مخالفت فرانسه با توسعه ارز دیجیتالی «لیبرا» در اروپا

شنبه،۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱

فرانسه بار دیگر مخالفت خود را با تعیین ارز دیجیتالی «لیبرا»(که فیسبوک سردمدار ارائه آن است) به عنوان یک واحد پولی رایج در اروپا اعلام و تاکید کرده که اروپا می‌تواند ارز دیجیتالی عمومی خود(ارز منطقه یورو) را توسعه دهد.

مخالفت فرانسه با توسعه ارز دیجیتالی «لیبرا» در اروپا

«برونو لومر» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه پیشتر با هشدار نسبت به تعیین ارز دیجیتالی «لیبرا» به عنوان یک واحد پولی گفته بود، این یک خط قرمز برای ماست که ارز لیبرا نباید به واحد پولی رایج تبدیل شود.

«لیبرا» حاصل یک انجمن غیرانتفاعی متشکل از ۲۸ سازمان مختلف در سراسر جهان است که با همین نام فعالیت می‌کنند. برخی از این سازمان‌ها شامل پِی‌پال(PayPal)، مسترکارد(Mastercard) و ویزا(Visa) و همچنین اِیی‌بِی(eBay)، اسپاتیفای(Spotify) و اوبر(Uber) هستند. بنابراین فیسبوک به تنهایی درخصوص شیوه عملکرد لیبرا تصمیم نمی‌گیرد و در کنار همه ۲۸ عضو این انجمن اقدام می‌کند.
فیسبوک همزمان با لیبرا، خدمت جدیدی موسوم به «کالیبرا» نیز ارائه می‌کند که قرار است به عنوان «کیف پول الکترونیکی» عمل کرده و نگهداری، انتقال و دریافت این ارز رمزی را با هزینه بسیار اندک یا بدون هزینه انجام دهد.

روزنامه «لو فیگارو» فرانسه امروز به نقل از وزیر اقتصاد و دارایی این کشور نوشته، لومر دیروز(جمعه) در پایان نشست شورای امور اقتصادی و مالی در بروکسل،‌ ضمن مخالفت دوباره با طرح توسعه ارز دیجیتالی لیبرا گفته، اتحادیه اروپا می‌تواند ارز دیجیتال عمومی خود را توسعه دهد. «ما با پروژه ارز دیجیتالی لیبرا مخالفیم و نمی‌خواهیم غول‌های دیجیتالی نفوذ خود را در زمینه‌های جدید بیشتر کنند. به نظر ما ورود غول‌های دیجیتالی در یک زمینه رقابتی که متعلق به دولت‌هاست یعنی پول مشروعیت ندارد.»

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه، فناوری ساخته شده توسط شرکت بزرگ رسانه اجتماعی فیسبوک سبب ایجاد نگرانی‌هایی جدی می‌شود بنابراین فعالیت آن در خاک اروپا مجاز نیست. این پروژه می‌تواند خطرات مالی برای اتحادیه اروپا داشته باشد که شامل سلطه ارز کشورهای دیگر می‌شود و احتمال سوء‌استفاده از نفوذ بازار نیز وجود دارد.

 آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا از فرانسه در ممنوع کردن این سکه مجازی حمایت کرده است. برلین و پاریس در یک بیانیه مشترک که در ماه سپتامبر منتشر شد تاکید کردند هیچ نهاد خصوصی نمی‌تواند ادعای قدرت پولی کند. این مساله مربوط به حاکمیت کشورهاست.

به نوشته فیگارو، هرچند لومر به نقص‌های سیاست‌های پولی اروپا که توسط لیبرا برجسته می‌شود اشاره نکرده اما گفته زمینه‌های کاری ضروری برای دولت‌ها وجود دارد. ما آماده‌ایم تا درباره ارز دیجیتال عمومی فکر کنیم. اما این کار در دراز مدت امکان‌پذیر است زیرا مشکلات بسیاری وجود دارد تا برطرف کردن آنها زمان می‌برد.

«مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیسبوک ابراز امیدواری کرده که با گذشت زمان، کارکرد کالیبرا به گونه‌ای توسعه یابد که امکان پرداخت صورتحساب‌ها را برای کاربران فراهم کند. او گفته بود که قرار است لیبرا در سال ۲۰۲۰ به طور رسمی عرضه شود.

برخی از قانون‌گذاران جهان درخصوص ورود و فعالیت فیسبوک در فضای مالی به ویژه با توجه به مشکلاتی که در رابطه با حریم خصوصی کاربران این شرکت به وجود آمده است، نگرانی‌هایی را ابراز کرده و بر لزوم مقررات‌گذاری و نظارت بر عملکرد چنین شرکت‌هایی تاکید کرده‌اند.