نخستین برنامه ساز رایانه که بود؟

شنبه،۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳

۱۶۷ سال پیش، در ۲۷ نوامبر ۱۸۵۲، زن  ۳۶ ساله ای در انگلیس درگذشت که از او به عنوان نویسنده و نخستین برنامه ساز رایانه یاد می شود.

 نخستین برنامه ساز رایانه که بود؟

به گزارش اقتصاد کارا از وبسایت تخصصی مدیریت رسانه ، این تصویر اولین برنامه نویس کامپیوتر " آدا لاولیس" است که در سن ۲۰ سالگی و در سال ۱۸۳۵ کشیده شده است.

این زن جوان و با استعداد بیشتر برای همکاریش با چارلز ببیج در زمینه “رایانهٔ همه منظوره”  به اسم "موتور تحلیلی" مشهور است. یادداشت‌های او دربارهٔ این ماشین شامل آنچه به عنوان اولین الگوریتم شناخته می‌شوند است که قرار بود توسط یک ماشین استفاده شوند. به همین دلیل، او غالباً به عنوان  نویسنده نخستین برنامه رایانه شناخته شده‌است

عده زیادی از کارشناسان، یادداشت‌های او را  به عنوان اولین برنامه رایانه می‌شناسند  که یک الگوریتم که برای پردازش توسط یک رایانه طراحی شده بود. یادداشت‌های آدا در تاریخ رایانه‌ها بسیار مهم است. وی ایده قابلیت استفاده رایانه‌ها را برای کارهای غیر محاسباتی را هم گسترش داد.

به گزارش اکونومیست، لاولیس ریاضیدانی بود که از قطعات کارتهای سوراخ شده برای نوشتن برنامه  مورد اشاره به نام "موتور تحلیلی" استفاده کرد. احتمال دارد  او در این فرآیند به طور تصادفی، بوجود آورنده اولین خطای ( باگ) کامپیوتری جهان باشد.

وزارت دفاع آمریکا در سال ۱۹۷۹ به افتخار این دانشمند، نام وی را بر زبان برنامه‌نویسی ایدا (آدا) گذاشت. جامعهٔ کامپیوتر بریتانیا نیز از سال ۱۹۹۸ جایزه‌ای با نام او به برگزیدگان این رشته اهدا می‌کند. همچنین در سال ۲۰۰۸ مسابقات سالانه‌ای برای زنان دانشجوی علوم رایانه با نام وی برگزار می‌شود.

آدا لاولیس، دختر لرد بایرون ِ شاعر برجسته انگلیس،۱۰ دسامبر۱۸۱۵  در لندن متولد و در ۲۷ نوامبر ۱۸۵۲ درگذشت.