه در منطقه ۵ تهران در مهرماه بیشترین کاهش قیمت را داشت و به متری ۱۴ میلیون و ۷۷۴ هزار تومان در هر متر مربع رسید.

قیمت خانه در این منطقه در تیرماه امسال در هر متر مربع ۱۶ میلیون و ۴۶۱ هزار تومان بود که با ادامه روند کاهشی در مهرماه امسال توانست به کاهش ۵ درصدی نسبت به ماه گذشته برسد.

منطقه ۵ تهران به دلیل جذابیت سکونت و دسترسی آسان‌تر به عنوان پرتقاضاترین منطقه برای خرید خانه محسوب می‌شود و معاملات در این منطقه نمادی از وضعیت کلی بازار را نشان می‌دهد.

این مرکز، متوسط قیمت هرمتر مربع واحد مسکونی در مهرماه در تهران را ۱۲ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۱۰۰ تومان گزارش داده است که نسبت به ماه گذشته( ۱۲ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان) شاهد رشد کمتر از یک درصد قیمت خانه هستیم.

 با این حال ۱۱ منطقه در شهر تهران خود را نسبت به این کاهش اندک بی‌میل نشان داده و هم چنان در شیب کاهشی قیمت‌ها قرار دارند.

بر اساس این خبر  به غیر از منطقه ۵ تهران متوسط قیمت خانه در مناطق  ۲۰، ۲۱، ۱۶، ۱۵، ۱۴، ۱۱ ،۱۰ ،۹، ۷ و ۶ کاهشی بوده است و از ۵ تا ۳ درصد کاهش را نسبت به ماه گذشته در هر متر مربع  نشان می‌دهد.

شرایط معاملات مسکن در مهر ماه در مناطق یک و دو پایتخت متفاوت بوده است و قیمت خانه در منطقه یک تهران روند افزایشی به خود گرفته است و از قیمت ۲۴ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان در هر متر مربع به ۲۸ میلیون و ۱۷۲ هزار تومان رسیده است و تعداد قراردادهای خرید و فروش از تعداد ۱۰۹ فقره به ۱۳۶ فقره رسیده که نشان دهنده افزایش تقاضا برای خرید خانه در این منطقه از شهر تهران است که به روی قیمت نهایی تاثیر گذار بوده است.

در منطقه ۲ تهران نیز تعداد معاملات در مهر ماه نسبت به شهریور رشد ۲۴.۱ درصدی داشته و از تعداد ۲۱۳ معامله مسکن در شهریور به ۲۸۱ معامله رسیده است اما شیب افزایشی قیمت در این منطقه روند کندی داشته و تقریبا ۴۰۰ هزار تومان در هر متر مربع رشد داشته است.

گزارش اخیر وزارت راه و شهرسازی نیز حاکی از افزایش کلی تعداد قراردادهای خرید خانه در پایتخت دارد که می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت آرام رونق به بازار مسکن همزمان با آغاز ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور داشته باشد.

بر اساس این گزارش ۳ هزار و ۴۶۷ فقره مبایعه نامه در این ماه در کل مناطق ۲۲ گانه پایتخت به ثبت رسیده که نسبت به ماه قبل که رقم۲ هزار ۸۵۵ فقره معامله مسکن بود، ۲۱ درصد رشد داشته است.