هدف‌گذاری ایران؛ جذب یک میلیون گردشگر چینی

سه شنبه،۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱

ایران برای میزبانی از حداقل یک درصد بازار گردشگران خروجی چین برنامه‌ریزی و در مرحله نخست برای جذب یک میلیون گردشگر چینی تا چهار پنج سال آینده هدف‌گذاری کرده است.

هدف‌گذاری ایران؛ جذب یک میلیون گردشگر چینی

شهر پکن هفتم تا نهم آذر میزبان رویدادی ارزنده در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بود که نشان از عزم تحسین برانگیز دولت چین برای احیاء داشته‌های ارزشمند تمدن‌های باستانی و «بازگشت به خویشتن» دنیای شرق به دوران طلایی مراودات اقتصادی و فرهنگی میان ملت های کهن دارد.

برگزاری سومین اجلاس تمدن‌های کهن با حضور کشورهای ایران، هند، عراق، مصر، ارمنستان، ایتالیا، بولیوی، پرو و یونان در پایتخت یکی از چهار تمدن باستانی مقامات جهان با قدمت بیش از ۵ هزار سال، علاوه بر دستاوردهای ارزشمند فرهنگی و دیپلماتیک برای کشورهای شرکت کننده، تسهیل گر مروادات سازنده‌ای بود که از چند سال پیش میان ایران و چین در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شده است.

این مراودات به ویژه طی ماه‌های اخیر در حوزه گردشگری برای ایران نتایج امید بخش و سازنده‌ای به ارمغان آورده و آینده روشنی را برای کشورمان در تحقق سهم واقعی میزبانی از گردشگران چینی ترسیم می‌کند. پیشنهادات ویژه ما در اجلاس تمدن‌های کهن نیز از جمله نامگذاری یک روز برای تمدن های باستانی و گرامیداشت این روز در جهان، پیوستن کشورهای بیشتر به مجمع تمدن‌های باستانی، استفاده بهینه از میراث‌فرهنگی برای غنا بخشی به دیپلماسی فرهنگی و توسعه پایدار مبتنی بر صلح و گفتگو میان ملت‌ها و اعلام آمادگی کامل ایران برای احیای کارکردهای سنتی جاده ابریشم متناسب با امکانات و شرایط امروز جهان، جملگی علاوه بر وجوه فرهنگی، در مسیر توسعه گردشگری مطرح و با استقبال وزرای شرکت کننده در این اجلاس روبرو شد. دیدارها و نشست‌های جانبی این رویداد بین المللی از جمله دیدار و گفتگو با وزیر فرهنگ و گردشگری چین و برگزاری نشست فعالان و متخصصان گردشگری دو کشور نیز با تاکید بر رفع چالش‌ها و موانع ورود گردشگران چینی به ایران و هم چنین افزایش تبادل گردشگر میان دو کشور با همکاری بخش خصوصی برگزار شد.

خوشبختانه پس از لغو روادید گردشگران ورودی از چین شاهد افزایش محسوس حضور توریست‌های چینی به کشور هستیم و با اجرای تمهیدات و برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت، امیدواریم به زودی شاهد مسیری پرتردد میان شهروندان چین و ایران در عرصه گردشگری باشیم. در این زمینه عزم خود را برای تحقق سهم مورد انتظار از بازار ۱۵۰ میلیون نفری گردشگران چینی جزم کرده‌ایم و هدفگذاری ما ورود حداقل یک میلیون گردشگر چینی به ایران در فاز نخست است و بی‌تردید این امر به تمهیداتی ویژه نیاز دارد که نقطه شروع آن لغو روادید برای اتباع کشور چین بود.

تمام مسیرهای توسعه پایدار از شاهراه فرهنگ می‌گذرد

گام بعدی تبلیغات و معرفی مناسب ایران به چینی‌ها است که در این زمینه استفاده بهینه از ظرفیت فضای مجازی و بخصوص توان و علاقه اینفلوئنسرها برای معرفی جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران را آغاز کرده‌ایم و در پورتال ویزیت ایران نیز بخش ویژه‌ای به زبان چینی با ۲۰۰ محتوا برای معرفی ایران به گردشگران چینی ایجاد شده است. هم چنین برنامه‌هایی برای شناخت سلیقه و علایق گردشگران چینی و تعریف بسته های گردشگری در ایران متناسب با آن داریم و راه‌اندازی رستوران‌های چینی و استفاده از راهنمایان چینی نیز از دیگر موارد در دستور کار برای جذب گردشگران این کشور است.

برگزاری تورهای آشناسازی برای خبرنگاران، عکاسان، سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرها و مدیران آژانس‌های خدمات مسافرتی چینی، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه فعالان گردشگری اعم از توراپراتورها، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان تور، مدیران و کارکنان مراکز اقامتی، پذیرایی و تفریحی در خصوص نحوه ارائه خدمات به گردشگران چینی، چاپ و نشر اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی به زبان چینی نیز از جمله اقداماتی است که علاوه بر لغو روادید در جهت تسهیل ورود گردشگران چینی به ایران و تجربه یک سفر مطلوب انجام گرفته است. البته برای ارائه خدمات مناسب‌تر به گردشگران چینی ضرورت دارد تا اقداماتی عملیاتی و ضربتی در این بازار انجام پذیرد و این مهم جز در سایه اهتمام جدی و تعامل نزدیک فعالان بخش خصوصی دو کشور امکان پذیر نخواهد بود. لذا انتظار می‌رود تشکل‌های تخصصی و توراپراتورها فعال با فعالیت‌های متنوع و منسجم در راستای افزایش مبادلات دوجانبه تلاش کنند و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز از طریق افزایش تعاملات دولتی و فراهم کردن تسهیلات لازم، زمینه‌های افزایش مشارکت بخش خصوصی را فراهم می‌سازد. معرفی مقاصد و جاذبه‌های گردشگری ایران در تلویزیون رسمی و رسانه‌های چین، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی، غذایی و صنایع دستی ایران در این کشور و ارائه تسهیلات سفر به ایران، برخی دیگر از راه کارها برای جذب گردشگران چینی به ایران است. بی‌تردید در ایران فرصت‌های گردشگری زیادی برای چینی‌ها وجود دارد که مانندش را در کمتر کشوری می‌توان یافت. ۲۴ اثر ثبت شده جهانی در کنار ده‌ها هزار فرصت گردشگری باستانی، تاریخی، فرهنگی، طبیعی و غذایی، امنیت و ارزانی سفر به ایران، لغو روادید سفر به ایران، در کنار روابط دیپلماتیک و اقتصادی خوب دو کشور، شرایط خوبی برای جذب گردشگران چینی به ایران فراهم کرده که در چند دهه اخیر بی سابقه بوده است.

بنابراین باید به خوبی از این فرصت استفاده کرد تا ایران به عنوان یکی از مقاصد گردشگری دائم چینی‌ها ها تبدیل شود. هم اکنون برای میزبانی از حداقل یک درصد بازار گردشگران خروجی چین برنامه‌ریزی و در مرحله نخست برای جذب یک میلیون گردشگر چینی تا چهار پنج سال آینده هدفگذاری کرده‌ایم. از سویی با توجه به مناسبات و پیشینه تاریخی و فرهنگی دوکشور، در تمامی برنامه‌هایمان پیوست فرهنگی همچون برگزاری نمایشگاه‌های آثار تاریخی فرهنگی از آثار دو ملت و همکاری‌های‌های موزه‌ای را لحاظ خواهیم کرد، چراکه معتقدیم تمام مسیرهای توسعه پایدار از شاهراه فرهنگ می‌گذرد.