اعلام جزئیات دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در ایران

چهارشنبه،۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰

وزیر نفت جزییات کشف میدان جدید نفتی که  دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در تاریخ ایران است را اعلام کرد

اعلام جزئیات دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در ایران

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، در یک نشست خبری درباره این میدان جدید نفتی که حسن روحانی خبر آن را اعلام کرد، گفت: این میدان نفتی  "نام آوران" نام گرفته واین میدان یکی از عظیم ترین میادین نفتی است که در تاریخ ایران کشف شده است. ما قبلا در این مناطق میادینی مانند منصوری، سوسنگرد و ... داشتیم و حالا زیر این میادین یک لایه نفتی جدید کشف کردیم.

به گفته آقای زنگنه این اکتشاف با پیشرفته‌ترین روش‌های اکتشافی انجام شده و در ابتدا با ۳ حلقه چاه از سال ۹۵ شروع شده بود. وی گفت که حجم لایه قدیمی این میدان حدود ۳۱.۳ میلیارد بشکه بوده و حجم نفت جدید کشف شده حدود ۲۲ میلیارد بشکه است. در مجموع در این میدان نفتی، 53 میلیارد بشکه نفت تخمین زده می شود.

زنگنه گفت: این میدان نفتی در "وسعتی به اندازه ۲۴۰۰ کیلومتر مربع و در عمق ۳۱۰۰ متری" قرار دارد و "یک لایه نفت دار به اندازه ۸۰ متر" کشف شده که به اندازه "۵۳ میلیارد بشکه حجم" دارد و "البته امکان گسترش این میدان به جنوب غربی و شرقی هم وجود دارد". وزیر نفت ایران گفت که "مقدار برداشت از میدان جدید تابع تکنولوژی و فناوری است".

روشن نیست که چه میزان از ذخایر درجای نفت اعلام شده، قابل برداشت خواهد بود، اما در صورتی که حجم قابل توجهی از این میزان قابل برداشت باشد می تواند رتبه ایران را میان کشورهای صاحب نفت جهان تغییر دهد. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت که "مقدار برداشت از میدان جدید تابع تکنولوژی و فناوری است"

اعلام خبر کشف این میدان نفتی در حالی است که شرکت های بین‌المللی پس از دور تازه تحریم های اقتصادی و مالی دولت ایالات متحده آمریکا علیه ایران از حضور در طرح های نفت و گاز ایران پرهیز می کنند. همچنین خرید نفت ایران هم با تحریم آمریکا رو به روست. ایران در میان ۱۴ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سومین دارنده ذخایر اثبات شده نفت جهان است. بر اساس آمار سال گذشته این سازمان، ایران ۱۵۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه ذخیره اثبات شده نفت دارد. ونزوئلا با ۳۰۲ میلیارد و عربستان سعودی با ۲۶۷ میلیارد بشکه به ترتیب در رتبه های اول و دوم قرار دارند.

در رتبه بندی جهانی (خارج از اوپک) هم با حضور کانادا در جایگاه سوم، ایران در رتبه چهارم بزرگترین کشورهای دارنده ذخایر اثبات شده نفت جهان ایستاده است. ذخایر اثبات شده نفت کانادا حدود ۱۷۰ میلیارد بشکه برآورد می‌شود. ماه گذشته هم ایران از کشف یک میدان مستقل گازی در جنوب استان فارس خبر داده بود. میدان ارم با ۵۴۰ میلیارد مترمکعب ذخیره در مجاورت میدان های شانول و هما قرار دارد. کارشناسان گفته اند که تمامی این ذخیره قابل برداشت نیست. میدان گازی ارم در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز، ۶۰ کیلومتری شمال عسلویه و ۲۵ کیلومتری جنوب غربی خنج قرار دارد و طول آن ۵۰ کیلومتر است.