کاهش مداوم سهم صادرات از منابع بانکی

دوشنبه،۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰

بیست و سومین دوره روز ملی صادرات پس از یک ماه و نیم تاخیر امروز در محل اجلاس سران برگزار شد. مراسم امسال و حال و هوای سخنرانی ها مثل آب و هوای این روزهای تهران سرد و خاکستری بود.

کاهش مداوم سهم صادرات از منابع بانکی

اسحاق جهانگیری در مراسم تجلیل از صادرکنندگان، گفت: امروز در شرایط اقتصادی سختی قرار داریم و آنچه می‌تواند ما را از این شرایط خارج کند اجماع مردم و همبستگی ملی است و هیچ‌کس نباید در شرایط کنونی به دنبال فرصت‌طلبی برای تسویه حساب باشد.

وی گفت: امروز موجودیت ایران در خطر است و دشمنان از جمله امریکا و اسراییل و عربستان سعودی برای تمامیت ارضی کشور برنامه‌های زیادی دارند، اما اجماع ملی می‌تواند همه این تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند چرا که اعتماد، امید و مشارکت مردم مهمترین سرمایه مورد نیاز کشور است.

جهانگیری افزود: نماد مشارکت مردم انتخابات پیش رو است و باید شرایطی ایجاد شود که همه مردم با همه سلایق سیاسی احساس کنند که نامزد‌های خود را دارند و آنچه امروز می‌تواند امنیت کشور را تضمین کند مشارکت گسترده مردم است.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان گفت: برخی بخشنامه‌ها مشکلاتی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند و امروز وظیفه همه است که راه را برای صادرکنندگان باز کنند و اگر کسی سنگی پیش پای صادرکننده انداخت حتما باید با او برخورد شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز صادرات یعنی جنگیدن و کسی حق ندارد مقابل صادرکنندگان مانعی ایجاد کند به جز در مواردی که صادرات مشکلات زندگی مردم را تشدید کند و همین هم باید با هماهنگی اتاق بازرگانی و در جریان قراردادن صادرکنندگان و واردکنندگان اتفاق بیفتد.

جهانگیری همچنین از اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی تا پایان سال برای رشته‌های پیشران خبرداد و گفت: در جلسه مشترکی که با بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها داشتیم تاکید کردم که یکی از مهمترین رشته‌های پیشران صادرات است.

وی توسعه شرکت‌های دانش بنیان و گردشگری را از جمله مهمترین محور‌های صادرات دانست و افزود: توسعه همکاری‌های بازرگانی با همسایگان از مهمترین اهداف صادرات ما است به عنوان مثال صادرات ما به افغانستان از کل اتحادیه اروپا بیشتر است.

جهانگیری از صادرکنندگان خواست در این زمینه حرکت کنند و به توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه و ایجاد شرکت‌های بزرگ صادرات و واردات همت گمارند.

وی افزود: خوشبختانه با همه محدودیت‌هایی که دشمنان در سال‌های اخیر برای اقتصاد ما ایجاد کرده و تمام گلوگاه‌های اقتصادی کشور را بسته‌اند امروز سرافرازانه می‌توانیم بگوییم که روی پای خود ایستادیم و اقتصاد ایران را در دو سال گذشته با همکاری فعالان بخش خصوصی روی پا نگهداشتیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه صادرات نفتی در دو سال گذشته به شدت کاهش یافته است، گفت: درآمد ارزی ما نیز تا حدی کاهش یافته، اما آنچه جایگزین آن شده صادرات غیرنفتی بوده و تولید ما به همت همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمتر از سال ۹۷ نشده است.

جهانگیری افزود: صادرات رسمی ما در هشت ماهه گذشته بیش از ۱۶ درصد رشد داشته و اینکه ارزش آن قدری کمتر شده به خاطر برخی سیاست‌های اقتصادی تنظیمی دولت بوده است. در این مدت ۸۸ میلیون تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد دلار صادر شده و اقتصاد کشور حیات خود را ادامه داده، اما در کنار فشار‌هایی که به اقتصاد وارد شد فشار شدیدی هم روی زندگی مردم وارد شد که می‌توان از آن به عنوان شدیدترین فشار اقتصادی به مردم بعد از انقلاب اسلامی یاد کرد.

جهانگیری افزود: در مورد معیشت مردم نیازمند کار‌های جدی تری هستیم و باید سر تعظیم در پیشگاه ملتی فرود آوریم که با صبر و تحمل همه فشار‌ها و سختی‌ها را پشت سر گذاشته اند و کمترین حرکتی که نشان دهد انقلاب و نظام با خطر روبرو شده بروز ندادند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته اند.

وی گفت: از ابتدا مشخص بود که باید در مقابل فشار‌های شدید امریکا برای تاب‌آوری اقتصادی کشور در همه زمینه‌ها از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ و سیاست خارجی،  سیاست تاب آورانه‌ای داشته باشیم و مشخص بود که راه حل مسایل اقتصادی کشور بیش از آنکه در راهکار‌های اقتصادی باشد در راهکار‌های سیاسی و اجتماعی است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین فشار‌های امریکا علیه ایران را در تاریخ جهان بی سابقه دانست و افزود: باوجود همه این تحریم‌ها دشمن هرگز نتوانست صادرات نفت خام را به صفر برساند و باوجود اینکه حتی کشور‌های دوست ایران تقریبا جرات خرید نفت ما را ندارند توانسته ایم با روش‌های دیگری نفت خود را بفروشیم. دشمن تصور می‌کرد در اثر فشار تحریم‌های سنگین اقتصاد ایران فرو می‌پاشد و با فشار اقتصادی که به جامعه وارد می‌شود نظام و کشور نیز فرو می‌پاشد و هر روز که از اردیبهشت ۹۷ فاصله گرفتیم فشار بر فعالان اقتصادی افزوده شد، اما به لطف خداوند و با تلاش‌های زیاد فعالان خصوصی نگذاشتیم کشور در جهت تحقق خواسته‌های آن‌ها قرار گیرد و باوجود همه سختی‌ها از این گردنه عبور کرده‌ایم و امیدواریم با همدلی همه مردم و مسئولان و فعالان بخش خصوصی مشکلات را یکی پس از دیگری از پیش پای مردم بزرگ ایران برداریم.

افزایش تولید بجز خودرو و آلومینیوم

رضا رحمانی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده که به مناسبت بیست و سومین روز ملی صادرات با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: در صحنه عمل با پایش ۴۴ قلم کالای منتخب تولیدی بجز دو گروه خودرویی و آلومینیوم در سایر اقلام با افزایش تولید روبرو بوده‌ایم که این افزایش از ۳ تا ۲۲ درصد در گروه‌های مختلف کالایی در نوسان بوده است.

وی افزود: در بخش خودرو هم در دو بخش وانت و تراکتور افزایش تولید داشته ایم، اما در همین تولید که افزایش یافته است ۵۰ درصد ظرفیت خالی داریم و بخش‌هایی نظیر کاشی و سرامیک یا شیرینی و شکلات فقط با ۵۰ درصد و کارخانجات آرد با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند.

وزیر صنعت ادامه داد: این درحالی است که پاکستان سالانه ۱۰۰ میلیون متر مربع نیاز به کاشی و سرامیک دارد که فقط ۲۰ درصد آن را تولید می‌کند و بقیه را کشور ما می‌تواند تامین کند درحالیکه سال گذشته فقط ۸ میلیون متر مربع کاشی به این کشور صادر کردیم. قرار است صادرات ما به کشور‌های همسایه تا سال ۱۴۰۰ با رشد دو برابری به ۴۸ میلیارد دلار برسد و باید از فرصت پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز که برای صادرکنندگان ما بسیار مطلوب است استفاده کنیم.

وی افزود: چین سالانه ۲ هزار میلیارد دلار واردات دارد که از کالا‌های ایرانی به شرط داشتن کیفیت استقبال می‌کند و در بررسی واردات آن کشور متوجه شدیم که ۷۰۰ میلیارد دلار آن برای کشور و تولید کنندگان ما موضوعیت و جای کار دارد.

رحمانی افزود: علاوه بر چین، هند، آفریقا و کشور‌های اسلامی نیز از جمله اهداف مناسب صادراتی برای صادرکنندگان ما هستند و اگر بتوانیم بر موانع فکری خود غلبه کنیم قطعا برای آن‌ها نیز می‌توانیم منابع مالی تخصیص دهیم.

وی صادرات را پیشران اقتصاد کشور در دو سال آینده دانست و افزود: اگر به موضوع کیفیت توجه نکنیم و کالای کیفی صادر نکنیم دروازه صادرات به روی کشور بسته می‌شود.

وزیر صمت با اشاره به دو شوک بزرگ ارزی در چند سال گذشته که فرصت مناسبی برای صادرکنندگان و جهش صادراتی بود گفت: متاسفانه کشور نتوانست از این دو شوک برای جهش صادراتی خود استفاده کند چراکه مشکل ما اشکالات ساختاری در واحد‌های تولیدی و نقص زنجیره تولید تا مصرف و وجود حلقه‌های مفقوده است و کشور نیاز مبرمی به افزایش تیراژ تولیدات خود دارد و بسته بندی و بازاریابی نیز باید مورد توجه جدی ما قرار گیرد.

وی از ایجاد یک کارگروه برای بررسی امکان تامین مالی واحد‌های صنعتی در وزارت صنعت خبر داد و گفت: این امر مشکل قانونی ندارد، اما باید روی برآیند‌ها تمرکز کنیم و اراده کنیم که مشکلات واحد‌های تولیدی را یکی پس از دیگری برطرف کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه سیاست دولت، محوریت بخشیدن به تشکل‌هاست، اعلام کرد: در این راستا، اتاق بازرگانی ایران از سال آینده، متولی برگزاری مراسم روز ملی صادرات خواهد شد. وزیر صنعت خطاب به رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: برگزاری مراسم روز ملی صادرات از سال آینده بر عهده اتاق بازرگانی ایران قرار خواهد گرفت و وزارت صنعت هم از این امر پشتیبانی می کند

رضا رحمانی در مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: امسال برگزاری روز ملی صادرات با کمی تاخیر روبرو شده، هرچند در ماهیت آن تفاوتی ایجاد نکرده است. وی درباره دلایل این تاخیر توضیح داد: نخست اینکه روز ملی صادرات با دهه آخر ماه صفر همزمان شده بود؛ دوم اینکه ماه‌های قبل به سازمان توسعه تجارت اعلام کردم اتاق بازرگانی باید متولی روز ملی صادرات باشد. در آن زمان این مساله جدی نگرفته شد و امروز هم خواسته ام  ۱۰۰ درصد محقق نشده است.

انتقاد از کاهش تسهیلات بخش صادرات

رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از کاهش مداوم سهم صادرات در تسهیلات و منابع بانکی در ۱۴ سال گذشته گفت: از سال ۱۳۸۴ تا امروز سال به سال سهم بخش صادرات از منابع بانکی کاسته شده است.

وی افزود: امسال با وجود همه دشواری‌ها و برغم مسایل و مشکلاتی که در یک سال و نیم گذشته صادرکنندگان با آن روبرو بودند، مجدانه کار جهادی کردند و با وجود برخی اتهام‌ها که به اشتباه به آن‌ها وارد شد اثبات کردند که به مملکت و کشور خود علاقه مندند و به انجام کار حرفه‌ای با رعایت اخلاق کسب و کار مقید هستند.

وی روز ملی صادرات را فرصتی برای گرامیداشت افرادی دانست که در این عرصه خطیر و در شرایط استثنایی تحریم‌ها، تهدید‌ها و مشکلات داخلی حضور ایران در اقتصاد جهانی را حفظ کردند و گفت: امسال متفاوت‌تر از گذشته باید قدردان کسانی باشیم که برغم مواجهه با نامهربانی‌هایی از جانب افراد مختلف کار جهادی کردند.

وی افزود: صادرات روشی برای توسعه اقتصادی است، اما کشور ما با سایر کشور‌ها شرایط متفاوتی دارد چراکه از سال‌های دور، صادرات کشور ما تکیه بر خام فروشی و صادرات مواد نفتی داشت که نمی‌توانست تکیه گاه محکمی برای کشور باشد، اما امروز کشور برای پرکردن خلا‌های حوزه تولید تلاش می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: امروز با وجود کاهش فروش نفت، شاهد بودیم که نه تنها توجه ویژه‌ای به تولید کنندگان نشد، بلکه برخی از آن‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفتند، در چند ماه گذشته تغییر رویکردی ایجاد شده که محسوس است و از حرکت مخرب و هیجانی فاصله گرفته و به سمت منطق حرکت می‌کنیم. نگرانی ما برای صدور ناگهانی بخشنامه و آیین نامه‌ها کاهش پیدا کرده و امیدوار هستیم این روند همچنان ادامه پیدا کند.

شافعی تصریح کرد: باید به تفکر کوتاه مدت و اختلال در تصمیم گیری‌ها توجه شود، هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود بر سایر مولفه‌های اقتصادی موثر خواهد بود پس نباید با اجرای طرحی در نهایت شاهد باشیم زیان اجرای طرح بیش از فواید آن باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران به مشکلات مالیاتی اشاره کرد و گفت: این موضوع اغلب وارد لایحه بودجه شده و در فضای هیجانی تعیین می‌شود که تا قبل رسیدن پول صادر کننده به کشور، باید مالیات دریافت شود درحالیکه صادرات کار سختی است و مثل برخی از تولیدات داخل بازار انحصاری ندارد. برای حضور در بازار‌های جهانی باید بجنگیم و زمان و هزینه بسیاری صرف کنیم، اما متاسفانه همه تلاش ما با یک بخشنامه از بین می‌رود.

وی در خصوص تامین مالی حوزه صادرات و حمایت منابع مالی بانک‌ها از صادرکنندگان افزود: از سال ۸۴ سهم اختصاص یافته به تسهیلات بانکی در بخش صادرات بسیار کاهش پیدا کرده و فشار بسیاری به فعالان این حوزه وارد می‌شود. حوزه صادرات چندین تصمیم گیرنده دارد، اما هیچ پاسخگویی برای مشکلات این حوزه وجود ندارد و هیچ نهادی مسئولیت مشکلات این حوزه را بر عهده نمی‌گیرد. شافعی افزود: بار‌ها درباره صندوق ضمانت صادرات خواستار شدیم که با ادغام صندوق حمایت صادرات و بانک توسعه صادرات محل مناسبی برای حمایت از صادرات ایجاد شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گردشگری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را یکی از فضا‌های بسیار مناسب برای آینده صادرات کشور دانست و گفت: تفاهمنامه اوراسیا فضای بسیار مناسبی برای کشور ایجاد کرده است، اما حتی اگر میزان صادرات را ۱۰ برابر کنیم برای صادرات با مشکل مواجه هستیم و آینده صادرات کشور نیاز به توجه ویژه به این بخش دارد.

 تجلیل از ۴۴ صادرکننده ممتاز

حمید زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت نیز گفت نامگذاری روز ملی صادرات دستاویزی برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی کشور در این حوزه و توجه به ضرورت‌ها و بایسته‌های آن است. جهادگران حوزه تجارت خارجی همه تلاش خود را برای نیل به اهداف تجارت خارجی به کار بسته اند. امسال تلاش شد تا فرایند انتخاب صادرکنندگان به صورت الکترونیکی برگزار شود.

وی افزود: بیش از ۳۰۰ متقاضی در بیش از ۷۰ گروه کالایی و خدماتی برای کسب عنوان صادرکننده نمونه به رقابت پرداختند که ۴۴ صادرکننده نمونه و ممتاز انتخاب شدند. از ۴۴ صادرکننده نمونه امسال ۹ صادرکننده در حوزه کشاورزی و ۹ صادرکننده در حوزه خدمات و بقیه در حوزه صنعت و معدن بوده است.

وی گفت: صادرکنندگان نمونه سال جاری در این شرایط جنگ اقتصادی توانستند به عنوان نمونه بدرخشند، کشور تاکنون چنین تجربه سختی را در تجارت خارجی و فشار حداکثری، نداشته هست.

زادبوم افزود: دو سوم صادرات کالا‌های غیرنفتی با ارزش افزوده پایین بوده که برنامه ریزی برای صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا در دست انجام است. همچنین علاوه بر ۲۴ میلیارد دلار صادرات سال گذشته، ۱۰۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به کشور‌های همسایه شناسایی شده است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: رویکرد ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران، در سال جاری توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه برای رسیدن به یک جهش صادراتی است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: امسال با تاکیدات وزیر صمت بر توجه به شرکت‌های صادراتی دانش بنیان، با کمک معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور صادرکنندگان نمونه شرکت‌های دانش بنیان نیز شناسایی و تجلیل می‌شوند.

زادبوم تاکید کرد: صادرکنندگان نمونه باید به عنوان رزمندگان ویژه جنگ تحمیلی شناخته شوند و سازمان توسعه تجارت ایران با افتخار به عنوان پشتیبان آن‌ها کار می‌کند. به ثمر رسیدن موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی به خصوص در چارچوب موافقتنامه موقت اتحادیه اوراسیا، ظرفیت جدید صادراتی را برای کشور فراهم می‌کند.

زادبوم گفت: در مراسم امسال به صادرکنندگان نمونه کارت ویژه اعطا می‌شود که امیدواریم توسط دستگاه‌های ذیربط، ارایه خدمات ویژه به آن‌ها لحاظ شود.

جهش قیمت ارز، فرصتی برای صادرات

رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران نیز در سخنانی گفت: سطح معیشت و زندگی مردم وابسته به صادرات است، این مهم باید مدنظر قرار بگیرد.

محمد رضا انصاری افزود: همه کشورهای توسعه یافته توجه به صادرات را در کنار رونق تولیدشان مدنظر قرار داده اند، مالزی از ۳ میلیارد دلار صادرات به حدود ۲۷۰ میلیارد دلار صادرات در سال گذشته رسید.

وی ادامه داد: جهش قیمت ارزی یک پتانسیل صادراتی برای کشور به وجود آورده است، باید از این فرصت استفاده کرد. حدود ۸ هزار صادرکننده داریم، مقام ۴ یا ۵ مهندسی جهان را داریم و پتانسیل های مدیریتی و علمی وافری داریم و باید مکانسیم های استفاده از این ظرفیت ها و استعدادهای ملی باید کشف شود.

رئیس انجمن صادرکنندگان فنی و مهندسی گفت: سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری صندوق ضمانت صادرات برای صدور ضمانت نامه های صادراتی کفایت نمی کند، افزایش این سرمایه باید پیگیری بشود.انصاری افزود: صندوق ضمانت صادرات چند برابر کفایت سرمایه خود ضمانت نامه صادر می کند، این رقم در مقابل سرمایه صندوق های مشابه کشورهایی مانند ترکیه و عربستان قابل توجه نیست.وی ادامه داد: ارایه مشوق ها و جوایز به موقع صادراتی باید در دستور کار قرار بگیرد، مشوق ها اثر بزرگی دارند.

رئیس انجمن صادرکنندگان فنی و مهندسی کشور تصریح کرد: رشد ۱۲ درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان به ۴۵ درصد در دهه ۸۰ رسید که این ارتقا بخاطر ارایه جوایز صادراتی تا ۸ درصد بوده است، اما این روال از سال ۹۰ دیگر متوقف شد.

انصاری گفت: پیگیری تخصیص بودجه یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی مشوق های صادراتی که در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شد، باید در دستور کار قرار بگیرد. وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط و ذیربط باید ملزم به ارایه خدمات به دارندگان کارتهای صادرکننده نمونه و ممتاز بشوند.

انصاری تاکید کرد: تمهیداتی باید اندیشیده شود که ضمانت نامه های صندوق ضمانت صادرات در همه کشورها به عنوان ضمانت نامه بانکی پذیرفته بشود.

وی افزود: استعداد صادرات ۳۴ میلیارد دلاری صادرات سالانه خدمات فنی و مهندسی را داریم و با کمک افزایش ضمانت نامه ها، می توانیم رقم ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات کنونی این خدمات را به ۷ میلیارد دلار برسانیم. انصاری تصریح کرد: داشتن کارگروهی برای حل و فصل مسایل صادرات در سطح وزارتخانه برای کاهش بروکراسی ضرورت دارد.

افزایش یک درصدی سهم ایران در صادرات

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، در حاشیه مراسم بیست و سومین سالروز ملی صادرات با اشاره به اینکه سهم ایران از صادرات به ۱۵ کشور همسایه تنها ۲ درصد است، گفت: اگرچه با ۱۵ کشور همسایه هستیم، اما متاسفانه تنها دو درصد از سهم صادرات به این کشور‌ها را به خود اختصاص داده ایم.

افروز بهرامی افزود: در صورتیکه ایران بتواند سهم خود را تنها با یک درصد بیشتر به ۳ درصد افزایش دهد می‌تواند ۱۲ میلیارد دلار بیشتر از این بازار را عاید خود کند.

وی با بیان اینکه از میان ۱۵ کشور ذکر شده ۷ کشور با رتبه ۷ دارای بالاترین ریسک کشوری به لحاظ صادرات هستند، گفت: از آنجایی که صادرات به این کشور‌ها و به دست آوردن سهم صادراتی آن‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است به صادرکنندگان پیشنهاد می‌کنیم تا از خدمات صندوق ضمانت صادرات استفاده کنند. در صورت استفاده صادرکنندگان از خدمات این صندوق، ​ همه ریسک‌های تجاری آن‌ها پوشش داده می‌شود.

بهرامی با اشاره به برنامه دولت برای تقویت صادرات به کشور‌های همسایه گفت: در راستای این دستور و مصوبه هیئت وزیران برای حمایت از صادرکنندگان به ۷ کشور پرخطر، نرخ کارمزد‌های آن‌ها نیز به نصف کاهش می‌یابد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به شرایط کنونی عراق افزود: کشور عراق برای بازسازی خود حداقل به ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد و اگر ایران حتی ۱۰ درصد در این بازسازی سهم داشته باشد می‌تواند به میزان ۱۰ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی به این کشور صادر کند. با توجه به اینکه عراق جزو کشور‌هایی با ریسک ۷ است در صورتی که صادرکنندگان مایل به انجام صادرات به این کشور باشند می‌توانند با برخورداری از مزیت کارمزد‌های که به نصف کاهش یافته است در شرایط انتخاب مشابه با کشور‌هایی قرار گیرند که دارای ریسک ۲ هستند.

بهرامی تاکید کرد: باید به این نکته هم توجه داشت که متنوع سازی در مقاصد صادراتی باید از ضروریات باشد و تنها روی عراق نیز تمرکز نکنیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در حال حاضر همه به این مساله اذعان دارند که صادرات به خصوص صادرات غیرنفتی ایران به کشور‌های دیگر با توجه به شرایط تحریم از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین باید برای تقویت این بخش تلاش زیادی صورت گیرد.

وی در پایان با اشاره به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی علیه ایران گفت: برگزاری اینگونه همایش‌ها با ایجاد فرصتی جهت تبادل نظر متولیان در امر صادرات با صادرکنندگان در راستای حل مشکلات آن‌ها بسیار کارساز است و از سوی دیگر فرصت بسیار مناسبی است تا از صادرکنندگان برتر کشورمان که در شرایط جنگ اقتصادی نابرابر به میدان آمده اند و موفق عمل می‌کنند، قدردانی شود.

در این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور، معاون علمی فناوری رئیس جمهور، وزیر صمت و رئیس اتاق بازرگانی ایران از  واحدهای تولیدی برتر در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، کاشی و سرامیک، شوینده، لوازم خانگی و انرژی، رنگ و رزین، سیمان، کابل وسیم، سلولزی، شیرینی و شکلات، آرد و نان و ماکارونی، ماشین آلات صنعتی، مصنوعات فلزی، تابلو و تجهیزات برق، ترانزیت، خدمات فنی و مهندسی تجلیل شد. در این میان ۶ شرکت دانش‌بنیان به عنوان صادرکنندگان نمونه لوح و تندیس‌های خود را از  اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دریافت کردند. همچنین ۵ شرکت دانش بنیان نیز به عنوان صادرکنندگان شایسته تقدیر لوح و تندیس‌های خود را دریافت کردند.

 بر اساس تقویم رسمی، روز ملی صادرات ۲۹ مهر تعیین شده، اما امسال این مراسم با تاخیر حدودا ۴۰ روزه و در روز ۱۱ آذر برگزار شد.