تعامل بازارهای مالی در کیش اینوکس 2019

دوشنبه،۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

یازدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و ششمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ آبان ۹۸ با محوریت هم‌افزایی بازارهای مالی، نقش بازار سرمایه در تولید، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های استراتژیک، گسترش ارتباطات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه، در جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تعامل بازارهای مالی در کیش اینوکس 2019

غلامحسین مظفری، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در نشست خبری رویداد کیش اینوکس اظهار داشت: شرایط اقتصادی کشور، ویژه است و فشارهای زیادی از ناحیه تحریم‌های ظالمانه بر کشور وارد آمده است اما در این بین، فرصت‌های سرمایه گذاری بسیار زیادی در کشور وجود دارد که می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

وی افزود: نمایشگاه امسال یک فرصت بسیار خوب است تا بتوانیم از این طریق زمینه‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری را شناسایی کرده و تأمین مالی از منابع مختلف را به سرانجام برسانیم. حمایت بالاترین سطح اجرایی دولت از نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۹ نکته بسیار مهمی در این بین است که منجر شده امسال این نمایشگاه میزبان معاون اول رئیس جمهور، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزرای صمت و اقتصاد، مشاورین رئیس جمهور، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، رئیس کل بیمه مرکزی، معاونت اقتصادی وزارت خارجه و سایر مدیران تراز اول کشور درافتتاحیه رویداد باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در نمایشگاه امسال در حدود ۳۰ نشست تخصصی، ۳۰۰ ملاقات تجاری با حضور بیش از ۲۰ کشور خارجی و ۷۰ نفر سخنران کلیدی به وقوع می‌پیوندد. وی در ادامه گفت: طبق مذاکرات صورت گرفته، از امسال دبیرخانه دائمی رویداد کیش اینوکس برای رصد توافقات و مذاکرات صورت گرفته در همایش و نمایشگاه امسال و پیگیری و گزارشگری آن ایجاد می‌شود. ایجاد دبیرخانه دائمی و راه‌اندازی سامانه نرم افزاری ارتباطات بین مشارکت کنندگان و فعالان اقتصادی در قالب اپلیکیشن کیش اینوکس، منجر به ایجاد ظرفیتی تازه خواهد شد. در این روند پیش از برگزاری کیش اینوکس 2020، می‌توانیم عملکرد سال قبل را بررسی کرده و با پیگیری، اثر بخش بودن اقدامات را ببینیم.

غلامحسین مظفری در ادامه گفت: همزمان با برگزاری این رویداد، با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد و شماری از مسئولان مناطق آزاد، 284 طرح عمرانی و اقتصادی که تا  سال 1400 در مناطق آزاد به بهره برداری می‌رسند، معرفی خواهد شد.

وی در این نشست خبری افزود: افتتاح مرکز نوآوری کیش یکی از اقدامات مثبت صورت گرفته در جزیره است. این اقدام با همکاری ارزنده معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شده است. بر این اساس، در راستای تبدیل کیش به یک شهر هوشمند، خلاق و نوآور از هر اقدامی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها حمایت می‌کنیم. مرکز نوآوری یا برج نوآوری کیش، ساختمانی 11 طبقه با 8800 متر زیربنا است. در این مرکز برای استقرار دفاتر 160 شرکت جانمایی انجام شده است.

مظفری گفت: برای گسترش و تعمیق جریان نوآوری و کارآفرینی در مناطق آزاد، آماده راه اندازی نمایشگاه دائمی شرکتهای دانش بنیان و شهرک نوآوری و فناوری همچون پارک‌های علم و فناوری هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های توسعه‌ای کیش پرداخت و گفت: تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه در کیش به اجرا می‌رسد که بیش از یک سوم بودجه عمرانی کشور است. یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در آستانه رویداد کیش اینوکس ۲۰۱۹ در پیش است، انتشار و عرضه اوراق صکوک ۳ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل ترمینال جدید  کیش خواهد بود. ضامن این اوراق بانک مسکن و عرضه کننده نیز کارگزاری بانک مسکن است. ترمینال فرودگاهی کیش یکی از زیباترین و مدرنترین فرودگاه کشور است و ظرفیت جابجایی سالانه 6 میلیون مسافر را خواهد داشت.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، همزمان با برگزاری رویداد کیش اینوکس، 2 صنوق زمین و مسکن نیز به طور رسمی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

او در پاسخ به سئوالی در خصوص خبر احتمال لغو معافیت مالیاتی مناطق آزاد در سال 1399 گفت: در حالی که مناطق آزاد در سایر نقاط دنیا از معافیت مالیاتی 50 یا 99 ساله و بعضا دائمی برخوردارند، ما نمی توانیم و نباید به سمت چنین تصمیماتی برویم. او چنین اخباری را در زمره اخبار جعلی دانست و گفت: نباید اعتماد سرمایه گذاران را از دست بدهیم. ما به سمت حذف بخشودگی مالیاتی نمی‌رویم.

سال اتصال مناطق آزاد با بازار سرمایه

ناصر آخوندی معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در سخنانی گفت: در سالهای گذشته، مناطق آزاد با بورس ارتباطی بجز یک همایش که در کیش برگزار می‌شد، نداشتند. امسال سال اتصال مناطق آزاد با بورس و بازار سرمایه است. منطقه آزاد کیش نیز پیشتاز استفاده از بازار سرمایه است. امسال نقش بازار سرمایه را به صورت اجرایی با دو موضوع (نقش بازار سرمایه در رونق تولید و هدایت نقدینگی) برای ارتقاء ظرفیت سرمایه گذاری در این بازار عملیاتی می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: ما برنامه‌های خوبی برای افزایش ظرفیت سرمایه گذاری و تکمیل طرح‌ها از طریق بازار سرمایه در نظر داریم. همچنین علاوه بر عرضه صکوک، مجوز نهاد مالی برای شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش نیز اخذ شده است.

وی افزود: قانون و مقررات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مترقی و بهینه است اما باید با در نظر گرفتن مشوق های اقتصادی و سرمایه گذاری جذاب تر زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم کنیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه اظهار داشت: انتشار اوراق صکوک،‌ ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان، راه‌اندازی بورس بین الملل، راه‌اندازی هلدینگ، شرکت تامین سرمایه برای مناطق آزاد، تامین‌مالی از طریق اوراق منفعت، راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری در دستور .کار مناطق آزاد قرار دارد.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با دعوت از علاقمندان به سرمایه گذاری در منطقه آزاد کیش گفت: کتاب معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در کیش تهیه و همزمان با رویداد رونمایی خواهد شد. در این کتاب فرصتهای سرمایه گذاری به ارزش 40 هزار میلیارد تومان ارائه شده است. طرح توسعه و معرفی فرصتهای سرمایه گذاری جزیره هندورابی نیز در کیش اینوکس ارائه می گردد.

مشارکت اتاق ایران در کیش اینوکس 2019

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  ایران با توجه به اهمیت استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای توسعه تجارت غیرنفتی کشور، ضمن مشارکت در نمایشگاه کیش اینوکس 2019 از اتاق‌های مشترک دعوت کرده تا در این نمایشگاه و نشست‌های تخصصی آن مشارکت جدی داشته باشند.

اتاق ایران با توجه به اهمیت استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای توسعه تجارت غیرنفتی کشور، ضمن مشارکت در نمایشگاه کیش اینوکس 2019 از اتاق‌های مشترک دعوت کرده تا در این نمایشگاه و نشست‌های تخصصی آن مشارکت جدی داشته باشند.

یازدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی با عنوان کیش اینوکس 2019 از 27 تا 30 آبان به صورت هم‌زمان و با مشارکت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جزیره کیش برگزار می‌شود. در حاشیه این نمایشگاه، اتاق ایران نشست‌های تخصصی حول محور بررسی موانع سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در مناطق آزاد، توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری با سوریه، افغانستان، قطر، عمان، پاکستان، عراق و کشورهای منطقه اوراسیا برگزار خواهد کرد.

محسن عامری، مدیر مرکز سرمایه‌گذاری اتاق ایران با اشاره به حضور گسترده اتاق ایران در نمایشگاه اینوکس سال گذشته تصریح کرد: در اینوکس 2018 اتاق ایران به همراه 24 اتاق استانی، 13 اتاق مشترک و 3 تشکل بالادستی حضور پیدا کرد. با توجه به تجربه‌ای که به دست آوردیم، تصمیم گرفتیم در کیش اینوکس 2019 به صورت متمرکزتر مشارکت داشته باشیم و با توجه به ضرورت توجه ویژه به کشورهای منطقه، از اتاق‌های مشترک برای حضور در نمایشگاه دعوت شود.

بر اساس اظهارات وی، توسعه مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری با کشورهای منطقه و همسایه از جمله راهکارهایی است که با توجه به شرایط ناشی تحریم از سوی حاکمیت و دولت مورد توجه قرار گرفته است، بنابراین اتاق ایران در تلاش است در راستای توسعه مناسبات تجاری، کشورهای همسایه را در اولویت قرار دهد و از ظرفیت این کشورها برای حضور در بازارهای بین‌المللی بهره ببرد.

مدیر مرکز سرمایه‌گذاری اتاق ایران همچنین از برگزاری نشستی با موضوع بررسی موانع سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در مناطق آزاد در حاشیه نمایشگاه اینوکس خبر داد و گفت: قرار است با توجه به هفته جهانی کارآفرینی که 17 تا 24 نوامبر و هم‌زمان با این نمایشگاه است، سازمان ملی کارآفرینی ایران با سازمان منطقه آزاد کیش نشستی با هدف بررسی موانع سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در مناطق آزاد ترتیب دهد. این نشست تخصصی و در روز اول نمایشگاه برگزار خواهد شد.

نمایندگان 25 کشور خارجی در رویداد امسال

کاظم محمدی، رئیس اداره تنظیم روابط اقتصادی خارجی استان های وزارت امور خارجه در این نشست خبری گفت: وزارت امور خارجه در راستای مقابله با تبلیغات منفی علیه کشورمان در فضای رسانه ای جهان، تلاش دارد تا ایران را آنگونه که هست به دنیا معرفی نماید. ما نیز سفیران خارجی را به صورت هدفمند به مناطق استان‌های کشور دعوت می‌کنیم تا ظرفیت‌های  اقتصادی، صنعتی و گردشگری کشور به طرف‌های خارجی شود. این اقدامات  در راستای فعال سازی دیپلماسی اقتصادی بوده و موجب تسهیل سرمایه گذاری خارجی خواهد شد.

به گفته وی، از ۹ محور موضوعی و محتوایی همایش و نمایشگاه  کیش اینوکس، ۳ محور شامل گسترش ارتباط با کشورهای همسایه، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران به کشورهای دیگر و همچنین معرفی فرصت‌های مناطق آزاد ویژه اقتصادی به کشورهای همسایه در نظر با وظایف وزارت خارجه مرتبط است و از این رو برنامه های همکاری مشترک تعریف گردیده است.

وی ادامه داد: تا امروز حضور ۲۵ نفر از  سفیران، کاردار ها و رایزن ها نمایندگی‌های کشورهای دیگر برای حضور در نمایشگاه کیش قطعی شده است. سفیران کشورهای برزیل، لهستان، آفریقای جنوبی، افغانستان، قزاقستان، گرجستان، کره جنوبی و سنگال در نمایشگاه کیش شرکت خواهند کرد.

رویداد امسال رنگ و بوی نوآوری دارد

علی ناظمی معاون سرمایه گذاری صندوق نواوری و شکوفایی دیگر سخنران این نشست بود. او با اشاره به اینکه نواوری لازمه رشد و توسعه اقتصادی است، گفت: اقتصاد نفتی، مانعی برای گسترش نوآوری است و توسعه واقعی را ایجاد نمی کند.

وی سال 98 را سال گذر از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و افزود: کیش اینوکس 2019 در پرتو تعامل مجری رویداد با معاونت علمی و فناوری و صندوق نواوری و شکوفایی و انجمن مدیریت فناوری و نوآوری، ظرفیت های تازه ای را برای استفاده از نواوران و کارآفرینان در تولید ملی و رشد مناطق ازاد ایجاد کرده است. از این رو می توان گفت نمایشگاه امسال رنگ و بوی نواوری دارد.

او با تشریح حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش بنیان گقت: در پاویون صندوق، 27 شرکت دانش بنیان حضور دارند و شماری هم خارج از پاویون هستند. در عین حال 3 صندوق پژوهش و نوآوری نیز در نمایشگاه حضور یافته‌اند.

حضور 270 شرکت در کیش اینوکس 2019

در ادامه، آریا حمیدیان، مدیر اجرایی کیش اینوکس ۲۰۱۹ گفت: تا به حال ۲۷۰ شرکت حضور خود را در این رویداد بین المللی قطعی کرده اند که به این ترتیب، ظرفیت نمایشگاه امسال تکمیل شده است.

وی در خصوص محورهای کیش اینوکس ۲۰۱۹ بیان داشت: محورهای نمایشگاه امسال در دو حوزه داخلی و بین المللی است. در حوزه داخلی، مهم ترین محورها ، نقش بازار سرمایه در رونق تولید، معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه‌های استراتژیک، اقتصاد دانش بنیان، نقش صنعت بیمه در توسعه اقتصادی خواهد بود و در حوزه بین المللی، گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه و افزایش تجارت خارجی، مهم ترین محورها خواهد بود.

حمیدیان گفت: همزمان با رویداد امسال از اپلیکیشن کیش اینوکس رونمایی خواهد شد که به منظور هدفمندکردن ملاقات های همتا یابی B۲B در بازه زمانی نمایشگاه خواهد بود.