جزئیات انتقال آب دریای عمان به ۳ استان شرقی

دوشنبه،۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

رییس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان،‌ گامی برای توسعه مناطق شرقی کشور است،‌ خبر داد: ارزش نهایی پروژه انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور به ۲.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

جزئیات انتقال آب از دریای عمان به ۳ استان شرقی

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، خداداد غریب‌پور تصریح کرد: این پروژه در سه فاز ۲۵۰ میلیون متر مکعبی تعریف شده که در مجموع ۷۵۰ میلیون متر معکب آب را به این مناطق منتقل خواهد کرد.

پروژه ۱۵۰۰ کیلومتری

وی طول کل مسیر انتقال آب را ۱۵۰۰ کیلومتر اعلام و تاکید کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو این پروژه را هدایت خواهند کرد تا زمینه‌ساز توسعه مناطق شرقی کشور شود.

به گفته وی، همکاری‌های استانداری‌ها، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو نقش ویژه‌ای در پیشبرد این طرح ملی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ۶۰ درصد آب انتقالی به مصارف شرب خواهد رسید، اظهار کرد: سهم شرکتهای معدنی و صنایع معدنی ۲۰ درصد از سرمایه‌گذاری است و آماده حضور در مناطق شرقی کشور هستند.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: شرکتهای فولاد مبارکه، فولاد خراسان، اپال پارسیان، توسعه صنایع فراگیر سناباد (وابسته به فولاد خوزستان) و فولاد شرق کاوه (که بیشترین سهم را در تامین سرمایه تقبل کرده است) اقدام به سرمایه‌گذاری این طرح به میزان تعهد شده خواهند کرد.

توسعه شرق در ادامه توسعه مناطق مرکزی

غریب‌پور با یادآوری اینکه بخش شرقی کشور نیز همچون بخش مرکزی ایران،‌ با حضور این شرکت‌ها شاهد توسعه به‌ویژه در بخش معادن می‌شود، اظهار کرد: مجموع اشتغالی که شرکتهای سرمایه‌گذار در ناحیه معدنی سنگان (خراسان رضوی) ایجاد کرده‌اند به ۷۰۰۰ نفر رسیده است که این رقم در پایان سال جاری با افتتاح دو کارخانه جدید کنسانتره فولاد مبارکه و گندله‌سازی خوزستان، به مرز ۹۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی با اشاره به پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس به نواحی مرکزی ایران،‌ تاکید کرد: در سوی دیگر کشور شرکتهای بزرگ،‌ در گام نخست اقدام به انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان می‌کنند که تا پایان امسال محقق می‌شود و در فاز دیگر تا شهریور سال ۹۹ این خط به شرکت چادرملو می‌رسد.

او تاکید کرد: تجربه چنین پروژه‌ای قطعا به اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی، کمک شایانی می‌کند.

رییس هیات عامل ایمیدرو درباره چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت معادن و صنایع معدنی گفت: ارزش کل طرح های زیربنایی این بخش به ۱۱ میلیارد یورو می‌رسد و امروز آغازی بر اجرای یکی از بزرگترین طرح‌های ملی زیربنایی کشور است.