بازگشت ٧١ درصد از ارز صادراتی به چرخه اقتصاد

شنبه،۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: با توجه به کاهش تفاوت‌ها و روش‌هایی که بانک مرکزی با تعامل نزدیک به صادرکنندگان در پیش گرفت این فرصت را فراهم کرد تا ارز صادراتی به چرخه اقتصادی از طریق سامانه نیما و واگذاری ارز صادراتی تا میزان ٧١ درصد عملیاتی شود.

بازگشت ٧١ درصد از ارز صادراتی به چرخه اقتصاد

«محمد لاهوتی» در نشستی خبری، افزود: مدتی است آمار تجارت خارجی به دلایلی یا با تاخیر منتشر می‌شود و یا با جزییات دقیق که بتوان امکان تحلیل آماری را همانند گذشته به دست آورد انجام نمی شود.

وی ادامه داد: گرچه در ٦ ماه نخست سال با کاهش ارز در صادرات همراه بودیم اما در مجموع روند صادرات و واردات مثبت بوده است و از نظر وزنی با رشد ٢٢ درصدی مواجه بودیم.

لاهوتی گفت: تراز تجاری با اختلاف ٧٥٠ میلیون دلاری به نفع واردات مثبت بوده است که به نظر می رسد در ٦ ماه دوم سال میزان صادرات افزایش یابد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: صادرات ایران به بازارهای سنتی چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان صورت می‌گیرد، در بحث صادرات کشور هند از پنج کشور نخست خارج شده که این موضوع نشان می‌دهد هندی‌ها در موضوع تحریم سخت‌گیرانه تر از دیگر بازارها عمل کردند.

وی افزود: در شش ماهه نخست سال جاری کشورهای چین، امارات، ترکیه و هند به عنوان بزرگترین صادرکنندگان به ایران محسوب می‌شوند که براساس محاسبات صورت گرفته میانگین نرخ هر تن واردات ٢٩٥ دلار بوده است.

لاهوتی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در ٦ ماه گذشته شرایط را برای برگشت ارز صادرکنندگان فراهم کرده نزدیک شدن ارز سامانه نیما به ارز آزاد است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: با توجه به کاهش تفاوت‌ها و روش‌هایی که بانک مرکزی با تعامل نزدیک به صادرکنندگان در پیش گرفت این فرصت را فراهم کرد تا ارز صادراتی به چرخه اقتصادی از طریق سامانه نیما و واگذاری ارز صادراتی تا میزان ٧١ درصد عملیاتی شود.

وی ادامه داد: زمانی که حجم صادرات اعلام می شود، صادرکننده به مدت چهار ماه فرصت دارد تا ارز را به چرخه اقتصاد بازگرداند.

فرصت حضور صادرکنندگان در سوریه

وی با بیان اینکه به نظر می رسد سوریه بازار جدیدی است که در آینده نزدیک تبدیل به یکی از بازارهای مهم و شرکای تجاری ایران خواهد شد، گفت: با توجه به خرابی‌هایی که در این هشت سال جنگ سوریه اتفاق افتاده است فرصت حضور صادرکنندگان در این بازار بسیار زیاد است.

به گفته لاهوتی، یک سری از کالاهای ایران متناسب با وضعیت کشور سوریه تولید می‌شود که این امر باعث می‌شود تا امکان صادرات برای این کشور افزایش یابد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران صادرات به کشور سوریه را وابسته به دو عامل دانست و افزود: با توجه به اینکه ایران عضو اتحادیه عرب نیست تعرفه کالاهای صادراتی ایران نسبت به کشورهای عرب بالاتر است و انتظار می رود به دلیل روابط سیاسی خوبی که بین دو کشور وجود دارد وزارت امور خارجه و معاونت اقتصادی تعرفه کالاهای ایرانی را در یک تعامل و توافقی به حداقل و یا نزدیک به صفر برساند.

وی روابط کانال مالی را به عنوان دیگر عامل انجام صادرات با کشور سوریه مطرح کرد و گفت: ایران اکنون در انتقال پول و دریافت وجوه صادراتی در بازارهای عراق و افغانستان با مشکل مواجه است؛ بنابراین اگر از همین امروز بازار سوریه مورد هدف باشد اما برای ایجاد کانال مالی آن فکری نشود تبدیل به بازار سومی خواهد شد که دیگر قادر به بازگشت منابع مالی به کشور نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه دولت باید تلاش خود را تا قبل از آغاز این فعالیت ها برای رفع مشکلات موجود به کار گیرد، گفت: پیشنهاد ما بیشتر استفاده از پول ملی دو کشور و ایجاد کانال مالی بین دو کشور از طریق نقل و انتقال پول است.

لاهوتی در واکنش به اینکه کمتر از ۵ صادرکننده معدنی ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانده اند، گفت: متاسفانه معاونت معدنی وزارت صنعت، به جای دفاع از وضع عوارض صادراتی به صورت کارشناسی و ارایه توجیه فنی آن، صادرکنندگان را متهم به عدم بازگشت ارز صادراتی کرده است، در حالیکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مرجع اعلام چنین آماری نیست.

بانک مرکزی باید پاسخگوی منابع ارزی کشور باشد

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی متولی بازگشت ارز صادراتی است و باید پاسخگوی منابع ارزی کشور باشد؛ اظهار داشت: ما به عنوان فعالان اقتصادی، مدافع اعلام اسامی آن دسته از صادرکنندگانی هستیم که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانده اند و باید به طظور حتم باید با این افراد برخورد قاطع صورت گیرد.

آمار خرید و فروش ارز در سامانه نیما

وی با اشاره به آمار خرید و فروش ارز در سامانه نیما اشاره و بیان کرد: بر اساس گزارش سامانه نیما، از اول فروردین ٩٨ تا هشتم آبان ٩٨ در مجموع ۱۰ میلیارد و ٣٤٤ میلیون یورو فروش ارز صادراتی بود که در مجموع بالغ بر هشت میلیارد و ٣٨١ میلیون یورو تامین ارزی واردات از این محل انجام شده است.  
لاهوتی اظهار داشت: میانگین نرخ فروش یورو ١١ هزار و ٨٣١ تومان و میانگین نرخ خرید یورو هم ١١ هزار و ۸۸۹ تومان بوده است.  
رییس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: میانگین نرخ خرید دلار در بازار ثانویه ١٠ هزار و ٧٠٢ تومان و میانگین نرخ فروش دلار نیز ١٠ هزار و ٥٩٤ تومان بوده است.
وی به تفاوت حدود پنج درصدی قیمت ارز در سامانه نیما نسبت به بازار آزاد اشاره و بیان کرد:
میانگین نرخ فروش یورو ۱۱ هزار و ۸۳۱ تومان و میانگین نرخ خرید آن ۱۱ هزار و ۸۸۹ تومان است، این در حالیست که در سامانه نیما، نرخ خرید هر دلار ۱۰ هزار و ۷۰۲ تومان و نرخ فروش آن ۱۰ هزار و ۵۹۴ تومان است.
 لاهوتی با تاکید بر اینکه بیشتر واردکنندگان به دنبال استفاده از ارز صادراتی برای انجام واردات هستند، گفت:با استفاده از ارز صادراتی برای واردات، نقل و انتقالات ارزی آسان تر و تعیین نرخ از طریق اختیاری که بانک مرکزی به دو طرف داده است انجام می شود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه در وضعیت کنونی تقاضا برای ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بالا است، اظهار داشت: اکنون ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی مورد انتقاد فعالان اقتصادی قرار دارد این در حالیست دولت تاکید بر ادامه این سیاست دارد.
به گفته وی، دولت ردیف کالایی را به ۵ قلم کاهش داده اما همچنان امکان کوتاه‌تر کردن لیست مشمولان دریافت ارز دولتی وجود دارد.
 لاهوتی با اشاره به معرفی دارندگان کارت های بازرگانی متخلف که ارز خود را به کشور بازنگردانده‌اند، گفت: کمتر از ۱۵۰ کارت بازرگانی متخلف به نهادهای نظارتی معرفی و اسامی آن به دادستان ارایه شده است، در صورتی که فردی تعهد وارداتی خود را رفع نکند، دیگر اجازه واردات مجدد ندارد و ارز آن تامین نخواهد شد.
وی همچنین به تعلیق روز ملی صادرات در تقویم ملی کشور از سوی وزیر صنعت اشاره و بیان کرد: چیزی بیشتر از آنچه که در اطلاعیه سازمان توسعه تجارت ایران توضیح داده شده اطلاع نداریم و به نظر می رسد که قرار است این مراسم در زمان بهتری برگزار شود.

صادرکنندگان مختار به حضور در نمایشگاه ها هستند

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های صادراتی اظهار داشت: صادرکنندگان به لحاظ سود و زیان تصمیم به حضور یا عدم حضور در نمایشگاه می گیرند، تاکنون جلسات متعددی با رییس کل جدید سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص برگزاری نمایشگاه‌ها برگزار شده است.
وی اظهار داشت: رییس کل جدید سازمان توسعه تجارت ایران در این زمینه معتقد بود که این اقدام باید از طریق تشکل ها و اتاق بازرگانی اجرایی شود؛ این در حالیست که مدیریت در دوره قبل چنین نظری را در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها نداشت.

تاثیر تحریم روز گذشته بر صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران

لاهوتی با تاکید به تاثیر تحریم روز گذشته آمریکا بر صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران اظهار داشت: تحریم آمریکا بیشتر جنبه روانی دارد و اثرگذاری خاصی را با خود به همراه ندارد، زمانی که بخش هایی از نیروهای نظامی ایران مورد تحریم قرار می گیرند، زیرمجموعه‌ آنها نیز  هم تحت تحریم قرار می گیرند.