بی تدبیری در افزایش یکباره قیمت بنزین

جمعه،۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰

بازتاب ناآرامی و بحران عمیق سیاسی اقتصادی اجتماعی بوجود آمده در کشور همچنان در صدر مباحث داخلی و بین المللی است.

بی تدبیری در افزایش یکباره قیمت بنزین

با آرام شدن فضای کشور و بحث و تبادل نظر در همه سطوح، این نکته بیش از پیش آشکار شده که دولت مقصر اصلی پدید آمدن این نقیصه و هزینه های مترتب بر آن است.

6 سال تثبیت قیمت بنزین در کشور و افزایش قیمت آنهم در شرایط تورمی و تحریمی، نسخه نادرستی بود که از تیم اقتصادی دولتی که خود را دولت  تدبیر می داند، انتظار نمی رفت.جدای از نقد اقتصاددانان نهادگرا، حتی اقتصاد دانان لیبرال و مدافع تعدیل هم رفتار شتابزده کنونی را معقولانه و درست ارزیابی نمی کنند. آنان بر این اعتقادند که تعدیل پایدار و رشد پلکانی قیمت به موازات تورمی که در همه این سالها رخ داده، از بروز چنین فاجعه ای می توانست جلوگیری کند.

دیروز رئیس قوه قضائیه نیز در جمع طلاب اصفهان، با اشاره به اینکه طرح افزایش قیمت بنزین از سوی دولت ارائه شد، گفت: نیاز به طرح چنین مسائلی در جلسه سران قوا نیست.

آیت الله ابراهیم رئیسی گفت: چند سال وظیفه کنترل قیمت بنزین همراه با افزایش حقوق انجام نشد، اما اگر دولت سر جای خود این کار را انجام داده بود، مشکلی به وجود نمی‌آمد. هر سال با افزایش حقوق باید قیمت سوخت هم افزایش می‌یافت. متأسفانه چند سال این طرح انجام نشد و اگر در زمان خودش صورت می گرفت، شیب مناسبی داشت.

وی در ادامه افزود: در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از ناحیه دولت پیشنهاد مطرح شد، بنده گفتم این موضوع ربطی به جلسه سران ندارد، چرا که قانون داریم و وظیفه دولت است، دو سه بار مخالفت کردم، منتها دولت می‌گفت از باب هماهنگی این کار انجام می‌شود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: در خصوص بودجه 99 هم اخیرا همین اعتراض را داشتم و گفتم موضوع بودجه مربوط به مجلس و دولت است و لازم نیست که در جلسه سران سه قوه طرح شود. آنچه در جلسه مورد بحث قرار گرفت یک طرح نبود و حتی نظرات تیم اقتصادی دولت واحد نبود، یک بخشی هم در قانون پیش‌بینی نشد. دولت پیشنهادش این بود که پول حاصله را که در قانون باید به تولید و سایر بخش‌ها داد همه‌اش به مردم داده شود، آنچه قبول کردیم و به تایید رهبر معظم انقلاب رسید، کیفیت مصرف وجوه حاصله بود.

این طرحی که انجام شد پیشنهاد دولت بود و صرفا مصرف وجوه به تایید رسید، با این قید اظهار نظر کردم که انجام این طرح باید با تمهید مقدمات لازم در کشور باشد؛ قبلا هم طرح یارانه‌ها را در ذهن داشتیم که البته با اقناع عمومی همراه بود.

به صورت رسمی در جریان طرح نبودم اما از کانال هایی دو سه روز قبل شنیدم و همان زمان یادداشتی به دفتر رئیس جمهوری دادم که شنیده‌ام می خواهید اجرا کنید و تمهید لازم صورت نگرفته و پیش‌بینی می شود با توجه به شرایط منطقه حوادثی به وجود می آید.

این موضوع را فقط من هم نگفته بودم، روز چهارشنبه هم برخی در هیأت دولت گوشزد کرده بودند؛ مردم اعتراض داشتند و حق هم داشتند، عدم تبیین برای مردم را از نواقص جدی طرح می‌دانیم.

ناآرامی های اواخر آبان و اوایل آذرماه، علاوه بر کشته شدن شماری از شهروندان، خسارات هنگفتی به کشور وارد کرد. برخی گسترش آشوب در کشور را مهمترین ناآرامی 40 سال اخیر در کشور می دانند. موضوعی که با طرح ملی و سنجیده و اقناع گام به گام افکار عمومی، این گونه زیان بار و بحران ساز نمی شد.

در آخرین روزهای آذرماه، قیمت بنزین بدون اطلاع رسانی و بطور غافلگیرکننده از لیتری 1000 تومان با افزایش 300 درصدی به لیتری 3000 تومان رسید.