فاجعه در صورت ادامه ساخت و ساز در دوبی

پنج شنبه،۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰

محافل اقتصادی و کارشناسی جهان درباره تبعات ادامه ساخت و ساز در امیر نشین دوبی و وقوع فاجعه اقتصادی در این منطقه هشدار دادند.

فاجعه در صورت ادامه ساخت و ساز در دوبی

حسین سجوانی رئیس هیئت مدیره شرکت املاک "داماک" امارات درباره وقوع فاجعه اقتصادی احتمالی دبی به خاطر آنچه آن را "ساخت و ساز مفرط" خواند، هشدار داد. وی در گفت وگو با خبرگزاری بلومبرگ خواستار تعلیق همه پروژهای ساخت و ساز مسکونی در دبی برای یک تا دوسال شد تا از این فاجعه احتمالی جلوگیری شود، زیرا این فاجعه ممکن است به افزایش مداوم عرضه مازاد واحدهای مسکونی بدون وجود مشتری منجر شود.

وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا نیازمند تعادلی نسبی است، افزود: اکنون ما بر سر دو راهی قرار داریم. یا این مشکل را حل خواهیم کرد که به ما اجازه رشد از اینجا را خواهد داد یا شاهد فاجعه ای خواهیم بود. وی هشدار داد که بی توجهی به عرضه مفرط به بانک های محلی آسیب خواهد شد، زیرا کاهش قیمت های املاک باعث افزایش وام های بد خواهد شد و اقدامات پیشگیرانه علیه ورشکستگی را تضعیف خواهد کرد.

محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، نیز پیشتر در پی کاهش تقاضا در بخش مسکن، دستور داده بود از سرعت پروژه‌های خانه‌سازی در این شهر تجاری کاسته شود.

در سال جاری ۳۰ هزار واحد مسکن در دبی ساخته خواهد شد که دو برابر تقاضای مسکن است. در پی کاهش تقاضای مسکن، قیمت واحدهای مسکونی در دبی ۳۰ درصد افت کرده است. بنابر گزارش مرکز آمار دبی، سال گذشته حدود ۱۵۱ هزار انواع واحدهای ساختمانی، شامل مسکن و بناهای تجاری، در دبی ساخته شد. ارزش این واحدها حدود ۳۴ میلیارد درهم امارات، معادل بیش از ۹ میلیارد دلار، برآورد شده است.

تنش های امارات متحده عربی با ایران در سالهای اخیر و ادعاهای مربوط به جزایر، موجب رویگردانی حاکمیت از این کشور و تلاش برای توسعه همکاری ها با قطر و عمان در حاشیه جنوبی خلیج فارس شده است. این موضوع بر خرید واحدهای مسکونی، اداری و تجاری توسط ایرانی ها تاثیر کذاشته است. ترکیه دیگر همسایه ایران نیز در این جایگزینی مورد توجه مردم چه به لحاظ کسب و کار و چه به لحاظ گردشگری قرار گرفته است.