مکرون خواستار توافق تجاری بین پکن و واشنگتن شد

سه شنبه،۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱

رئیس جمهوری فرانسه خواستار توافق تجاری بین پکن و واشنگتن شد و تاکید کرد جنگ تجاری چیزی به جز بازنده نخواهد داشت.

مکرون خواستار توافق تجاری بین پکن و واشنگتن شد

مکرون در مراسم گشایش نمایشگاه بین المللی واردات چین در شانگهای، از این کشور خواست تا گشایش بازار عظیم خود را برای شرکتهای خارجی تثبیت و با اروپا برای همکاری در برابر گرایشهای یک جانبه که زمینه ساز تنشهای تجاری فزاینده بوده، همکاری کند.

او گفت: ما به یک گشایش بسیار بزرگ در چین و بازار این کشور نیاز داریم. به عقیده مکرون در سالهای اخیر اقدامهای بسیاری از جمله کاهش قابل توجه تعرفهها و اصلاحات در بخش مالی توسط پکن صورت گرفته است. او تاکید کرد: ما خواهان تحکیم و تعمیق این اقدامها هستیم.

رئیس جمهوری چین هم که نمایشگاه را افتتاح کرد گفت: دروازههای این کشور دائما" گشودهتر خواهد شد. «شی جین پینگ» در حالی که پکن درگیر جنگ تجاری با واشنگتن است و یک خوشبینی مورد انتظار در هفتههای اخیر ظهور کرده است همچنین شدیدا" خواستار مخالفت با حمایت گرایی (سیاستهای حمایت گرایانه) و یک جانبه گرایی شد.

در عین حال رئیس جمهوری فرانسه، نسبت به آغاز حصول یک توافق تجاری بین دو قدرت تجاری بزرگ جهان (آمریکا و چین) که حافظ منافع دیگر کشورها خواهد بود، توسط اتحادیه اروپا به عنوان نخستین شریک اقتصادی چین اظهار امیدواری کرد.

به اعتقاد مکرون، چین و اروپا باید بر روی یک دستورکار همکاری و هماهنگی تلاش کنند.

او بدون نام بردن از همتای آمریکاییاش، «دونالد ترامپ»، یکجانیه گرایی، به کارگیری سلاح تعرفه و اعمال قوانین سختگیرانه را محکوم و تاکید کرد که جنچ تجاری چیزی جز بازنده نخواهد داشت.

طبق اعلام کاخ الیزه، قرار است در جریان سفر مکرون به چین که چهارشنبه به پایان می‌رسد، حدود ۴۰ قرارداد بویژه در زمینه‌های هوانوردی، هوا و فضا و کشاورزی بین دو کشور به امضا برسد.

این دومین سفر رسمی امانوئل مکرون به چین از زمان آغاز ریاست جمهوری است.

در زمان حاضر چین هفتمین مشتری بزرگ فرانسه و دومین تامین کننده بزرگ در فرانسه است. صادرات سه گانه به این کشور در سال میلادی گذشته با ۲۱میلیارد یورو ، رشدی ۱۱درصدی داشته است.