ساخت‌و سازهای بتنی کشور نیازمند نظارت و بازرسی جدی

دوشنبه،۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰

رییس مرکز تحقیقات بتن گفت: به دلیل قرار گرفتن تهران بر روی گسل‌های زلزله باید نظارت و بازرسی جدی‌ بر اجرای دستورالعمل ارتقای کیفیت بتن و ساخت و سازهای بتنی بادوام انجام شود؛ در این صورت میزان تلفات مالی و جانی به شکل قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

ساخت‌و سازهای بتنی کشور نیازمند نظارت و بازرسی جدی

«مصطفی احمدوند» گفت: به دلیل اینکه مناطق مختلفی از کشور و به خصوص تهران بر روی گسل‌های زلزله قراردارند، ضروری است تا به منظور مدیریت بحران، در صورت وقوع احتمالی زلزله در پایتخت، تمهیدات و برنامه ‌ریزی‌های دقیقی اندیشیده و ارایه شود.

احمدوند افزود: تمام زوایای این موضوع مهم و حیاتی توسط کارشناسان و متخصصان حوزه ساخت و سازهای شهری و روستایی مورد بررسی قرار گیرد تا امکان امداد رسانی در زمان وقوع زلزله فراهم و شاهد کاهش خسارات ناشی از آن باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات بتن یادآورشد: ارتقای کیفی بتن و ساخت و سازهای بتنی بادوام مقاوم در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی در سند چشم انداز ۲۰ ساله توسعه پایدار، ضمن تدوین و ارائه استانداردهای ملی اجباری شماره ۶۰۴۴ INSO (بتن آماده-ویژگی‌ها) در دستورکار قرار گرفت و ضروری است تا بازرسی، ارزیابی و نظارت کامل بر پیاده سازی و اجرای این استانداردها به صورت کامل در حوزه ساخت و سازهای بتنی کشور، انجام شود.

دبیرانجمن علمی بین المللی بتن تصریح کرد: جامعه امروز ایران با بحران ناشی از عدم رابطه دانش اقتصاد با اقتصاد دانان، دانش مهندسی با مهندسان، مهارت های تکنیکی و کاربردی با تکنسین‌های صلاحیت دار در حوزه ساخت و سازها مواجه است که تنها راه برون رفت از آن استفاده از کارشناسان صلاحیت ‌دار پایبند به ارزش‌های اخلاقی و وفادار به اخلاق حرفه‌ای و احترام به شعور اجتماعی و مهندسان آشنا به چگونگی برقراری ارتباط و بهره‌گیری از شبکه‌های نوین مدیریت های بانکی، مالی، پولی و تامین مالی در سطح ملی و جهانی است.

رییس مرکز تحقیقات بتن اظهار داشت: با توجه به اینکه فقدان کارشناس متخصص و صلاحیت‌دار در فرآیند تولید بتن آماده و در پروژه‌های ساخت و سازهای بتنی موضوع مهم مورد بحث سال‌های گذشته، همواره مساله ساز بوده و هیچ قانون و یا استانداردی در این خصوص وجود نداشته است،در سال ۹۵ استاندار ملی اجباری شماره ۶۰۴۴ INSO (بتن آماده-ویژگی‌ها) تهیه و تدوین شد.

وی اظهار امیدواری کرد با اجرای استاندارد یاد شده و آموزش تکنسین‌های صلاحیت‌دار کارگاهی که نقش بسیار مهمی در پیاده سازی استانداردها دارند، افزایش عمر مفید ساختمان های بتنی را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: ارتقای دانش فنی جامعه مهندسی عمران کشور، بهبود کیفیت ساخت و سازهای بتنی، وفاداری به اخلاق حرفه‌ای و رعایت قانون و استانداردهای حوزه بتن، صنعت بتن و ساخت سازه‌های بتنی یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری همایش سالیانه انجمن علمی بین‌المللی بتن است که در دی امسال برگزار می‌شود.

احمدوند یادآورشد: استفاده از پژوهش‌های علمی و تحقیقات کاربردی برای توسعه پایداراقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی همسو با امنیت و منافع ملی، ضمن بهره مندی از دستاوردهای ذهن تاریخی به خصوص زلزله بم، کرمانشاه و مناطق سیل‌زده، از دیگر اهداف برگزاری بیست و دومین همایش سالیانه انجمن علمی بین المللی بتن ( ACI) و کنفرانس ملی بتن و زلزله است.