صادرات کشور مرز ۲۷ میلیارد دلار را رد کرد

چهارشنبه،۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰

ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی در هشت ماهه اول امسال از مرز ۲۷ میلیارد دلار عبور کرد، با این حال هنوز از میران صادرات مدت مشابه سال گذشته فاصله دارد و با کاهش حدود ۱۱ درصدی مواجه شده است.

صادرات کشور مرز ۲۷ میلیارد دلار را رد کرد

بررسی آخرین آمار منتشرشده درباره تجارت خارجی کشور در هشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی(به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، حدود ۸۸ هزار تن و به ارزش ۲۷ میلیارد دلار بوده است.

صادرات هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۶.۵ درصدی در وزن داشته ، اما ارزش آن با کاهش حدود ۱۱ درصدی مواجه شده است؛ چرا که صادرات هشت ماهه اول سال ۹۷ از مرز ۳۰ میلیارد دلار عبور کرده بود.  

کاهش ۵ درصدی واردات کشور

از سوی دیگر میزان واردات کشور در این مدت به ۲۲ هزار تن و ۲۸ میلیارد دلار رسیده است، مقایسه این ارقام با مدت مشابه سال گذشته کاهش حدود پنج درصدی در ارزش و اما افزایش ۱.۵ درصدی در وزن را نشان می‌دهد.

چین و عراق؛ مقاصد عمده صادرات

بر این اساس طی هشت ماه سال ۹۸، بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر ۶ میلیارد و ۸۰۱ میلیون دلار و سهم ۲۵.۱۵ درصد از کل ارزش صادرات، عراق با پنج میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار و سهم ۲۱.۱۲ درصد، امارات متحده عربی با دو میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار و سهم ۱۰.۸۴ درصد، ترکیه با دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم ۱۰.۳۵ درصد و افغانستان با یک میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار و سهم ۵.۵۴ درصد از کل ارزش، بوده است.

چین و امارات؛ مبدا عمده واردات

همچنین در هشت ماه سال جاری، کشور چین با اختصاص رقمی بالغ بر هفت میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار و سهمی در حدود ۲۵.۵۹ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است.

کشورهای امارات متحده عربی با پنج میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار و سهم ۱۸.۸۱ درصد، ترکیه با سه میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار و سهم ۱۱.۸۶ درصد، هند با دو میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار و سهم ۸.۸۵ درصد و آلمان با یک میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار و سهم ۴.۸۵ درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.