سدهای مخزنی برروی گردشگران باز می‌شود

سه شنبه،۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹

وزیر نیرو گفت: طبق تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سدهای مخزنی کشور برروی سرمایه‎گذاران و گردشگران باز می‌شود.

سدهای مخزنی برروی گردشگران باز می‌شود

رضا اردکانیان در حاشیه آیین بهره‌برداری از نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی سردشت و در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: طبق این تفاهم‌نامه که به شرکت‌های آب منطقه‌ای نیز ابلاغ شده است، سدهای مخزنی کشور که قابلیت گردشگری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارند، شناسایی شده و طرح گردشگری برای آنها تعریف می‌شود.

وی اضافه کرد: این تصمیم پس از سفر رییس جمهوری به آذربایجان‌غربی و افتتاح سدهای این استان تصویب و فراخوان گردشگری سد سردشت به عنوان نخستین سد کشور مورد رونمایی قرار گرفت.

وی افزود: اجرای این طرح می‌تواند گام مثبتی در راستای جذب گردشگر و ایجاد فرصت‌های شغلی در حاشیه سدها باشد که نقش مهمی در ایجاد کسب و کار جدید برای ساکنان این مناطق خواهد داشت.

وی تاکید کرد: هر کدام از سدهای مخزنی نیز دارای حریمی خاص هستند که باید در این طرح‌های گردشگری این حریم محفوظ و از ورود افراد متفرقه به داخل این حریم خودداری شود.

طرح انتقال آب از سد «کانی‌سیب» به دریاچه ارومیه امسال به بهره‌برداری می‌رسد

وزیر نیرو گفت: طرح انتقال آب از سد «کانی‌سیب» به دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های پویش «هر هفته، الف - ب - ایران» قرار گرفته و امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

«اردکانیان» افزود: روند پیشرفت فیزیکی این پروژه طبق برنامه‌ریزی‌ها بوده و  پس از اتمام این طرح سالیانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.

وی افزود: در قالب این پویش ۱۰ سد بزرگ در ۶ استان کشور با ظرفیت ۷۴۵ میلیون متر مکعب و ۲۰۰ هزار هکتار شبکه آبیاری، آبرسانی به یک هزار و ۱۲۴ روستا، ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب و ۶ تصفیه‌خانه آب شرب نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: امسال همچنین یک هزار و ۱۲۴ روستای کشور از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند و ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب و ۶ تصفیه‌خانه آب شرب نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: هر چند تحریم‌ها تا حدودی اختلالی در ورود برخی تجهیزات ایجاد کرده اما بسیاری از تجهیزات و تکنولوژی موردنیاز در حوزه‌های مختلف در اختیار مهندسان داخلی قرار دارد که در این خصوص با مشکل خاصی مواجه نیستیم.

وی اضافه کرد: اعتبار موردنیاز این پروژه‌ها از بودجه عمومی، صندوق توسعه ملی، منابع داخلی وزارت نیرو و مشارکت بخش خصوصی تامین و در قالب آن هر روز ۶ روستای کشور صاحب آب آشامیدنی سالم می‌شود.