ضریب نفوذ بیمه در ایران رضایتبخش نیست

چهارشنبه،۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷

13 آذرماه هر سال در تقویم رسمی به عنوان روز بیمه نامگذاری شده است. بر این اساس بیمه مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذار و ناظر بر عملکرد بیمه ها هر سال مراسمی را برای گرامیداشت این روز برگزار می کند.

ضریب نفوذ بیمه در ایران رضایتبخش نیست

در بیست و ششمین دوره این همایش که با نام همایش بیمه و توسعه برگزار می گردد، به این موضوع پرداخته شد که ضریب نفوذ بیمه در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته فاصله محسوسی دارد و باید برای رفع این شکاف و گسترش چتر پوشش بیمه به فرهنگ سازی و اقدامات اجرایی بیشتری روی آورد. ضریب نفوذ بیمه در ایران 2.4 و در کشورهای توسعه یافته بین 6 تا 7 است.

مراسم امسال در شرایطی برگزار شد که نظام بیمه ای کشور بدلیل خسارات سنگین ناشی از ناآرامی های اخیر، پرداخت های سنگینی پیش رو دارد. بنا به آخرین آمارها، در اعتراضات و آشوبهای آبان و آذر امسال، 10 هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد آمده است. این گزارش را بخوانید.

رئیس جمهور در مراسم روز بیمه ، ماهیت بیمه را امنیت بخشی به جامعه دانست و تاکید کرد: کار بیمه و عملکرد این صنعت باید به گونه ای باشد که مردم احساس آرامش کنند.

حسن روحانی روز چهارشنبه در بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه که در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد، گفت: همه تلاش دولت یازدهم و دوازدهم بر این امر متمرکز بود که ریسک را به حداقل کاهش دهد.

وی با تبریک این روز به همه دست‌اندرکاران، مسئولین، مدیران شرکت‌ها و اساتید، پژوهشگران و کارشناسان صنعت بیمه کشور، اظهار امیدواری کرد 13 آذر که روز تجلیل از روز صنعت بیمه کشور است، بتواند روحیه جدیدی برای دست‌اندرکاران جهت خدمت بیشتر به مردم عزیز کشورمان بوجود آورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ظاهر صنعت بیمه بیشتر در قالب اقتصادی و جزو بازارهای مالی گنجانده می‌شود و در کنار بازار سرمایه و پول است، افزود: واقعیت این است که ماهیت بیمه در حقیقت امنیت‌بخشی به جامعه بوده و باید ذیل تأمین اجتماعی تعریف شود.

روحانی اظهار داشت: بیمه می خواهد در روزهای سختی به مردم جامعه اعم از تولیدگر، کشاورز، صنعتگر و کارآفرین یا کسی که دارای کارگاه و فروشگاه بوده و یا مردم عادی که زندگی روزمره دارند، اطمینان یاری دهد. از این رو، عملکرد صنعت بیمه و شرکت‌های مربوط به آن باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس آرامش کنند و اگر خدای ناکرده تصادف یا حادثه‌ای پیش آمد بدانند که در زمان کوتاهی مشکل آنان حل می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت سرعت عمل در جبران خسارات  اخیر مردم، گفت: سرعت عمل و از بین بردن بروکراسی در زمینه تأمین خسارت، کارشناسی فوری تعیین و پرداخت خسارت در واقع اصل تأمین است .

پیش از سخنان رئیس جمهور، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در سخنانی گزارشی از وضعیت صنعت بیمه در کشور و چالش‌ها و راهکارهای لازم در زمینه، افزایش ضریب نفوذ بیمه و توسعه فرهنگ بیمه در کشور ارایه کرد.

پوشش 500 میلیارد دلاری صنعت بیمه در ایران

وزیر امور اقتصادی و دارایی از پوشش ۵۰۰ میلیارد دلاری صنعت بیمه در کشور خبر داد و گفت: ۲۰ درصد سهم دولت در بیمه البرز به زودی واگذار می شود.

وی گفت: با توجه به در حال توسعه بودن اقتصاد ایران، تقویت صنعت بیمه از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد به این معنا که امروز در ایران ۵۰۰ میلیارد دلار تحت پوشش صنعت بیمه کشور قرار داشته و تا به حال نیز گام های رو به جلویی در این رابطه برداشته شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به فرصت های بیشمار صنعت بیمه برای تکمیل و توسعه افزود: صنعت بیمه برای خانواده ها و افراد به لحاظ بیمه های عمر و زندگی و نیز شخص ثالث حائز اهمیت است، ولی برای کشورهای در حال توسعه ای مثل ایران باید گام های مؤثری در این رابطه برداشته شود.

وی تصریح کرد: بررسی شرایط اقتصادی و روند توسعه در ایران به گونه ای است که همواره نیاز به حمایت حکومت ها از صنعت بیمه وجود دارد که بر این اساس صنعت بیمه به گونه ای غیرمحسوس می تواند از تمامی آحاد جامعه حمایت نموده و منابع را در درازمدت به سمت انباره هایی گسیل کند که در موقع مناسب به کمک اصلاح و فرآیند توسعه بیاید.

دژپسند ادامه داد: صندوق بیمه حوادث طبیعی یکی از اقداماتی است که روند طولانی برای اجرایی شدن آن در حال طی شدن است به این معنا که این صندوق تا سال ۹۲ پیشرفت قابل توجهی نداشته است، در حالیکه نقش این صندوق آن است که به دلیل قرار گرفتن ایران در کمربند حوادث طبیعی، باید این صندوق به نحوی عمل کند که اگر اتفاقاتی رخ دهد، خانوارها، کسب و کارها و دولت به طور یکپارچه دچار دغدغه بازسازی نشوند، چرا که فرآیند بیمه طی شده است.

وی ادامه داد: سیل امسال نشان داد که با وجود صندوق بیمه حوادث طبیعی با سختی کمتری از موضوع بازسازی عبور کردیم و با توجه به اینکه به واسطه قانون، یکی از دغدغه های دولت در حوادث طبیعی، بسیج منابع برای جبران است اگر این صندوق شکل بگیرد و بیمه جایگاه واقعی خود را بیابد، نیازمند حضور قوی و یکپارچه دولت در چنین مواقعی برای تأمین منابع مالی نیستیم.

این عضو کابینه  با اشاره به ضریب نفوذ صنعت بیمه طی ۶ سال گذشته خاطرنشان کرد: ضریب نفوذ بیمه طی سال های گذشته افزایش خوبی داشته اما همچنان نسبت به هدف که ۷ درصد در برنامه ششم تعیین شده، فاصله دارد و اکنون این ضریب ۲.۴ درصد برآورد می شود، در حالیکه بخش خصوصی باید در افزایش ضریب بیمه کمک کرده و شرکت های بیمه خصوصی در این راستا با اجرای برخی طرح ها پیشگام شوند.

دژپسند با بیان اینکه تنها یک شرکت بیمه، دولتی است، گفت: تنها یک شرکت از میان شرکت های موجود در صنعت بیمه دولتی است. در بیمه البرز نیز که ۲۰ درصد سهم متعلق به دولت است این اهتمام وجود دارد که این سهم واگذار شود که بر این اساس یک بار سهام این شرکت بیمه عرضه شده و در آینده نزدیک دوباره ارائه خواهد شد.

وزیر اقتصاد گفت: صنعت بیمه ویژگی هایی دارد که می تواند کاملا بعد از گذر از یک دوره به بخش خصوصی واگذار شود و تنها بیمه مرکزی باید حاکمیتی باقی بماند، پس این قابلیت صنعت بیمه به تسریع روند توسعه کمک خواهد کرد.

مرکز مدیریت ریسک در کشور ایجاد می شود

رئیس کل بیمه مرکزی از برنامه برای ایجاد مرکز مدیریت ریسک در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۳.۵ میلیون نفر تحت پوشش درمان تکمیلی قرار دارند.

غلامرضا سلیمانی گفت: ۳۲ شرکت بیمه اعم از دولتی، تخصصی، اتکایی و مستقر در مناطق آزاد، هم اکنون در حال خدمات رسانی به بخش های مختلف کشور هستند و تنوع محصولات و خدمات بیمه ای ۲۵ رشته و موضوع را در بر می گیرد. در حالی که مردم به حداقل خدمات صنعت بیمه آشنایی دارند.

رئیس کل بیمه مرکزی از شرکت های بیمه درخواست کرد تا با آگاهی بخشی به جامعه، زمینه را برای شناخت تمامی خدمات صنعت بیمه را فراهم آورند تا این صنعت بتواند اطمینان و آرامش را به جامعه بدهد و مردم هم نگران آینده خود نباشند. وی افزود: هدف صنعت بیمه اخذ حداقل حق بیمه از بیمه شدگان و جبران خسارت رویدادهای فردی و گروهی با ارزیابی دقیق و در اسرع وقت است.

به گفته سلیمانی با استفاده از قانون اعداد بزرگ، شرکت های بیمه می توانند خسارت های سنگین را هم در مواقع ضروری پرداخت نمایند. این در شرایطی است که مکانیزم صنعت بیمه جمع آوری پول های خرد و تزریق آن به اقتصاد ملی در راستای رفاه اجتماعی است که بر این اساس افزایش ضریب نفوذ بیمه در سطوح مختلف نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی هم اکنون ضریب نفوذ بیمه در ایران نسبت به برخی کشورهای خاورمیانه و حوزه قفقاز بالاتر بوده به نحوی که تنها از کشور امارات که ضریب نفوذ بیمه آن ۲.۹ درصد است پائین تر هستیم و نسبت به ترکیه، عربستان و پاکستان و حتی کشورهای آسیای میانه نیز وضع بهتری داریم.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ریسک با بیمه عجین شده است، خاطرنشان کرد: این ریسک در تمامی بنگاه ها و کسب و کارها وجود دارد  بر این اساس بیمه مرکزی به دنبال  ایجاد مرکز مدیریت ریسک در کشور است. وی افزود: صنعت بیمه در راستای برنامه تحول سلامت از جمله برنامه های دولت برای کمک به افراد مختلف است، ۱۳.۵ میلیون نفر را تحت پوشش درمان تکمیلی قرار داده است تا بخشی از هزینه های سنگین درمان را جبران کند.

سلیمانی تصریح کرد: بر این اساس در جهت رفاه و تأمین اجتماعی، صنعت بیمه کشور در بخش بیمه های زندگی، عمر و پس انداز با حفظ کرامت انسانی از دریافت بخش کمی از درآمدهای مردم در یک دوره زمانی توافقی، تلاش می کند تا آینده آنها را تضمین نماید.

رئیس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: ما انتظار داریم از بیمه عمر و زندگی مشابه سپرده های بانکی هیچ گونه مالیات مستقیم و ارزش افزوده ای دریافت نشود تا تشویق لازم برای مردم صورت گیرد. این در حالی است که علت اینکه دلیل نفوذ صنعت بیمه در کشور پائین است، عدم گسترش بیمه های عمر و زندگی بوده که بر این اساس نباید با دریافت مالیات افزایش این ضریب را تهدید کرد.

وی با بیان اینکه در پرتفوی ما ۱۴.۵ درصد و در کشورهای در حال توسعه ۶۰ درصد پرتفوی صنایع بیمه را بیمه های عمر و پس انداز تشکیل می دهند، ادامه داد: باید طی یک برنامه ریزی دقیق مردم را به خرید بیمه های عمر و زندگی ترغیب کرد.

سلیمانی همچنین از پرداخت خسارت آنلاین بیمه ها از امروز خبر داد و گفت: ۱۵ شرکت تلاش کرده اند تا بخش عمده ای از پرتفوی خود را به بیمه های شخص ثالث، آتش سوزی و درمان اختصاص دهند. در حالی که امروز این خدمات به صورت آنلاین ارائه شده و بیمه نامه ها نیز به صورت آنلاین از  امروز صادر خواهد شد و نیاز به مراجعه حضوری مردم نخواهد بود. ضمن اینکه ارزیابی خسارت بدون حضور مراجعان امکانپذیر است.

همچنین در این مراسم در حضور رئیس جمهور از دکتر غلامحسین جباری به عنوان چهره ماندگار صنعت بیمه کشور، تجلیل شد.