آخرین مهلت FATF

شنبه،۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳

تازه ترین نشست گروه ویژه در شهر اورلاندو در آمریکا  با مهلت دیگری به ایران برگزار شد.

آخرین مهلت FATF

گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم (FATF) در این جلسه‌ تصمیم گرفت تا مهلت ایران برای پیوستن به معاهده پالرمو و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را چهار ماه دیگر تمدید کند.

در بیانیه گروه ویژه آمده است که هرچند از اقدامات ایران در زمینه مقابله با پولشویی استقبال می‌کند، اما اینکه برنامه مورد توافق این نهاد و دولت ایران تا کنون اجرایی نشده، مایه نومیدی است.

دولت ایران چهار لایحه را برای تامین نظر گروه ویژه به مجلس برد. از این میان معاهده پالرمو و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم پس از تصویب در مجلس و مخالفت شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته، اما این نهاد نتوانسته پس از جلسات پیاپی درباره آنها تصمیم نهایی بگیرد.ذاین گروه تاکنون چند بار مهلت ایران را برای انجام اقدامات مورد نظرش تمدید کرده است.

به گزارش خبرنگاران،در جلسه گروه ویژه  آمریکایی‌ها خواهان آن بودند تا اقدامات تنبیهی گروه ویژه علیه ایران در همین جلسه بازگردد، اما با رای دیگر کشورها فرصتی دیگر به ایران داده شد. به نظر می‌رسد کشورهایی که رای دادند تا اقدامات تنبیهی علیه ایران تمدید نشود، امیدوارند تا ایران قوانین مرتبط را تصویب کند تا آنها ناچار نشوند در جلسه بعدی اقداماتشان را بازگردانند.

جلسه بعدی گروه ویژه اقدام مالی از ١٣ تا ١٨ اکتبر در پاریس برگزار خواهد شد. پاریس مقر ساز و کار مالی ویژه‌ای است که اتحادیه اروپا برای معامله با ایران تاسیس کرده است. این کانال مالی (اینستکس/ساحات) تاکنون عملیاتی نشده است. به گفته مقام‌های اروپایی دغدغه‌های مرتبط با احتمال پولشویی از دشواری‌های اجرایی شدن این کانال به شمار می‌‎رود.

چند روز پیش نیز در ایران، رئیس دفتر رئیس جمهور از رئیس مجلس خواست با توجه به سکوت یکساله مجمع تشخیص، وفق قانون لایحه پالرمو را برای اجرا برای رئیس جمهور ارسال نماید.