دیگ جوشان عراق

يکشنبه،۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷

تصویر جسد یک نوجوان ۱۷ ساله عراقی که پس از کشته شدن، جنازه‌اش به تیر چراغ راهنمایی آویخته شده بود، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.

دیگ جوشان عراق

برخی شاهدان گفته‌اند جمعیتی که از تیراندازی این نوجوان با سلاح کلاشنیکف خشمگین شده بودند، او را به قتل رساندند.

نوجوان عراقی، که به نام «هیثم علی اسماعیل» معرفی شده، توسط جمعیتی خشمگین کشته شد و سپس در میدان الوثبه در نزدیکی میدان التحریر در بغداد از تیر چراغ راهنمایی آویخته شد.

در حالیکه برخی از منابع قتل این نوجوان را به افراد ناشناس نسبت می‌دهند، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی در عراق گزارش داده است تظاهرکنندگان که پلیس را به عدم حفاظت از جان معترضان در جریان تظاهرات متهم می‌کنند، خانه این نوجوان را به آتش کشیدند و پیش از دخالت نیروهای امنیتی، این نوجوان را از خانه بیرون کشیدند.

در تصاویری که بطور زنده در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت، حضور نیروهای پلیس که به نزدیکی محل زندگی این نوجوان آمده بودند، قابل مشاهده است اما به نظر می‌رسد زمانی که تظاهرکنندگان خشمگین وارد خانه این نوجوان شدند، این نیروها محل را ترک کردند. در این تصاویر، صحنه‌هایی مشاهده می‌شود که تظاهرکنندگان این نوجوان را، به فاصله چند متر، بر روی زمین می‌کشند. برخی از افراد هم به این نوجوان مشت و لگد و ضربات چاقو وارد کردند.

سپس، معترضان خشمگین این نوجوان را، به قتل رسانده و از تیر چراغ راهنمایی آویزان می‌کنند. به گفته شاهدان عینی، جنازه پس از مدتی به پایین کشیده شد و به پزشکی قانونی انتقال یافت.

برخی منابع می‌گویند این فاجعه زمانی آغاز شد که گروهی از معترضان در برابر منزل مسکونی این نوجوان در میدان الوثبه تجمع کرده بودند و به همین دلیل تنش میان این نوجوان و معترضان در گرفت. میدان الوثبه، در نزدیکی میدان التحریر کانون تجمعات اعتراضی دو ماهه اخیر، واقع شده است.

آشوب های سراسری در عراق در اعتراض به فساد و فقر در این کشور، شرایط بحرانی را پدید آورده است. استعفای نخست وزیر هم موجب آرامش در کشور نشده است.

آیت الله سیستانی محکوم کرد

آیت الله سیستانی مرجع بزرگ عراق، حادثه درگیری مسلحانه جمعه شب هفته گذشته در میدان «الخلانی» و همچنین قتل فجیع نوجوان عراقی در پنجشنبه گذشته در میدان «الوثبه» در مرکز بغداد را به شدت محکوم کرد.

وی بر ضرورت انحصار سلاح در دست دولت تاکید کرد و گفت که تنها مرجع رسیدگی به جرم و جنایت، دستگاه قضایی عادل است. این عالم دینی همچنین از دستگاه های ذی ربط خواست که عوامل قتل فجیع نوجوان را شناسایی و محاکمه کنند.

مرجعیت عالی دینی عراق از اینکه قتل نوجوان عراقی در میان انظار عمومی در بغداد اتفاق افتاده ابراز تاسف کرد و گفت: اندوه بار است که بسیاری از مردم شاهد حادثه فجیع نوجوان عراقی بودند.