اتاق بازرگانی متولی روز ملی صادرات شد

دوشنبه،۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه سیاست دولت، محوریت بخشیدن به تشکل‌هاست، اعلام کرد: در این راستا، اتاق بازرگانی ایران از سال آینده، متولی برگزاری مراسم روز ملی صادرات خواهد شد.

«رضا رحمانی» در مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: امسال برگزاری روز ملی صادرات با کمی تاخیر روبرو شده، هرچند در ماهیت آن تفاوتی ایجاد نکرده است.

وی درباره دلایل این تاخیر توضیح داد: نخست اینکه روز ملی صادرات با دهه آخر ماه صفر همزمان شده بود؛ دوم اینکه ماه‌های قبل به سازمان توسعه تجارت اعلام کردم اتاق بازرگانی باید متولی روز ملی صادرات باشد. در آن زمان این مساله جدی نگرفته شد و امروز هم خواسته ام  ۱۰۰ درصد محقق نشده است.

وزیر صنعت خاطرنشان کرد: سیاست دولت این است که تشکل‌ها در محوریت باشند و گفته بودم در این برنامه برایم  زمان سخنرانی لحاظ نکنند؛ زیرا یکی از راه های غلبه بر تحریم، حضور مردم و فعالان اقتصادی است.

وزیر صنعت خطاب به رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: برگزاری مراسم روز ملی صادرات از سال آینده بر عهده اتاق بازرگانی ایران قرار خواهد گرفت و وزارت صنعت هم از این امر پشتیبانی می کند.

رحمانی افزود: روزانه ۴۴ قلم کالای تولیدی کشور و همچنین ۱۰۰ قلم کالای پر مصرف روزمره مردم در سطح بازار رصد می‌شود. این ۴۴ قلم کالای تولیدی در هفت ماه گذشته غیر از دو گروه خانواده خودرو و آلومینیوم ، روند افزایشی داشته است. گروه خودرو، تولید وانت و نیسان رشد مثبت داشته است.

وی اعلام کرد: روند تولید افزایشی است، اما هنوز در این بخش ظرفیت خالی وجود دارد و دسترسی نیافتن به منابع مالی و مشکل نقدینگی مهم‌ترین دلیل فعال نشدن ظرفیت خالی واحدهای تولیدی است.

وزیر صنعت خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در این مراسم گفت: دوره‌های پیش که جهش نرخ ارز رخ داد، زیرساخت‌ها برای افزایش صادرات مهیا نبود و لازم است این زیرساخت‌ها را هرچه سریع‌تر تقویت کنیم.

رحمانی با بیان اینکه موانع قانونی برای صادرات وجود ندارد، تاکید کرد: توسعه صادرات در شمار هفت محور دستور کار وزارتخانه محسوب می شود و از جمله صادرات به کشورهای همسایه نیز دنبال خواهد شد.