فعالیت ۹۰۰ واحد اعتباری تعاونی ممنوع شد

يکشنبه،۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بنا به دستور وزیر جهاد کشاورزی طی ۱.۵ سال گذشته ( منتهی به پایان شهریور ۹۸) از تعداد ۹۵۱ واحد اعتباری فعال، نیمه فعال و غیر فعال در سراسر کشور ۹۰۰ واحد حذف شد.

فعالیت ۹۰۰ واحد اعتباری تعاونی ممنوع شد

به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در این اطلاعیه خطاب به مدیران عامل، اعضای هیات مدیره و اعضای تعاونی‌های روستایی، کشاورزی و تولیدی سراسر کشور اعلام شده که  هرگونه فعالیت واحدهای اعتباری شرکت‌های تعاونی زیر مجموعه این سازمان، مورد تایید نیست، بلکه ممنوع است.

براساس این گزارش اکنون  ۵۱ واحد اعتباری شرکت تعاونی در چهار استان کشور فعالیت دارند و تعداد سپرده گذاران از یک میلیون و ۲۲۵  هزار و ۲۱۸ نفر به ۲۰۴ هزار و ۳۵۱ نفر کاهش یافت و به معنای دیگر تعداد یک میلیون و ۲۰ هزار و ۸۶۷ نفر از سپرده گذاران غیر عضو شرکتهای تعاونی حذف شدند.

همچنین میزان سپرده سپرده گذاران از ۱۲ هزار و ۹۳۶ میلیارد و یک میلیون ریال  ( ۱۲٫۹۳۶٫۰۰۱ میلیون ریال) به ۶ هزار و ۲۲۹ میلیارد و ۴۵۲ میلیون ریال  ( ۶٫۲۲۹٫۴۵۲ میلیون ریال) کاهش پیدا کرد.

میزان معوقات از  یک هزار و ۲۵۰ میلیارد و ۵۷۵ میلیون ریال  (۱٫۲۵۰٫۵۷۵ میلیون ریال)  به ۳۷۵ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال ( ۳۷۵٫۴۴۰ میلیون ریال) رسیده که در واقع ۸۷۵ میلیارد و ۱۳۵ میلیون ریال ( ۸۷۵٫۱۳۵ میلیون ریال)  از معوقات کاسته شده است.

براساس این گزارش، تعدادی از شرکت‌های تعاونی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان سال ۹۶ با مشکل و معضل بزرگی روبرو بودند که تبعات آن دامن‌گیر کل کشور شده بود به طوری که امنیت اقتصادی و آرامش اجتماعی مردم را برهم زده و تعداد زیادی از مردم را دچار نگرانی و اضطراب کرد.

 برخی از واحدهای اعتباری ایجاد شده در شرکتهای تعاونی قادر به پرداخت مطالبات سپرده گذاران نبودند، بنابراین سپرده گذاران با ضرر و زیان روبرو شده و به لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار گرفته بودند.

برابر این گزارش، وقایع بوجود آمده موجب شد تا وزیر جهاد کشاورزی خواستار حل سریع مشکل بوجود آمده توسط تیم مدیریتی جدید در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران شود و اقدام‌های لازم در زمینه تشکیل کارگروه اجرایی و تدوین برنامه هدفمند به منظور ساماندهی، حذف و کنترل واحدهای اعتباری یادشده انجام گردد. با فعالیت‌های صورت گرفته بسیاری از تنش‌ها و بحران‌ها که می‌توانست تهدیدی برای اقتصاد کشور باشد، متوقف شد.