تهران، میزبان نخستین نمایشگاه صنایع پائین دستی نفت

يکشنبه،۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰

برگزاری اولین نمایشگاه پائین دستی صنعت نفت ایران در شرایطی برگزار می شود که صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران به دلیل تحریم های آمریکا با مضایق و تنگناهای فراوانی روبروست. بنابراین رویکرد ناگزیر، توجه به ظرفیت های داخلی و استفاده از توان ملی و بومی برای اداره این ابرصنعت در اقتصادی است که نفت همچنان رگ حیات آن است.

تهران، میزبان نخستین نمایشگاه صنایع پائین دستی نفت

بر این اساس، با برگزاری رویدادی در بهمن ماه امسال تلاش می شود تا برای نجات اقتصاد تک محصولی و کاهش وابستگی در تامین دانش فنی و ماشین آلات و قطعات و تجهیزات، توان بخش خصوصی به نمایش گذاشته شده و گامی در جهت بهبود شرایط برداشته شود.

نمایش توان و قدرت بخش خصوصی و ظرفیت عملیاتی آن، توجه به ساخت داخل و در نهایت تبدیل مزیت های نسبی موجود در کشور به مزیت رقابتی و ارزش افزوده، راهبردهای نخستین نمایشگاه پائین دستی صنعت نفت است. جایی که میدان عمل بخش خصوصی در این صنعت مادر و استراتژیک قلمداد می شود.

با تلاش اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، مجوز برگزاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت در ابتدای سال جاری از سازمان توسعه تجارت اخذ گردید .

بخش خصوصی در متن نه حاشیه

سعید رفیعی‌فر دبیر شورای سیاست‌گذاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت گفت : این نمایشگاه با حضور تشکل های خصوصی دیگر در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی از جمله انجمن استصنا، انجمن اپک، ستصا و انجمن پتروشیمی در تاریخ 13 الی 16 بهمن ماه 1398 در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می گردد . نمایشگاه در فضایی 15 هزار متر مربعی برگزار خواهد شد و در تقویم اتحادیه نمایشگاه های جهانی نیز ثبت شده است

وی افزود: در این نمایشگاه شش کارگروه تشکیل شده که اولین آن تهیه محتوای نمایشگاه، دوم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپها و بخش پژوهش و آموزش هستند، سومین مورد شرکت‌های حمل و نقل، بورس، بانک و بیمه، چهارمین ساخت و صادرات تجهیزات، پنجمین کارگروه، تولید و صادرات نفت، گاز و پتروشیمی و کارگروه آخر نیز تولید و خدمات فنی و مهندسی است. یکی از اهداف نمایشگاه این است که مخاطب، بخش خصوصی باشد چراکه هر سال با توجه به اینکه وزارت نفت برگزارکننده نمایشگاه بود، شرکت‌ها به دنبال قرارداد و همکاری با خود وزارت نفت بودند و بخش خصوصی در متن قرار نداشت. اکنون با این نمایشگاه می‌توانیم بخش خصوصی را در متن قرار دهیم.

خارجی ها زیاد نیستند

محمد ناصری، رئیس شورای سیاستگذاری اولین نمایشگاه بین‌المللی صنایع پایین دستی نفت با بیان اینکه همواره در نمایشگاه‌های بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با وجود تقاضای بیش از ظرفیت شرکت های داخلی برای حضور در نمایشگاه مواجه بوده‌ایم، گفت: به‌طور متوسط سالانه 2000 تقاضا از طرف شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران وجود دارد که در نهایت می‌توانیم برای 1100 تا 1200 شرکت امکان حضور فراهم کنیم و هر ساله 800 تا 900 شرکت، پشت درهای نمایشگاه می‌مانند که با برگزاری نمایشگاهی تخصصی در زمینه صنایع پایین دستی نفت، می‌توانیم میزبان این شرکت‌ها برای ارائه دستاوردها و تعاملات با دیگر شرکت های داخلی و بین‌المللی باشیم. وی پیش بینی کرد شمار شرکتهای خارجی در این رویداد با توجه به شرایط تحریمی زیاد نباشد. وی از رسانه ها خواست با اطلاع رسانی گسترده، زمینه حضور حداکثری شرکتهای داخلی و و در عین حال شرکتهای بین المللی را فراهم آورند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی وارد میدان شده است، ‌ادامه داد: ‌این نمایشگاه در تلاش است تا بستری برای حضور و معرفی شرکت‌های فعال در تولید، توزیع، ‌خدمات فنی – مهندسی و دانش بنیان فراهم کند. در حال حاضر، ‌بخش اعظمی از قطعات مورد نیاز نفت توسط سازندگان داخلی ساخته می‌شود. همچنین وضعیت ساخت داخل در حوزه نفت به گونه‌ای است که می‌توان به حضور در بازارهای بین‌المللی توجه کرد و تلاش این نمایشگاه نیز در همین راستا است. شورای سیاست گذاری نمایشگاه سعی کرده‌ است نقطه‌ضعف‌های نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در این نمایشگاه وجود نداشته باشد. همچنین کنفرانس‌ها و نشست‌های بخش خصوصی با شرکت‌های داخلی و خارجی برپا خواهد شد که ارتباط خوبی در این زمینه برقرار شده و امکان تبادل دانش و سرمایه وجود خواهد داشت.

تجلی توان بخش خصوصی در صنعت نفت

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نیز گفت داشت: ساختار اقتصادی کشور با توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی باید تغییر کند. نکته اول در این زمینه، شناخت وضعیت موجود است و بعد از شناسایی ظرفیت‌ها، نیاز به راهبرد داریم. وی افزود: اولین راهبرد ما باید راهبرد تولید برای بازار داخلی باشد و باید سیاست جانشینی واردات را به‌عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار دهیم؛ چرا که ظرفیت‌های بسیاری در بازار داخلی وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن را واردات تصاحب کرده، در حالی که می‌توان با ظرفیت‌های داخلی نیاز داخل کشور را تأمین کرد. پدیدار با بیان  اینکه در بخش ساخت گه‌گاه بیش از 80 تا 90درصد ظرفیت تولید داخلی داریم، گفت: ظرفیت‌های عملیاتی از ظرفیت‌های اسمی بسیار کمتر است و علت آن را هم باید در ترکیب متعادل سبد مدیریت اقتصادی کشور جست‌وجو کرد. حدود 84درصد سبد مدیریت اقتصادی کشور در دست بخش خصوصی نیست، به طوری که حدود 21درصد در دست شرکت‌های خصولتی، حدود 21درصد در دست صندوق‌های بازنشستگی و حدود 42درصد در دست دولت است و سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور حدود 16درصد است.

عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت همچنین تصریح کرد: سهم 16درصدی بخش خصوصی از اقتصاد کشور در حالی است که بخش خصوصی در کشور ایران در زمینه‌های تولید و بازرگانی ظرفیت 56درصد اقتصاد کشور را دارد و این بسیار ارزشمند است. در این مقطع ما فقط واردات فناوری و دانش فنی نیاز داریم نه واردات کالا. خودکفایی ملی یک شعار نیست، بلکه واقعیتی است که باید به سمت آن برویم و علت این ضرورت نیز مزیت‌های نسبی چون منابع قابل‌توجه انرژی، نیروی کار متخصص و نوآوری‌های صنعتی است که در کشور به‌وجود آمده است و در دست داریم. در بخش پایین‌دستی صنعت نفت عمدتاً در بخش تجهیزات نیاز به تجمیع توان و انتقال دانش فنی داریم که در نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع پایین دستی نفت، فعالان این عرصه فرصت مغتنمی برای ارائه دستاوردها و بهره‌گیری از بستر ایجاد شده به‌منظور تعامل با صاحبان فناوری را دارند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت: در سالهای اخیر در اتاق بازرگانی با 114 شرکت کوچک و متوسط اروپایی مذاکره شد. در نهایت از این تعداد 32 شرکت برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در صنعت نفت اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما این شرکت‌ها شرط گذاشته‌اند که در صورتی در قالب اینستکس آماده همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند که وزارت نفت ایران، شرکت‌های خصوصی را تائید و تضمین کند. وی ادامه داد: با وزارت نفت نیز اخیراً مذاکراتی داشته‌ایم که بتوانیم بسترهای لازم برای ضمانت شرکت‌های داخلی توسط وزارت نفت را برای اجرایی شدن همکاری نفتی شرکت‌های ایرانی و اروپایی فراهم کنیم.

او با یادکرد رضا نیازمند موسس ایدرو و خاطرات وی، گفت: مدیران محافظه کار با اعلام این نکته که برخی تولیدات داخلی در صنعت نفت به لحاظ عملکرد و کیفیت، تضمین شده نیست، واردات را بر حمایت از تولید داخل ترجیح می دهند. در صورتی که ما باید شجاعت به خرج دهیم و به بخض خصوصی اعتماد کنیم. مرحوم نیازمند به یکی از تولید کنندگان گفته بود که ما به عنوان دولت آنقدر از تو خرید می کنیم تا بتوانی بر مبنای درآمد، اصلاحات لازم را روی محصول مورد نظر انجام بدهی.

وی در پایان تاکید کرد که باید همه همت خود را برای رشد بخش خصوصی صرف کنیم و از تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنیم. به گفته این صاحبنظر، زیبنده ایران نیست که با بیش از یک قرن سابقه فعالیت در حوزه نفت، ناگزیر باشیم تجهیزات و قطعاتی را از مالزی و حتی ویتنام برای نیازهایمان تامین کنیم.

موضوعی نمایشگاه، صادرات و فناوری

مجتبی اسلامی نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت نیز گفت: ویژگی نمایشگاه امسال، این است که رویداد با محوریت و تولیت بخش خصوصی برگزار می شود که در نوع خود حائز اهمیت است. یکی از مشکلاتی که نمایشگاه بین‌المللی نفت داشت این بود که با توجه به تعداد متقاضیان، امکان جانمایی شرکت‌های بخش خصوصی وجود نداشت و ملاقات‌هایی بین بخش خصوصی برگزار نمی‌شد اما این نمایشگاه زنجیره ارزشی از حوزه  دانش بنیان واستارتاپها تا بازار بخش خصوصی فراهم خواهد کرد. وی با بیان اینکه موضوع اصلی این نمایشگاه صادرات و فناوری خواهد بود، خاطرنشان کرد: طی 30 سال گذشته ظرفیت زیادی شکل گرفته به طوری که 85 درصد نیاز تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور تولید می‌شود و به لحاظ امکانات و بضاعت، در حد کامل هستیم. اسلامی خاطرنشان کرد: اگر فضای صادرات فراهم شود و کشورهایی که اتحاد استراتژیک با آنها داریم، از این نمایشگاه بازدید کنند، می‌توانیم صادرات داشته باشیم و پیش‌بینی می‌شود که 10 میلیارد دلار امکان صادرات فراهم شود.

او در ادامه گفت: در تلاشیم تا وزارت نفت، امسال قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را برای تولید توسط بخش خصوصی واقعی به نمایش بگذارد و نیازها را اعلام کند.