چرخش ماهاتیر

پنج شنبه،۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴

ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی گفت:«با وجود رابطه خوبی که با ایران داریم ولی به دلیل برخی فشارهای خارجی ناگزیریم حساب بانکی افراد و شرکت‌های ایرانی را مسدود کنیم.»

چرخش ماهاتیر

پس از انتشار اخباری در خصوص این که بانک‌های مالزی مسدود کردن حساب‌های ایرانیان را آغاز کردند، نخست وزیر این کشور در واکنشی رسمی اعلام کرد که در صورت امتناع بانک‌های مالزی از این اقدام، شعب خارجی آنها تعطیل می‌شوند. او گفت: مالزی برای مسدود کردن حساب‌های بانکی ایرانی‌ها بسیار تحت فشار است.

او مرکز اعمال این فشارها را قابل حدس زدن دانست و آن را «زورگویی قدرت‌های جهانی» توصیف کرد ولی حاضر نشد به طور مستقیم از آن نام ببرد.

نخست وزیر مالزی که در نشست شورای ملی مشورتی دانشجویان سخن می‌گفت در پاسخ به این انتقاد که ایرانی‌ها پس از مسدود شدن حساب خود با مشکلات بسیار مواجه می‌شوند، تصریح کرد که هدف از بستن حساب‌های ایرانی‌ها نیز ایجاد مشکل برای آنها بوده و متاسفانه کاری از دست ما برنمی‌آید چون مجبور هستیم این کار را بکنیم.

تا کنون دو بانک‌ سی‌آی‌ام‌بی و آر‌اِچ‌بی به تبعیت از تحریم‌های پولی و مالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، مسدود کردن حساب‌های بانکی افراد حقیقی و حقوقی ایرانی را آغاز کرده‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها دلیل افزایش فشار بر بانک‌های مالزی را افشاء غیررسمی کمک مالزی به فروش نفت ایران است اعلام می‌کنند، رخدادی که موجب اعلام هشدار جدی ایالات متحده به کوالالامپور شد.

«ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار با اشاره به روابط و همکاری های مثبت و رو به توسعه دو کشور در بخشهای مختلف و نزدیکی دو ملت با هم، بر تلاش برای توسعه و تقویت مناسبات فی مابین بویژه در زمینه تجاری و سرمایه گذاری تاکید کرد.

سال گذشته، ماهاتیر محمد در دیدار با حسن روحانی در نیویورک، تحریم های آمریکا علیه ملت ایران را غیرقانونی دانسته و گفته بود؛ باید با توسعه همکاری‌ها و تعامل بیشتر، راهکارهای گسترش مناسبات دو کشور به گونه‌ای که تحریم‌ها بر آن بی‌اثر باشد را دنبال کنیم. نخست وزیر مالزی با ابراز ناخرسندی از فجایع و حوادث ناگوار انسانی در کشورهای مسلمان، و تاکید بر ضرورت یکپارچگی و تقویت امت اسلام در برابر توطئه دشمنان، گفت: نباید اجازه دهیم که اختلافات در کشورهای اسلامی موجب گسترش افراطی گری و خشونت علیه مسلمانان شود.

چند روز پیش نیز خبری از قول ماهاتیر محمد در رسانه های داخلی ایران چاپ شد که درآن از قول وی نقل شده بود که مقاومت و مدیریت مسئولان ایران در مهار تحریم من را شگفت زده و وادار به تحسین کرد.