تصویب گام درشورای پول و اعتبار

جمعه،۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱

در راستای برنامه‌های بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی، دستورالعمل گواهی اعتبار مولد (گام) پیشنهاد و در جلسه پنجم آذر ماه سال جاری شورای پول و اعتبار که به ریاست عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، مورد تصویب نهایی قرار گرفت.

تصویب گام درشورای پول و اعتبار

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس این دستورالعمل با بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی کشور که در قالب زنجیره‌های تأمین تولید قرار دارند و با برخورداری از ضمانت بانک‌ها و موسسات اعتباری زمینه تامین منابع مورد نیاز سرمایه در گردش فراهم خواهد شد.

 گواهی اعتبار مولد به عنوان ابزاری بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه در کنار سایر ابزارهای موجود  انتظار می‌رود تسهیلات جدیدی را برای تامین اعتبار بنگاه‌ها و رونق تولید فراهم کند.

طرح گام چیست؟

رئیس‌کل بانک مرکزی، مهرماه گذشته در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از طرح گام سخن گفت تا بر اساس آن بانک‌ها به مشتریان شناخته شده خود اعتبار شش‌ماهه به‌صورت "ال‌سی داخلی" دهند و این اعتبار قابل‌عرضه و فروش در بورس باشد. به گفته همتی با این طرح می‌توان بدون ایجاد نقدینگی غیرمولد، مشکل نقدینگی در واحدهای تولیدی را حل کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در جمع فعالان بخش خصوصی با اشاره به نقش فعالان اقتصادی در ثبات ایجاد شده در کشور، گفت: اکنون در شرایط ثبات نسبی هستیم و آرامشی بر بازار حاکم شده و تلاش بانک مرکزی این است که در حد توان خود برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی اقدام کند. به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی در چنین شرایطی باید به بازار سرمایه مراجعه کرد که کار تأمین مالی را انجام دهد اما متأسفانه اقتصاد ما بانک‌محور است و امکان چنین کاری را به‌طور گسترده نداریم.

او تصریح کرد: برای خروج از این بحران روش‌هایی را در نظر گرفته‌ایم و بر این اساس طرح گام را نهایی کرده‌ایم. طبق آن به بانک‌ها اجازه می‌دهیم به مشتریان خوش‌حساب همانند آل سی داخلی گواهی تضمینی ارائه کنند که این گواهی را به تأمین‌کننده مواد اولیه ارائه دهد که آن را بتوانند به‌صورت شش‌ماهه بچرخانند و امکان آن باشد که قبل از موعد از طریق بورس این اوراق را بفروشند. رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار کرد: به بانک‌ها دستور داده شده که محدودیت‌هایی که در اعطای تسهیلات بود را رفع کنند. حالا کلیات طرح گام در جلسه شورای پول و اعتبار تأیید شده است و باید در جلسه بعدی جزئیات آن بررسی و تصویب شود، طرحی که خیلی از فعالان اقتصادی برای تأمین اعتبار واحدهای تولیدی خود منتظر آن هستند.

حالا طبق وعده همتی، شورای پول و اعتبار هم کلیات طرح گام را تائید کرده و هم دستورالعمل این طرح را تصویب کرده است و انتظار می‌رود به‌زودی تأمین اعتبار واحدهای تولیدی از طریق این طرح آغاز شود.

آیا گام در گام اول خواهد ماند یا در واقع در رفع گره های تولید در عمل نقش ایفا خواهد کرد؟