نخستین بورس بین‌الملل مناطق آزاد راه اندازی می شود

جمعه،۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵

موضوع راه اندازی بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش که از اواخر سال گذشته قوت گرفت، با پیگیرهای انجام شده توسط مدیریت منطقه آزاد کیش و دبیرخانه مناطق آزاد کشور، اکنون وارد مراحل اجرایی شده و به گفته مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش قرار است دفتر مرکزی این بورس امسال به عنوان اولین بورس بین الملل مناطق آزاد کشور بطور رسمی فعالیت خود را  در جزیره کیش آغاز کند.

نخستین بورس بین‌الملل مناطق آزاد راه اندازی می شود

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش،نقش و اهمیت راه اندازی بورس بین الملل، در رشد سرمایه گذاری خارجی و انجام معاملات بین المللی است و موجب رونق اقتصادی کشور می شود. بنابراین نه تنها نمی‌توان معایبی برای آن متصور بود، بلکه این بورس، پدیده‌ای مثبت برای اقتصاد یک کشور محسوب می‌شود.

غلامحسین مظفری با بیان مطلب فوق گفت: برخی از شرکتها که منابع ارزی دارند، می توانند بخشی از منابع ارزی خود را از طریق بورس بین الملل وارد کشور کنند که با این روش نگرانیهای آنها هم برطرف خواهد شد.

وی اظهار کرد: بورس بین الملل باعث حضور گسترده سرمایه‌گذاران بین‌المللی در مناطق آزاد کشور می شود ضمن اینکه جذب منابع ارزی، عرضه سهام و انواع اوراق قرضه هم از طریق بورس بین الملل صورت می گیرد. از آنجا که همه مراحل بورس بین الملل با قانون صحیح انجام می شود قطعا سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در منطقه آزاد کیش حضور یافته و در معاملات بورس بین‌الملل شرکت کنند.

مظفری به ایجاد جایگاه ممتاز اقتصادی برای ایران در منطقه و جذب سرمایه گذاری جدید اشاره کرد و گفت: اگر به دنبال ارتقای اقتصادی هستیم به یقین بین المللی کردن بورس می‌تواند راهگشا در این زمینه باشد، زیرا سهولت انجام معامله را در پی خواهد داشت.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه بیان داشت: پایین بودن هزینه‌های خرید و فروش، تنوع اوراق بهادار، ابزارهای مشتقه و شفافیت در بورس بین المللی موجب جذب سرمایه گذاران زیاد و در نتیجه نقدینگی فراوان برای کشور خواهد شد.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: بورس بین‌الملل باعث می شود تا موقعیت خوبی برای ارتقای تکنولوژی، استانداردهای کاری و بهبود خدمات به وجود آید. وی به بهبود مدیریت شرکتها اشاره کرد و افزود: با ورود شرکت ها به بورس بین الملل و بازارهای جهانی، دانش فنی، استانداردهای بورس، استانداردهای مدیریتی و راهبری شرکتی حتما افزایش پیدا می کند و این امر به افزایش شفافیت و بهبود مدیریت شرکت ها هم کمک خواهد کرد.

تأسیس بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش به عنوان یکی از مهمترین محورهای خبری، بازتابی گسترده داشته و مورد توجه فعالان اقتصادی و برنامه ریزان قرار دارد.

موضوع راه اندازی بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش که از اواخر سال گذشته قوت گرفت، با پیگیرهای انجام شده توسط مدیریت منطقه آزاد کیش و دبیرخانه مناطق آزاد کشور، اکنون وارد مراحل اجرایی شده و به گفته مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش قرار است دفتر مرکزی این بورس امسال به عنوان اولین بورس بین الملل مناطق آزاد کشور بطور رسمی فعالیت خود را  در جزیره کیش آغاز کند.

اقدامی که بازتابی مثبت در محافل اقتصادی کیش دارد و از نظر کارشناسان و دست اندرکاران امور اقتصادی، می تواند فرصتهایی تازه را برای رونق کسب و کار و ارزآوری نه تنها در مناطق آزاد بلکه برای کل کشور خلق کند.

بورس بین الملل در واقع بازار جهانی خرید و فروش ارز است؛ بازاری که تمامی بانک ها اعم از تجاری، مرکزی و سرمایه گذاری، مؤسسه های مالی بزرگ، شرکتهای چند ملیتی، بازرگانان، فعالان اقتصادی، شرکتهای بیمه، شرکتهای صادرات و واردات، صندوقهای باز نشستگی، سفته بازها و اشخاص حقیقی در آن حضور دارند و می توانند ارزهای معتبر جهان را در این بازار معامله کنند. بازار بورس بین الملل یک بازار ۲۴ ساعته است که برخلاف بازار های سنتی برای سفارش معاملات  نیاز به حضور در مکان خاص ( تالارهای بورس ) و انجام تشریفات مختلف ندارد. در بازار بورس بین الملل امکان استفاده از ضریب اهرمی (Leverage) که توسط بروکر به مشتریان داده می شود وجود دارد. مهمترین مسئله برای ورود و ادامه فعالیت بلند مدت در بورس بین الملل توجه به ریسک ذاتی این بازار و غیر قابل پیش بینی بودن نوسانات آن در اکثر اوقات است.

تاریخچه بورس بین الملل

 بورس بین الملل یک بازار بین بانکی است که در سال ۱۹۷۱ زمانی که تجارت جهانی از قیمتهای ثابت به قیمتهای شناور تغییر کرد تاسیس شد.  دامنه معاملات در بازار جهانی ارز بورس بین الملل دائما رو به رشد است که این امر بستگی به پیشرفت تجارت بین المللی و محدودیت های ارزی در بسیاری از کشورها دارد. تبادلات روزانه معاملات جهانی این بورس در اواسط ۱۹۹۸ به ۱.۹۸۲ بیلیون دلار رسید (بازار انگلستان ۳۲ درصد و بازار نیویورک بیش از ۱۸ درصد و بازار آلمان۱۰ درصد معاملات روزانه را تشکیل می دادند).

ویژگیهای بازار بورس بین المللی

در بورس بین الملل، بازار براساس عرضه نقدینگی و مبالغ بالای پول عمل می کند و معامله گر آزادی مطلق برای باز کردن یا بستن یک معامله در نرخهای جاری در هر لحظه را دارد. نقدینگی بالای این بازار جذابیت بسیار قوی برای هر سرمایه گذار دارد. چون این امکان را به او می دهد که هر معامله ای با هر اندازه ای را انجام دهد.

سرعت،فعالیت شبانه روزی، قابلیت و سهولت دسترسی، قوانین انعطاف پذیر سیستم معاملاتی، انجام رایگان خدمات و نقدینگی بالا  از جمله ویژگیهای بورس بین الملل عنوان شده است.