تاسیس شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق در مرز پرویزخان

دوشنبه،۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳

معاون اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه عراق از تاسیس شهرک صنعتی و بازار مشترک بین ایران و عراق در مرز پرویزخان خبر داد و گفت: فعالان و سرمایه‌گذاران در این شهرک از پرداخت تعرفه واردات معاف خواهند بود.

تاسیس شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق در مرز پرویزخان

نشست تجاری ایران و عراق در زمینه مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها با حضور اعضای اتاق مشترک ایران و عراق و همچنین فعالان اقتصادی دو کشور آغاز به کار کرد.

در این نشست دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق و همچنین مسوولان اتاق‌های بازرگانی در استان‌های اقلیم کردستان عراق با تاکید بر روابط تجاری رو به رشد بین دو کشور، ‌ به ایجاد ساز و کارهایی برای افزایش تجارت ۶ میلیارد دلاری تاکید کردند.

معاون اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه در این نشست با تاکید بر اینکه بر اساس تفاهم‌نامه بین دو کشور ایران و عراق در سال ۲۰۱۲، قرار شد تا بازارهای مشترک و شهرک‌های صنعتی در مرزهای دو کشور ایجاد شود، ‌ گفت:‌ البته به دلیل حمله داعش پیگیری این موضوع به تاخیر افتاد.

«احمد علی محمد» ادامه داد: اما اکنون فرصت مناسبی برای کارخانه‌ها و شرکت‌های ایرانی است تا در این بازار مشترک و شهرک صنعتی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: این بازار و شهرک صنعتی بین اقلیم کردستان و ایران در مرز پرویزخان تاسیس خواهد شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، ‌۱۲۵ هکتار آن در اقلیم کردستان و ۵۰ هکتار آن در ایران خواهد بود.

علی محمد با تاکید بر اینکه ساخت این شهرک باید هر چه سریع‌تر وارد فاز عملیاتی شود، ‌ گفت: برای حضور در این  شهرک صنعتی، ‌ لازم است تا تولیدکنندگان ایرانی برای دریافت مجوز از طریق گروه تولیدکنندگان اقلیم کردستان عراق اقدام کنند.

وی ادامه داد:‌ تمام واردات کالاها و مواد اولیه تولیدی به این شهرک صنعتی شامل تعرفه نمی‌شود و درآمد حاصل از تولید نیز آزاد بوده و قابل حواله به هر نقطه از جهان است.

 معاون اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه با اشاره به امضای قرارداد مشترک بین ایران و سوریه گفت: بر اساس این قرارداد قرار است تولیدات ایرانی از مسیر عراق به سوریه برسد که از مرزهای پرویزخان و سومار انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد:‌ اقدامات لازم در این زمینه انجام شده و بازرگانان در اقلیم کردستان عراق مجاز هستند تا در این زمینه فعالیت داشته باشند.

به گفته معاون اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه روابط بین ایران و اقلیم کردستان عراق تنها تجاری نیست بلکه شامل روابط مذهبی، فرهنگی و انسانی نیز می‌شود.

لزوم توجه به زمان‌بندی و استاندارد برای تجارت با کردستان عراق

معاون اول اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه نیز در این نشست با اشاره به اینکه رعایت زمان‌بندی و استاندارد از سوی تاجران ایرانی باید مورد توجه باشد، ‌ گفت: اتاق سلیمانیه بیشترین تفاهم را با اتاق‌های بازرگانی ایران انجام داده است.

«یاسین رحیم فرج» سلیمانیه نخستین استان در عراق بود که از سال ۹۱ نخستین گام‌ها را برای احیای بازرگانی با ایران برداشت و این در شرایطی بود که هنوز رژیم بعث بر سرکار بود.

وی ادامه داد: مرزهای پرویزخان و باشماق یکی از مسیرها و دروازه‌های شناخت کالاهای ایرانی در عراق به شمار می‌آید.

رحیم فرج با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی سلیمانیه، ‌فعال‌ترین اتاق در همکاری با ایران بوده، ‌افزود: این اتاق، ‌ بیشترین تفاهم را با استان‌های مختلف ایران برقرار کرده است.

به گفته معاون اول اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه اگر ارتباط سالمی بین بازرگانان ایرانی و عراقی شکل نگیرد، ‌ ناچار به انتخاب‌های دیگری خواهیم بود.

وی تاکید کرد:‌ بازرگانان ایرانی باید به مساله زمان توجه کرده و کیفیت و استاندارد را نیز رعایت کنند.

رحیم فرج به دیدار سال گذشته اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه از اتاق بازرگانی تهران اشاره کرد و گفت: در آن دیدار تصمیم بر آن شد تا با رعایت اصول کاری در اتاق سلیمانیه، ‌نهایت همکاری با تاجران ایرانی انجام شود.

وی ادامه داد: مسوولیت اخلاقی و قانونی خود می‌دانم که بدون هیچ تمایزی میان اختلاف تاجران ایران و سلیمانیه داوری کنم.

کالاهای با کیفیت ایرانی در بسته بندی نامناسب به عراق می‌رسد

همچنین رییس اتحادیه شرکت‌های پخش اقلیم کردستان عراق نیز در این نشست با اشاره به اینکه امیدواریم در نشست‌های آینده تعداد بیشتری از شرکت‌های عراقی حضور داشته باشند، ‌گفت:  ۳۰۰ شرکت توزیع و پخش در اقلیم کردستان عراق فعالیت دارند.

«برزان محمد خالد» ادامه داد:‌ امروز شاهد کالاهای با کیفیت ایرانی در اقلیم کردستان هستیم.

وی با بیان اینکه برای اقلیم کردستان اولویت تجارت با کشورهای همسایه است، ‌افزود:‌ زیرا تجارت با کشورهای اروپایی و یا چین از نظر اقتصادی، ‌ بار مالی بالاتری دارد و باعث گران‌شدن قیمت تمام‌شده کالا می‌شود.

محمد خالد تاکید کرد: همچنین سلیقه و علایق مصرف‌کننده در اقلیم کردستان بیشتر با تولیدات ایرانی هماهنگ است.

وی به اشتراکات جغرافیایی و فرهنگی بین دو کشور اشاره کرد و افزود:‌ این اشتراکات باعث شده تا ذائقه مشترکی میان مصرف‌کنندگان در این منطقه ایجاد شود.

رییس اتحادیه شرکت‌های پخش اقلیم کردستان عراق مشکل اصلی در کالاهای ایرانی را پایین‌بودن کیفیت بسته‌بندی دانست و گفت: کالای ایرانی از نظر کیفیت مناسب است اما در بسته‌بندی مناسب ارائه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بازار اقلیم کردستان و عراق بازار بازی به روی اقتصادهای جهانی است، ‌ ادامه داد:‌ بالا بودن سرانه درآمد در اقلیم کردستان باعث می‌شود تا درخواست کالای باکیفیت در این منطقه ایجاد شود.

محمد خالد تاکید کرد:‌ امیدواریم مشکل اعطای نمایندگی توسط اتاق‌های بازرگانی حل شده و قانونمند شود.