چین: برجام باید به مسیر توافق جامع برگردد

چهارشنبه،۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷

معاون وزیر امور خارجه چین ضمن انتقاد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام تاکید کرد باید مساله هسته‌ای ایران را در اسرع وقت به مسیر توافق جامع برگردانیم.

چین: برجام باید به مسیر توافق جامع برگردد

«چن شیاودونگ» در آیین افتتاح کنفرانس صلح خاورمیانه در پکن افزود: تاریخ نشان داده است پاره کردن توافق هسته‌ای ایران و اعمال فشار شدید یک جانبه بر تهران نه تنها کارساز نیست بلکه نتایج معکوس هم به دنبال خواهد داشت.

کنفرانس صلح خاورمیانه تحت عنوان "امنیت در خاورمیانه تحت شرایط جدید: چالش ها و چشم اندازها" توسط وزارت امور خارجه چین و با حضور مهمانانی از اروپا، آمریکا و آسیا از جمله جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در پکن آغاز شد و تا فردا پنجشنبه ادامه دارد.

معاون وزیر امور خارجه چین در بخش دیگری از سخنانش افزود: خاورمیانه بخش مهمی از ادغام و تعامل چین با جهان است صلح، امنیت و توسعه پایدار در خاورمیانه از آرزوها، منافع و مسئولیت های چین است.

او گفت: فضای خاورمیانه در حال حاضر خیلی صلح آمیز نیست و موضوعات تنش زا یکی پس از دیگری ظهور می کند آشفتگی سیاسی و معضلات امنیتی در بسیاری از کشورهای منطقه همچنان برجسته است.

چن تصریح کرد: علاوه بر توسعه تکاملی، تضادهای ذاتی مانند جغرافیا، قومیت و فرقه ها در خاورمیانه،  ایالات متحده تنها ابرقدرت جهان و تنها کشوری است که تاثیر مهمی در خاورمیانه دارد و ضعیف و یک جانبه بودن سیاست های آمریکا از دلایل برجسته معضلات امنیتی فعلی در منطقه خاورمیانه است.

دستیار وزیر خارجه چین گفت خاورمیانه ناامن است و جهان صلح ندارد چین با میزبانی از این کنفرانس صلح، امیدوار است بستر مفیدی را برای همه طرف ها فراهم کند تا ایده های جدیدی را گشوده و راه های جدیدی را در زمینه حکمرانی امنیتی در خاورمیانه کشف کند.

این مقام چینی با بیان اینکه برای ایجاد امنیت در خاورمیانه، چند جانبه گرایی باید پایه و اساس باشد افزود: واقعیت ها ثابت کرده است که هیچ راهی برای یکجانبه گرایی وجود ندارد فقط با پایبندی به چند جانبه گرایی و مخالفت قاطع با اقدامات یک جانبه،  وحدت، توجه به نگرانی های یکدیگر و دفاع از صلح می توانیم اشتباهات را اصلاح، آنها را متوقف و بحران را به فرصت تبدیل کنیم.

دستیار وزیر خارجه چین از ایجاد امنیت در خاورمیانه به عنوان تضمینی برای جلوگیری از رواج تروریسم یاد کرد و گفت: تروریسم سرطانی است که جامعه را از بین می برد و به کل جهان آسیب می رساند جامعه جهانی باید در مبارزه با تروریسم به دقت به نگرانی های کشورهای خاورمیانه گوش دهد و به آنها کمک کند تا توانایی خود را برای مقابله با تروریسم به طور موثری بهبود بخشند.

چن گفت: چین همیشه در کنار کشورها و مردمان خاورمیانه ایستاده و تلاش های بی وقفه ای برای حفظ عدالت،  صلح و ثبات منطقه ای انجام داده است و همچنان به حمایت از یک مفهوم امنیتی مشترک، جامع و پایدار برای حل مسائل خاورمیانه پرداخته است.

او گفت: چین مایل است با همه طرف های ذیربط همکاری کند تا بتواند نقش سازنده ای در حفظ توسعه پایدار در خاورمیانه داشته باشد و در ساختن جهانی برای صلح پایدار و امنیت جهانی نقش موثری داشته باشد.

کنفرانس صلح خاورمیانه به میزبانی آکادمی مطالعات بین المللی وزارت امور خارجه چین برگزار شده و ۲۰۰ تن از مقامات و دیپلمات ها، کارشناسان و نمایندگانی از بیش از ۳۰ کشور خاورمیانه و جهان در آن شرکت دارند.

تمرکز این کنفرانس بر انصاف و عدالت منطقه ای، چند جانبه گرایی، توسعه برای امنیت و گفت و گو میان تمدن ها است.