پاسخ سریع اروپا به تعرفه‌های جدید آمریکا

سه شنبه،۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱

«برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه، تهدید آمریکا درباره اعمال تعرفه‌های جدید علیه برخی کالاهای اروپایی از جمله این کشور را غیرقابل قبول دانست و تصریح کرد که اتحادیه اروپا آماده پاسخ به این تهدید است.

پاسخ سریع  اروپا به تعرفه‌های جدید آمریکا

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با گشودن پرونده‌ای علیه قوانین مالیاتی بر شرکت‌های دیجیتالی در فرانسه، اتریش، ترکیه و ایتالیا، تهدید کرده در نخستین گام برای دفاع از غول‌های فناوری، بر برخی کالاهای وارداتی از فرانسه تعرفه وضع می‌کند.

دولت ترامپ اعلام کرده، از آنجایی که تعرفه‌های فرانسه بر خدمات دیجیتالی به شرکت‌های آمریکایی گوگل، فیسبوک، اپل و آمازون زیان وارد می‌کند، واشنگتن خواستار وضع مالیات ۱۰۰ درصدی بر ۲.۴ میلیارد دلار از کالاهای فرانسوی است.
پنیر، شراب، لوازم آرایشی و کیف‌های دستی فرانسوی از جمله کالاهایی است که پیشنهاد شده بر واردات آنها مالیات وضع شود.

خبرگزاری رویترز امروز سه‌شنبه ۱۲ آذر نوشت: لومر به رادیو کلاسیک فرانسه گفته، تهدید آمریکا غیرقابل قبول بوده و اتحادیه اروپا آماده پاسخ فوری به آن است.
این مقام فرانسوی افزود: تازه‌ترین تهدیدهای تعرفه‌ای آمریکا چیزی نیست که از یک متحد انتظار داشت. 

رویترز پیشتر به نقل از  « رابرت لایتهایزر » نماینده تجاری آمریکا گزارش داده بود، تحقیقات اداره نمایندگی تجاری نشان می‌دهد تعرفه‌های فرانسه بر شرکت‌های بزرگ دیجیتالی «با اصول حاکم بر سیاستگذاری مالیاتی در عرصه بین‌الملل سازگاری ندارد و بار مضاعفی برای شرکت‌های آمریکایی ایجاد می‌کند.»

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در ماه ژوئیه(تیر-مرداد) مصوبه‌ای امضا کرد که طبق آن، بر درآمدهای شرکت‌های بزرگ دیجیتالی در این کشور سه درصد مالیات وضع می‌شود. قرار است این قانون از اول ژانویه ۲۰۲۰ (یازدهم دی) به اجرا در آید.
اقدام مکرون با اعتراض شدید سیاستگذاران آمریکایی و شرکت‌های فناوری این کشور از جمله گوگل، فیسبوک، اپل و آمازون مواجه شد. آنها معتقدند این قانون شرکت‌ها و کسب‌وکارهای آمریکایی را هدف قرار داده است.

لایتهایزر گفته، آمریکا علاوه بر مقابله با فرانسه، تحقیقاتی درباره سیاست‌های مالیاتی اتریش، ایتالیا و ترکیه برای اعمال مالیات بر شرکت‌های دیجیتالی آنها آغاز می‌کند.

فرانسه مهرماه گذشته نیز آمریکا را تهدید کرده بود در صورتی که تلاشی برای حل اختلافات درباره شرکت هواپیمایی ایرباس انجام ندهد، کشورش و اتحادیه اروپا آماده‌اند در اقدامی تلافی‌جویانه، واردات کالاهای آمریکایی را تحریم کنند.

اختلافات تجاری واشنگتن و بروکسل بر سر دو شرکت بزرگ هواپیمایی ایرباس و بوئینگ در سال ۲۰۰۴ آغاز شد. در این سال کاخ سفید، سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه را متهم کرد که یارانه‌ها و کمک‌های بالاعوض غیرقانونی در اختیار ایرباس قرار داده است.
یک سال بعد (۲۰۰۵) اتحادیه اروپا با آگاهی از این که بوئینگ بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۶ میلادی ۱۹.۱ میلیارد دلار یارانه غیرقانونی از دولت آمریکا دریافت کرده است، به اتهام واشنگتن درباره ایرباس واکنش نشان داد.